تاریخچه مجموعه بازیهای Halo (قسمت دوم)
مقاله مرتبط
Halo 3
- سازنده/ناشر: بانجی/ مایکروسافت
- تاریخ انتشار: سال ۲۰۰۷
- پلتفرم: ایکسباکس 360
- نسخه بازسازی شده: ایکسباکس وان
در Halo 3 شاهد تغییرات، محتواهای جدید و بهبود بهترین ویژگیهای دو نسخه قبل هستیم. اولین نکته خوبی که در مورد این بازی به چشم میآید، بهبود اسلحهها و همچنین بازگشت برخی اسلحههای حذف شده از شماره قبل مانند Assault Rifle است. اسلحههای جدیدی مانند اسپایک یا نارنجکهای منفجره و همچنین اسلحههایی برای مبارزات تن به تن مانند چکش جاذبه نیز به بازی اضافه شدهاند که هر کدام جذابیت خاص خود را دارند. در بخش همکاری چند نفره بازی، بر خلاف شماره قبل، بازیکنان هر کدام کنترل یک شخصیت متفاوت را در دست میگیرند.
بازیکن اول نقش مسترچیف را بازی خواهد کرد و نفر دوم نقش آربیتر. البته حضور نفر دوم باعث میشود تا میانپردهها و برخی از دیالوگها دست خوش تغییرات شوند تا بازیکنان حضور این دو شخصیت را در کنار یکدیگر حس کنند. دو نفر دیگر که به عنوان شخصیتهای سوم و چهارم به همکاری با دو نفر اول مشغول میشوند، کنترل دو الیت که از همراهان آربیتر هستند را بر عهده خواهند داشت. در بخش آنلاین چند نفره، ۱۶ بازیکن به صورت همزمان قادر به انجام مسابقاتی نظیر Deathmatch و ربودن برچم هستند. در نسخه سوم بازی Halo بخش جالبی به نام تئاتر وجود دارد که با ابزار قدرتمندی که در اختیار بازیکنان قرار میدهد، آنها قادر هستند تا با ضبط مسابقات آنلاین یا پیشروی در مراحل داستانی، آن را برای دیگر بازیکنان به نمایش بگذارند. علاوه بر ضبط این بخشها، بازیکن قادر است تا کلیپهای کوتاهی از حرکات جذاب خود بسازد و در کنار آن از بخشهای دلخواه اسکرین شات تهیه کند.
یکی از نکات قوت بازی، بخش گرافیکی آن است. شاید Halo 3 از نظر گرافیکی یک شاهکار به حساب نمیآمد اما نکاتی را در خود جای داده بود که جذابیت گیمپلی و روند داستانی را بسیار جذاب ساخته بود. Halo 3 توسط موتور گرافیکی خود استودیو بانجی ساخته شده و برای بالاتر بردن سطح این بازی، تکنولوژیهای گرافیکی پیشرفتهای را نیز در خدمت خود گرفته بودند. از جمله آنها میتوان به High Dynamic Range، نورپردازی کروی و افکت Depth of Field اشاره کرد. همچنین افکت موشن بلور در نسخه نهایی بازی به کار برده شده است و بیشتر اشیا درون بازی قادر به ایجاد سایههای Real Time بر خود یا محیط هستند.
Halo 3 باز هم توانست با ادامه موفقیتهای بزرگ دو نسخه قبل میانگین نمرات عالی ۹۴ را کسب کند. در ادامه عناوینی مانند بهترین بازی چند نفره، برترین بازی معتاد کننده، برترین بازی Real Time کنسولی و بهترین بازی سال از سوی سایتهایی مانند IGN به این بازی تعلق گرفت. این بازی تنها در روز عرضه خود به فروش ۱۷۰ میلیون دلاری دست یافت و در هفته اول ۳۰۰ میلیون دلار را به حساب مایکروسافت واریز کرد. از آن مهمتر، Halo 3 باعث شد تا فروش کنسول ایکسباکس 360 به یک باره دو برابر افزایش پیدا کند. با توجه به گزارشات مایکروسافت در سال ۲۰۱۲، Halo 3 به تنهایی توانسته ۱۴.۵ میلیون نسخه فروش داشته باشد و به عنوان موفقترین بازی انحصاری ایکسباکس و برترین بازی Halo در آن زمان لقب بگیرد.
Halo Wars
- سازنده/ناشر: انسِنبِل/ مایکروسافت
- تاریخ انتشار: سال ۲۰۰۹
- پلتفرم: ایکسباکس
بیشتر روایت داستانی بازی از طریق میان پردههای آن انجام میشود. البته لازم به ذکر است که در این قسمت دیگر شاهد حضور مسترچیف نیستیم و بازی از طریق نیروهای UNSC انجام میپذیرد. در Halo Wars ، بازیکن کنترل نیروهای جدید و قدیم UNSC را در دست میگیرد و در مقابل تعداد عظیمی از کاوننتها که هدف خود را کشتن انسانها قرار دادهاند میایستند. بازیکن هدایت تمامی سربازان و تانکهای گروه خود را در اختیار دارد و هر گروه دارای قدرتها و ویژگیهای خاص خود هستند. جالب است بدانید که سیستم مبارزات Halo Wars بر اساس سیستم سنگ کاغذ قیچی بالانس شده است. به طور مثال، وسایل نقلیه زمینی مانند تانکها قدرت بیشتری نسبت به پیاده نظامها دارند، پیاده نظامها دارای قدرت بیشتری نسبت به وسایل نقلیه هوایی هستند و وسایل نقلیه هوایی، قدرت بیشتری نسبت به وسایل نقلیه زمینی دارند.
هر یک از نیروها نیز قدرت خاص خود را دارند، مثلا سربازان گروه UNSC قادر به پرتاب نارنجک هستند و Warthog «ماشین جنگی منحصر به فرد UNSC» قادر است از میان نیروهای دشمن عبور کند. انسانها میتوانند به سفینههای فضایی خود دسترسی داشته باشند و از طرفی دیگر، کاوننتها با اینکه نیروی ضعیفتری در مقابل ابزارهای مبارزاتی UNSC دارند، اما میتوانند سپرها، سنگرها و پایگاههای بسیار قدرتمندی برای خود دست و پا کنند. البته در کنار جنگ، بازیکن به ساخت پایگاه، تمرین نیروها و به دست آوردن قدرتهای ویژه میپردازد که همگی از منابع خاص خود قابل دسترس هستند.
Halo Wars توانست با گیمپلی بسیار خوب خود به عنوان یک بازی استراتژی Real Time، نمرات میانگین قابل قبول ۸۲ را کسب کند و به شکل بسیار متفاوتی، داستان و وقایع جنگ را به خوبی به نمایش بگذارد. نسخه دوم از بازی Halo Wars در کنفرانس گیمزکام ۲۰۱۵ مایکروسافت معرفی شد که ادامه نسخه اول را شرح میدهد. نکته جالب توجه در مورد این نسخه، حضور سازنده بازیهای تحسین شده Total War یعنی کرییتیو اسمبلی است که با همکاری استودیو 343 اینداستریز مشغول طراحی و ساخت Halo Wars 2 برای کنسول ایکسباکس وان و ویندوز 10 برای سال ۲۰۱۶ هستند.
Halo 3: ODST
- سازنده/ناشر: بانجی/ مایکروسافت
- تاریخ انتشار: سال
- ۲۰۰۹ پلتفرم: ایکسباکس 360
- نسخه بازسازی شده: ایکسباکس وان
این قسمت به لطف داستان و شخصیتهای متفاوت، گیمپلی متفاوتتری نیز نسبت به دیگر سریهای Halo به بازیکن ارایه میدهد. از این رو، بازیکن بسیار آزاد است که از کدام مسیر به هدف خود دست پیدا کند و همین امر به بازی حسی جهانباز بودن را نسبت به خطی بودن سریهای قبل میدهد. یکی دیگر از تفاوتهای این قسمت نسبت به سهگانه اصلی وجود کلاه خودهای منحصر به فردی به نام VISR است که این امکان را به بازیکن میدهد تا دشمنان و دستهبندی آنها را توسط این کلاه خود ببیند و در کنار آن اشیا با ارزشی همانند اسلحه و مهمات را در محیط بازی تشخیص دهند. VSIR علاوه بر آن، به شکل مختصری بازیکن را از راهها و نقشه، ماموریتها و اطلاعات مختلف آگاه میکند. در بخش چند نفره همکاری، Halo 3: ODST حالتی به نام Firefight را معرفی کرد که چهار تن از بازیکنان باید در مقابل موج بزرگی از کاوننتها ایستادگی کنند.Halo 3: ODST را نمیتوان یک Halo اصیل و بزرگ دانست اما قطعا به عنوان یکی از شاخههای این سری یاد میشود که میانگین نمرات قابل قبول ۸۳ را از آن خود کرد.
Halo: Reach
- سازنده/ناشر: بانجی/ مایکروسافت
- تاریخ انتشار: سال ۲۰۱۰
- پلتفرم: ایکسباکس 360/ ایکسباکس وان
البته همانند Halo 3، این زره تقریبا فقط جنبه ظاهری دارد و تغییری در روند گیمپلی بازی ایجاد نمیکند. دیگر قابلیت جالب بازی سیستم قتل جدید است. توسط این ویژگی بازیکن با استفاده از دکمه Melee Attack، دوربین را از حالت اول شخص به سوم شخص هدایت میکند و با انیمیشنی بسیار جذاب، دشمن را از پای درمیآورد. دستهبندی اسلحهها از Halo 3 به این بازی منتقل شدهاند و بر این اساس، هر اسلحه دارای نقش خاص و ویژه خود را دارد. اسلحههای انسانی با تغییرات ریز خود باعث شدهاند که بازیکن احساس قدرت بیشتری کند. البته برخی از اسلحههای سری Halo نیز از بازی حذف شدهاند یا مثلا دیگر تغییر آن این است که خبری از حمل دوتایی اسلحه نیست. در پی چنین تغییراتی، اسلحههایی که به منظور استفاده دوتایی انجام میگرفتند، حال به شکل تکی بسیار قدرتمندتر شدهاند. مثلا M6G مگنوم در این بازی تقریبا قدرتمندتر از پیستول M6D در اولین شماره Halo یعنی Combat Evolved است. اگر چه Halo: Reach دارای قابلیت چند نفره همکاری میباشد و با اینکه دیگر اعضای تیم نوبل در اکثر مواقع همراه با شخصیت اصلی خواهند بود، اما با این حال هرگز در این بازی یک مکانیزم تاکتیکی گروهی را تجربه نمیکنید. اعضای گروه پا به پای بازیکن همراه خواهند بود اما هیچ عمل متقابلی با یکدیگر نخواهند داشت. یکی از نکات بسیار خوب و به یادماندنی Reach، مرحله Long Night of Solace است که برای اولین بار در سری Halo، در جنگهای فضایی کنترل سفینههای منحصر به فرد این دنیا را در دست میگیریم؛ یک مرحله درگیر کننده و جذاب که در فضای شلوغ کهکشان به مبارزات نورانی و هیجانانگیز میپردازید. بخش چند نفره بازی نیز یک نسخه بهبود یافته و بازطراحی شده از نسخه سوم Halo است و سیستم امتیازدهی آن بر اساس بهتر عمل کردن هر شخص است.
هر چقدر سطح بازیکن در این بخش بالاتر برود، با قابلیتهای شخصیسازی بیشتری پذیرایی میشود. سیستم مسابقات آرِنا نیز برای اولین بار در Reach رونمایی شد و بازیکنان حرفهای این سری را به چالش میکشد. دیگر بخشها نیز مانند اسلِیر، پرچم و King of the Hills با بهبودهای فراوان نسبت به شماره قبل در این بازی حضور دارند. Halo: Reach از موتور بازطراحی شده نسخه قبل استفاده کرده است. محیطها با اینکه بزرگتر از بازیهای قبلی هستند، با این حال جزییات بیشتری را نیز در خود جای دادهاند که همین موضوع باعث شده تا افکتهای جوی و اتمسفریک در کنار سیستم نورپردازی پویا قابل اجرا باشد. با استفاده از بهتر شدن این افکتها، در بازی شاهد سیستم سایهزنی قدرتمند و منابع نوری قابل حرکت و دیدنی هستیم. درکنار آنها، افکت باران و مِه نیز کاملا بهبود داشتهاند. موتوری که Halo: Reach با آن ساخته شد، قابلیت پشتیبانی از ۶۰ هوش مصنوعی کاملا فعال و هم زمان را در یک صفحه دارد و این آمار دقیقا دو برابر Halo 3 است.
Halo: Reach توانست با دریافت امتیازات بسیار خوب با میانگین ۹۱ توجه خیلیها را به خود جلب کند و در آن زمان از سوی سایتهای بزرگی مانند IGN و گیماسپات بهترین بازی Halo در این سری لقب بگیرد. Reach در روز اول ۲۰۰ میلیون دلار درآمد را عاید مایکروسافت کرد و توانست تنها در شش روز، ۳۵۰ میلیون دلار درآمدزایی داشته باشد و وداعی بسیار به یاد ماندنی از آخرین کار استودیو بانجی در سری Halo باشد.
Halo 4
- سازنده/ناشر: استودیو 343 اینداستریز/ مایکروسافت
- تاریخ انتشار: سال
- ۲۰۱۳ پلتفرم: ایکسباکس 360
- نسخه بازسازی شده: ایکسباکس وان
استودیو 343 اینداستریز سعی کرده تا برای طراحی و داستانسرایی این قسمت و سهگانه دوم Halo، ارتباط بیشتری نسبت به تمام مدیاها و محتواهای دیگر آثار Halo اعم از بازیها و کتابها داشته باشد. همچنین برای عمیقتر کردن این امر، آنها با ساخت و طراحی یک مینی سریال لایو اکشن به نام Halo 4: Forward Unto Dawn، پیش درآمدی برای یکی از شخصیتهای مهم این قسمت به نام توماس لَسکی تدارک دیدند. به عنوان اولین کار استودیو 343 اینداستریز، ریسک بزرگی پیش روی آنها وجود داشت. زیرا اگر چیزی بسیار متفاوتتر از بازیهای استودیو بانجی عرضه میکردند، امکان شکست آنها بسیار زیاد بود. از طرفی دیگر اگر چیزی درست همانند بازیهای بانجی میساختند به عنوان ساخت یک بازی تکراری محکوم میشدند. در نتیجه این استودیو با رعایت نکات فراوان و حفظ سنت و عطر و بوی Haloهای گذشته به ساخت بازی پرداخت.
بیش از ۲۰۰ نفر از متخصصان بازیساز برای بیش از سه سال روی Halo 4 کار کردهاند و هدف آنها علاوه بر حفظ سنت، روح و هسته Halo، رشد و بهبود موتور بازیسازی و گیمپلی این سری بود. Halo 4 با اینکه همانند گذشته جنگهای شلوغ را به بازیکن ارایه نمیدهد و همه چیز در آن آرامتر پیش میرود، اما بسیار بیشتر از شش نسخه گذشته در این سری حالتی سندباکس گونه و آزادانهتر دارد. البته برخی از عناصر گذشته خود مانند حمل دو اسلحه به شکل همزمان را از سیستم گیمپلی حذف شده است. اما از طرفی دیگر اسلحهها و وسایل نقلیه جدیدی به بازی اضافه شده که جذابیتی چند برابر دارند. در کنار اسلحههای مختلف انسانها و کاوننتها که تک تک هر کدام از آنها حس و حالی متفاوت را دارا هستند، اسلحههای پرومیتیوسها نیز به لیست ابزارهای جنگی اضافه شدهاند و کاملا عملکردی متفاوت و صد البته جذاب دارند.
سیستم اطلاعات روی تصویر «HUD» اطلاعات Real Time را در اختیار بازیکن قرار میدهد که شامل وضعیت زره، قابلیتها و قدرتهای اسلحه و همچنین مسیرها در جهت رسیدن به هدف میشوند. حالتهای آنلاین بازی شامل بخش همکاری چهار نفره و همچنین قابلیت دو تکه شدن تصویر میشود. بر خلاف Halo 3 که هر بازیکن کنترل یک شخصیت متفاوت را در همکاری چند نفره بر عهده داشت، در این قسمت هر چهار بازیکن مسترچیف خود را کنترل میکنند. همچنین بر خلاف Halo: Reach، نقشههای بخش چند نفره آنلاین بر اساس مراحل داستانی بازی طراحی نشدهاند، اما در عوض همه نقشههای موجود در بازی از ابتدا و از پایه طراحی و ساخته شدهاند. در کنار تمامی حالتهای مختلف بخش چند نفره، استودیو 343 اینداستریز حالت War Games را به بازی اضافه کرده که بازیکن به عنوان یکی از اعضای اسپارتانهای 2 در محیطهای مختلف به ماموریتهای گوناگون و نابودی کاوننتها و پرومیتیوس ها میپردازد.
Halo 4 به عنوان اولین ماموریت در ساخت شمارههای اصلی توانست بسیار قابل قبول عمل کند و در کنار گیمپلی درگیر کننده، گرافیکی خیره کننده را نیز روی کنسول ایکسباکس 360 به نمایش بگذارد. در انتها استودیو 343 اینداستریز با این نسخه با میانگین نمرات ۸۸، کار خود را به عنوان نگهبان و سازنده سری بازیهای Halo آغاز کند. این بازی توانست با فروش ۳۰۰ میلیون دلار در هفته اول رکورد جدیدی را در این سری ثبت کند و تنها در ۲۴ ساعت اول بازی نیز بیش از ۱ میلیون نفر را در بخش آنلاین چند نفره مشغول به خود کند. هر چند اگر بخواهیم یک ایراد از نسخه چهارم این بازی بگیریم، آن هم در بخش چند نفره آن است که با تکراری بودن و ضعیفتر بودن این بخش نسبت به شمارههای قبل، بازیکنان را بعد از یک سال سرگرمی، از خود دور کرد.
