نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۴

مشخصات پردازنده‌های گرافیکی GB20X سری RTX 50 فاش شد

Kopite7kimi مشخصات کامل پردازنده‌های گرافیکی سری GB20X کارت‌های گرافیک نسل جدید انویدیا را منتشر کرد.

هفته‌ی گذشته Kopite7kimi به احتمال تفاوت در مشخصات فنی پردازنده‌ گرافیکی GB203 در مقایسه با آنچه که تاکنون از این GPU انتظار می‌رفت اشاره داشت. درواقع گفته می‌شد که احتمالا در این تراشه به‌جای ۹۶ پردازنده‌های جریانی، از ۸۴ واحد SM استفاده شده است. با‌این‌حال در آن زمان جزئیات مربوط‌به مشخصات فنی این تراشه‌ها منتشر نشده بود. حالا این منبع اقدام به انتشار فهرست کامل پنج پردازنده گرافیکی سری GB20X به همراه پیکربندی کارت‌های گرافیک آن کرده است.

این اطلاعات تأیید می‌کنند که پیکربندی همه‌ی مدل‌های این خانواده با سری RTX 40 یکسان نخواهد بود؛ اما حداقل یکی از این تراشه‌ها از نظر تعداد هسته دقیقاً مشابه مدل هم رده‌ی خود از نسل قبل است. پردازنده گرافیکی GB202 از ۱۲ واحد GPC و ۸ واحد TPC به ازای هر GPC برخوردار است که تعداد میکروپروسسورهای جریانی آن را به ۱۹۲ عدد می‌رساند. البته این به این معنی نیست که انویدیا این پیکربندی را در یک محصول واقعی مثل RTX 5090 مورد استفاده قرار خواهد داد.

به احتمال زیاد محصول نهایی تیم سبز از مشخصات کامل این GPU استفاده نخواهد کرد تا جا برای عرضه‌ی مدل‌های ارتقا یافته باقی بماند. تاکنون تصور می‌کردیم که انویدیا برای استفاده از یک رابط گذرگاه حافظه ۴۴۸ بیت برنامه‌ریزی می‌کند، اما حالا این منبع دوباره از پیکربندی ۵۱۲ بیت صحبت به میان آورده است.

  • پردازنده گرافیکی GB202: تعداد واحدهای SM (مولتی پروسسورهای جریانی): ۱۹۲ - رابط گذرگاه حافظه: ۵۱۲ بیت GDDR7
  • پردازنده گرافیکی GB203: تعداد واحدهای SM (مولتی پروسسورهای جریانی): ۸۴ - رابط گذرگاه حافظه: ۲۵۶ بیت GDDR7
  • پردازنده گرافیکی GB205: تعداد واحدهای SM (مولتی پروسسورهای جریانی): ۵۰ - رابط گذرگاه حافظه: ۱۹۲ بیت GDDR7
  • پردازنده گرافیکی GB206: تعداد واحدهای SM (مولتی پروسسورهای جریانی): ۳۶ - رابط گذرگاه حافظه: ۱۲۸ بیت GDDR7
  • پردازنده گرافیکی GB207: تعداد واحدهای SM (مولتی پروسسورهای جریانی): ۲۰ - رابط گذرگاه حافظه: ۱۲۸ بیت GDDR6

در مورد تراشه GB203 نیز انتظار می‌رود که با یک پیکربندی ۷ در ۶ مواجه باشیم که ۸۴ مولتی پروسسور جریانی و یک رابط گذرگاه حافظه ۲۵۶ بیت که مشخصات آن را به تراشه AD103 این نسل نزدیک می‌کند. اما ویژگی جدید این GPU پشتیبانی از تراشه‌های حافظه GDDR7 است که آن را متمایز می‌سازد.

اما در مورد پردازنده گرافیکی GB205 گفته می‌شود که در این مدل از یک کانفیگ ۵ در ۵ استفاده شده است که تعداد واحدهای SM این تراشه به ۵۰ عدد می‌رسد که یک کاهش مشخصات نسبت به ۶۰ واحد SM به کار رفته در تراشه AD104 در سری Ada Lovelace محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که GB205 به‌عنوان نسخه جدید پردازنده گرافیکی AD104 معرفی می‌شود.

براساس ادعای Kopite7kimi، دو مدل دیگر از پردازنده‌های گرافیکی بلک ول انویدیا باقی مانده است که GB206 و GB207 هستند. هردوی این تراشه‌ها از یک رابط حافظه ۱۲۸ بیت برخوردار هستند اما مدل GB206 از استاندارد GDDR7 پشتیبانی می‌کند درحالی که GB207 همچنان از حافظه‌های نسل قبل GDDR6 استفاده خواهد کرد. براین‌اساس انتظار می‌رود که مدل GB206 هم رده‌ی AD106 از این نسل باشد و GB207 را بتوان با AD107 مقایسه کرد که البته باتوجه‌به به‌کارگیری ۲۰ واحد SM در مقایسه با ۲۴ پروسسور AD107، مشخصات آن با یک کاهش نسبی مواجه شده است.

کارت‌های گرافیک Nvidia GeForce RTX50 از اوایل سال ۲۰۲۵ روانه بازار خواهند شد. اما معرفی این محصولات امسال انجام می‌گیرد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده