بررسی بازی Old Skies؛ سفر در زمان
دیو گیلبرت بازیساز باسابقهای در زمینه ساخت بازیهای سبک ادونچر است. اگر نخواهیم خیلی به گذشته برویم، از آثار جدید این بازیساز میتوان به Unavowed، محصول سال ۲۰۱۸ اشاره کرد که در بررسی زومجی هم نمره خیلی خوب ۸ را دریافت کرد. حال نوبت به بازی جدید دیو گیلبرت و استودیو Wadjet Eye Games با نام Old Skies رسیده است که داستانی با محوریت سفر در زمان را روایت میکند.
وقایع بازی، حول محور شخصیتی به نام فیا کوئین روایت میشود و ما را به نیویورک در سال ۲۰۶۰ میبرد. البته که بهطور کلی، بخش کوچکی از بازی در این بازه زمانی روایت میشود؛ چرا که شغل اصلی فیا، فعالیت در نقش محافظ و همراه افرادی است که قصد سفر در زمان را دارند و گیمرها در جریان چپترهای مختلف بازی، همراه با این افراد به بازههای تاریخی مختلفی سفر میکنند تا آنها بتوانند تغییرات دلخواه خودشان را در آن اعمال کنند؛ البته به شرطی که این تغییرات تاثیر وحشتناکی روی آینده نگذارند.
ایده داستان Old Skies در مجموع جالب است و سازندههای آن هم بهخوبی به روایت این داستان پرداختهاند؛ البته برخی از کاراکترهای بازی در تجربه نسبتا طولانی آن، چندان به دل نمیشینند و درک چرایی تصمیمها و کارهای آن، چندان ساده نیست. با وجود این مساله، Old Skies پایانبندی فوقالعادهای دارد و یکی از متفاوتترین اندینگهایی است که به شخصه در بازیهای سبک ادونچر تجربه کردهام.
Old Skies برخلاف Unavowed، المانهای ماورایی کمتری دارد و مکانیکها یا طراحیهای محیطی خودش را روی ایده سفر در زمان گذاشته است. مثلا وقتی در سال ۲۰۶۰ هستیم، فضاسازیها حال و هوایی سایبرپانکی دارند و در همان چپتر اول، به سال ۲۰۲۴ سفر میکنیم؛ جایی که محیط و پوشش افراد شباهت زیادی به دنیای حال و حاضر ما دارد. این موضوع در چپتر دوم با سفر به گذشته دور فضاسازی متفاوتی را بهتصویر میکشد و چپترهای بعدی هم چنین تغییراتی دارند که قصد لو دادن آن ها را ندارم.
معماهای Old Skies را بهطور کلی میتوان به دو حالت تقسیم کرد؛ اول از همه، معماهایی را داریم که کاملا طراحی کلاسیک بازیهای ادونچر را یدک میکشند؛ باز کردن یک قفل، پیدا کردن پسورد کامپیوتر با گشتن در دیتابیسی که دارید، صحبت با شخصیتهای مختلف برای پیدا کردن سرنخها و مکان افرادی که دنبال آنها میگردید و مواردی از این قبیل که بیشتر با محوریت پیدا کردن آیتمی خاص و انجام کاری مشخص با آن حل میشوند.
اما نوع دوم و جذابترِ معماهای بازی، بر پایه زمان چیده شدهاند. نمیخواهم خیلی جزییات این موارد را اسپویل کنم ولی در نظر داشته باشید که شما قدرت سفر در زمان را دارید و در نتیجه گاهی، میتوانید بهطور غیرمستقیم نسبت به عقب بردن آن هم اقدام کنید؛ این ویژگی اجازه میدهد تا تصمیمهای خودتان را تغییر دهید و راه درست حل معمای پیشرو را پیدا کنید. دلیل اینکه گفتم این ویژگی بهصورت غیرمستقیم کار میکند، این است که خود فیا توانایی تغییر زمان را ندارد و فقط اگر اتفاقهایی رخ دهد، دستیار او نسبت به این کار اقدام میکند.
مهمترین اصل در طراحی بازیهای ادونچر، توجه به موضوع منطقی بودن معماها و روشهای حل آنها است؛ البته داشتهایم آثاری را که باوجود داشتن راهحلهای غیرمنطقی و گاه عجیب، بله مانکی آیلند با تو هستم!، در نهایت به آثاری فراموشنشدنی تبدیل شدهاند ولی Old Skies از این نظر مسیر امنی را اتخاذ کرده است و معماهایی واقعا منطقی و با درجه سختی در مجموع معقول ارائه میدهد.
البته که این، به معنی نبود چالش در بازی نیست؛ از قضا بارها و بارها مجبور خواهید شد تا برای عبور از مانعی، تمام فایلهای خودتان را چک کنید، با افراد مختلف بهصحبت بپردازید یا حتی از همکار خودتان کمک بگیرید. این کمک گرفتن از همکار، راهحل بازی برای تعبیه سیستم راهنمایی در آن است که انصافا هم بهخوبی اجرا شده است.
در مجموع، اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگویم، Old Skies قطعا از نظر گیمپلی طرفداران سبک ادونچر را ناامید نخواهد کرد. طراحی معماهای بازی واقعا هوشمندانه و خلاقانه است و حل آنها هم لذت خوبی از پشت سر گذاشتن چالشی شیرین را ارائه میدهد که مهمترین ویژگی یک بازی ادونچر موفق است و Old Skies هم از آن سربلند بیرون میآید.
بازی Old Skies همچنین از نظر بصری و صوتی هم تجربه راضیکنندهای است. سبک گرافیکی بازی در مقایسه با Unavowed کمی متفاوت است و طراحیها یا انیمیشنها حالت روانتری دارند. موسیقیهای بازی هم با اینکه چیز شگفتانگیزی به آن اضافه نمیکنند، ولی نمیتوان گله خاصی هم از آنها داشت.
بهطور کلی، اگر طرفدار بازیهای ادونچر اشاره و کلیک باشید، Old Skies یکی از بهترین بازیهایی است که میتوانید الان بهسراغ آن بروید. معماهای باکیفیت، داستان خوب باوجود برخی ضعفهای جزئی و پیادهسازی مناسب ایده سفر در زمان و دستکاری آن، تجربهای خلق کردهاند که ساعتها شما را درگیر حل معماهای مختلف میکند و در پایان هم خاطرهای شیرین در ذهنتان به جا میگذارد.
بررسی بازی Old Skies
نقاط قوت
- معماهای جالب با طراحی هوشمندانه
- استفاده درست از ایده تغییر زمان در گیمپلی
- طراحیهای بصری مناسب
- پایانبندی عالی داستانی
نقاط منفی
- ضعف در شخصیتپردازی برخی کاراکترها