Halo: Spartan Strike | Halo: Spartan Assault
- سازنده/ناشر: استودیو 343 اینداستریز، استودیو وَنگارد/ مایکروسافت
- تاریخ انتشار: سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵
- پلتفرم: ویندوز فون/ ایکسباکس 360/ ایکسباکس وان/ ویندوز مایکروسافت/ iOS
Halo: The Master Chief Collection
- سازنده/ناشر: استودیو 343 اینداستریز/ مایکروسافت
- تاریخ انتشار: سال ۲۰۱۴
- پلتفرم: ایکسباکس وان
Halo 5: Guardians
- سازنده/ناشر: استودیو 343 اینداستریز/ مایکروسافت
- تاریخ انتشار: سال۲۰۱۵
- پلتفرم: ایکسباکس وان
تمرکز ویژهای نیز بر ساختار حرکتی این اسپارتانها صورت گرفته که برای تحقق این امر، بازیکنان قادر به استفاده از پک پرتاب کننده یا رانشگر «Thtuster Pack» هستند که سرعت فراوانی به گیمپلی افزوده است. به طور مثال دویدن بسیار سریع، تکل زدن، جهش ناگهانی به اطراف از جمله قابلیتهای هستند که سرعت را به یک عنصر مهم در Halo تبدیل کردهاند. دیگر تغییر بسیار مهم بازی Smart Scope است که کاملا خلاف جهت Haloهای گذشته عمل میکند. در نسخههای قبلی این بازی، بازیکن قادر نبود تا با اسلحههای مختلف از طریق مگسک آن هدف را نشانه بگیرد و تنها برخی از تفنگها قادر به انجام این عمل بودند. اما این قسمت با استفاده از قابلیت اسمارت اسکوپ، خود را با دیگر تیراندازیهای این سبک هم رنگ کرده است که البته این کار را به بهترین شکل انجام داده تا بهترین اثر را داشته باشد. در بخش چند نفره نیز شاهد رشد عظیم بازی هستیم و نقشههای بسیار جذاب، بالانس شده و بزرگ را در این قسمت تجربه میکنیم. حالت کلاسیک آرنا با بهبودهای فراوان از جمله بخشهای مهم بازی به شمار میرود که در خود حالتهای مختلفی که همیشه در این سری وجود داشتند را جای داده است.
یکی از جدیدترین حالتهای بخش چند نفره که طرفداران بسیار زیادی را جذب خود کرده است، بخش Warzone یا منطقه جنگ نام دارد و ۲۴ بازیکن همزمان در یک نقشه بسیار بزرگ به مقابله با یکدیگر میپردازند. ۲۰ نقشه متفاوت برای این بخش طراحی شده و ۱۵ نقشه دیگر به صورت بسته الحاقی رایگان در اختیار بازیکنان Halo 5: Guardians قرار خواهد گرفت. با تمام این وجود، Halo 5 توانست آن حس تکراری بودن بخش چند نفره Halo 4 را پشت سر بگذازد. تنها مشکلی که گریبانگیر دریافت میانگین نمرات دور از انتظار ۸۶ برای این بازی بود، روایت داستان پیچیده است که برای افرادی که با دنیای Halo آشنا نیستند غیر قابل درک است. گیمپلی عالی، گرافیک بسیار خوب با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه ثابت، شخصیتهای بزرگ و بخش چند نفره بسیار عالی باعث شده تا Halo 5: Guardians کاملترین بازی این سری به شمار رود.
دانلود ویدیو با رزولوشن SD 320p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p
همانطور که با هم به مرور این تاریخچه از تاریخ بزرگ سری بازیهای Halo پرداختیم، متوجه شدیم که این سری در تمامی قسمتهای خود به نوعی یک یا چند تحول و پیشرفت را به بازیکنان ارایه داده است. علاوه بر آن، Halo را میتوان در صدر بازیهای اول شخصی قرار داد که گیمپلی آن کاملا غنی، درگیر کننده و جذاب هستند و بدون شک بازیهای تیراندازی اول شخصی که امروزه میبینیم توانستهاند به لطف سری Halo چندین و چند پله رشد و پیشرفت داشته باشند. سری Halo از آن دست بازیهایی است که عاشقان تیراندازی اول شخص باید گیمپلی آن را حتما تجربه کنند تا متوجه برتری و قدرت آن شوند.
تهیه شده در زومجی