احتمال پشتیبانی از ری تریسینگ در گرافیک یکپارچه پردازندههای نسل چهاردهمی اینتل
اینتل چندی پیش تأیید کرد که نسل بعدی پردازندههای این شرکت برای رابط هوش مصنوعی از یک «واحد پردازش همه کاره» استفاده خواهند کرد. حالا به نظر میرسد که اعضای تیم توسعه اینتل درحال افشای جزئیات بیشتری در مورد معماری گرافیک یکپارچهی این نسل هستند.
پردازندههای سری Meteor Lake از یک iGPU مبتنی بر معماری Xe-LPG برخوردار هستند که یک نسخه مشتق شده از کارت Xe-HPG محسوب میشود. یک سری تغییراتی در ساختار گرافیک یکپارچهی این تراشهها اعمال شده که از حذف واحدهای XMG تا کنار گذاشتن پشتیبانی از عملکرد DPAS یا Dot Product Accumulate Systolic را شامل میشوند. ظاهراً پیکربندی این GPU از پردازندههای گرافیکی سری DG2/Alchemist که براساس معماری Xe-HPG ساخته شدند، متفاوت خواهد بود.
براساس اطلاعاتی که از پچ آپدیت کامپایلر گرافیکی اینتل بهدست آمده، گرافیک یکپارچه پردازندههای Meteor Lake احتمالاً از ری تریسینگ هم پشتیبانی خواهند کرد. اگر معماری به کار رفته در این iGPU بهصورت مشتقی از سری DG2 (Alchemist) باشد، میتوان این شایعه را کاملاً محتمل دانست.
لازم است به این نکته اشاره کنیم که به کارگیری فناوری ری تریسینگ در گرافیکهای یکپارچه چیز جدیدی نیست؛ AMD اوایل امسال پردازندههای سری Ryzen 6000 را با معماری گرافیکی RDNA2 معرفی و به بازار عرضه کرد که از واحد Ray Accelerator برخوردار بودند. اما به هر حال این نخستین بار است که پردازندههای رده مصرفکننده اینتل از این قابلیت بهرهمند میشوند.
هنوز مشخص نیست که معماری Xe-LPG چه تعداد واحد اجرایی یا Execution Units را در خود جا خواهد داد. رندر خود اینتل که بالاتر تصویر آن را مشاهده میکنید، ۱۹۲ واحد EU را نشان میدهد، اما شایعات از احتمال تغییر آن حکایت دارند.