نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰

کارت گرافیک AMD Navi 48 XTX با چهار طراحی برد متفاوت دیده شد

نخستین‌بار است که اطلاعاتی از مدل XTX کارت‌های گرافیک نسل جدید AMD از سری RDNA4 منتشر می‌شود.

هر نسل از پردازنده‌های گرافیکی رادئون AMD شامل تراشه‌ها و نسخه‌های مختلفی می‌شوند که البته انتظار می‌رود سری Radeon RX 8000 از نظر تنوع GPU کمی پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شود. درواقع مثل دوره‌ی RX 5000، احتمالا تنها دو سری GPU توسط AMD معرفی خواهند شد. پردازنده‌های گرافیکی مجزای سری RDNA4 شامل دو مدل Navi 48 و Navi 44 خواهند بود که مدل اول در محصول رده بالاتر AMD مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این GPU به‌تازگی در یک فهرست تجاری و در قالب یک مدل XTX مشاهده شده است.

پردازنده گرافیکی Navi 48 XTX احتمالا در سری Radeon RX 8800 یا RX 8700 مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این شرکت تصمیم به عدم استفاده از طراحی مولتی چیپلت در این نسل، فعلاً برنامه‌ای برای معرفی مدل‌های رده بالاتر ندارد. شایعات اولیه از به کارگیری یک تراشه حافظه GDDR6 با سرعت ۱۸ گیگابیت بر ثانیه در این مدل حکایت دارند. اگر اطلاعات مندرج در این فهرست واقعیت داشته باشند، این تراشه‌ی حافظه توسط سامسونگ ساخته شده است.

علاوه‌بر‌این، بُردهای مختلفی که برای این GPU طراحی شده است، عبارت‌اند از:

  • 102-G28211
  • 102-G28501
  • 102-G28201
  • 102-C48701

افشای مشخصات پردازنده گرافیکی Navi 48 XTX

نسل فعلی پردازنده‌های گرافیکی RDNA3 از بُردهای D702 و D712 و D745 استفاده می‌کنند. البته این اسامی اطلاعات خاصی را در اختیار ما قرار نمی‌دهند، اما حالا می‌دانیم که حداقل دو نسخه از این کارت وجود دارد و یک بُرد جدید نیز برای آن ارائه شده است.

ظاهرا AMD برای رونمایی از نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی خود در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ آماده می‌شود. احتمالا تراشه‌های میان‌رده و رده‌پایین Navi 48 و Navi 44 تنها محصولاتی هستند که از این سری معرفی خواهند شد. درواقع هیچ‌یک از این پردازنده‌ها قادر به رقابت با رقبای پرچم‌دار خود از نسل بعدی نخواهند بود، اما می‌توانند با یک بازه قیمتی پایین‌تر، توان پردازش گرافیکی بسیار خوبی را در سطح برخی مدل‌های رده بالای نسل فعلی ارائه کنند.

شایعات اخیر نشان می‌دهند که کارت‌های گرافیک سری RX 8000 تا قبل از سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ عرضه نخواهند شد. گفته می‌شود که تمرکز AMD روی مدل‌های میان‌رده و رو به بالای این خانواده برای رده‌ی مصرف کنندگان عمومی متمرکز شده است. بااین‌حال مهم‌ترین رقبای پیش روی AMD در اواخر سال ۲۰۲۴، سری RTX 5000 انویدیا خواهد بود که بر پایه پروسس نود ۳ نانومتری TSMC تولید می‌شوند و انتظار می‌رود ارتقاء چشم‌گیری را نسبت‌به سری RTX 4000 داشته باشند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده