نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۵

عملکرد ضعیف پردازنده کوالکام اسنپدراگون X در تست‌های گیمینگ

بررسی گیمینگ پردازنده کوالکام اسنپدراگون ایکس در لپ‌تاپ‌های نسل جدید نشان می‌دهد که نباید انتظار زیادی از عملکرد گرافیک داخلی Adreno آن داشته باشیم.

امسال و با عرضه‌ی سیستم‌های نسل جدید کوپایلوت پلاس، اتفاق مهمی در صنعت کامپیوتر و به‌خصوص سیستم‌های قابل حمل رقم خورد. درحال حاضر کوالکام تنها تأمین کننده سیستم‌های موسوم به کوپایلوت پلاس است که با تراشه‌های سری اسنپدراگون X خود به‌تازگی وارد حوزه‌ی لپ‌تاپ‌های عملکرد بالا شدند. مایکروسافت نیز با برنامه جدید خود برای سیستم‌های ویندوزی، با این شرکت همکاری نزدیکی دارد.

پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون ایکس (با معماری سیستم روی چیپ) با استفاده از یک فرایند تولید چهار نانومتری تولید شده است و در مجموع از ۱۲ هسته‌ی پردازنده‌ی Oryon بهره می‌برد. این CPU در سریع‌ترین نسخه‌‎ی موجود، می‌تواند به فرکانس عملکرد ۴.۳ گیگاهرتز دست پیدا کند. مهم‌تر این آن هم اینکه این تراشه با یک گرافیک داخلی مبتنی بر معماری Adreno و همچنین یک هسته‌ی NPU مختص پردازش هوش مصنوعی همراه است.

مشخصات پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون ایکس

این پردازنده از نظر عملکرد گرافیکی در بهترین حالت یک محصول میان‌رده در نظر گرفته می‌شود. درواقع در این سیستم‌ها تمرکز روی واحد NPU معطوف شده است که با ظرفیت پردازش هوش مصنوعی ۴۵ تریلیون عملیات در ثانیه، سریع‌ترین عملکرد را در میان محصولات مشابه خود در بازار دارد. البته این تراشه به‌زودی رقبایی از سری Strix Point شرکت AMD و Lunar Lake اینتل را در مقابل خود خواهد دید که می‌توانند حتی عملکرد سریع‌تری را نسبت به تراشه‌ی کوالکام از خود نشان دهند.

باتوجه‌به تازه وارد بودن این تراشه‌ها، فعلاً نتایج بررسی محدودی از این محصولات وجود دارد. اما از میان سه نتایجی که پایین‌تر به آن اشاره شده است، به این نتیجه رسیدیم که پردازنده‌های کوالکام اسنپدراگون ایکس حتی با نرم‌افزار‌های شبیه‌سازی شده‌ی x86 عملکرد بسیار خوب و عمر باتری خیلی بهتری را از خود نشان می‌دهند. تنها مشکلی که در اینجا دیده می‌شود، عملکرد گرافیکی پردازنده است. چراکه به‌نظر نمی‌رسد که تراشه Adreno به کار رفته در این CPU عملکرد مورد‌انتظار آن را تأمین کند.

  • بررسی وبسایت Notebookcheck با استفاده از لپ‌تاپ ایسوز ویووبوک S15
  • بررسی کانال Mattew Moniz با استفاده از لپ‌تاپ ایسوز ویووبوک S15
  • بررسی کانال Dave2D با استفاده از لپ‌تاپ ایسوز ویووبوک S15
  • بررسی کانال TechTablets با استفاده از لپ‌تاپ ایسوز ویووبوک S15
  • بررسی وبسایت ویندوز سنترال با استفاده از لپ‌تاپ ایسوز ویووبوک S15

نرخ فریم بازی ها با پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون ایکس

جدا از خطاهای مورد‌انتظار امولاتورهای ARM که باعث می‌شود برخی بازی‌ها اصلاً اجرا نشوند، برخی بازی‌ها به کاربر اجازه‌ی تغییر رزولوشن برای تطابق با نمایشگر لپ‌تاپ را نمی‌دهند یا اینکه نرخ فریم تصاویر آن‌ها کمتر از حد انتظار است. حتی زمانی‌که از آپ اسکیلرهای گرافیکی استفاده می‌شود. البته که می‌دانیم پردازنده کوالکام اسنپدراگون ایکس برای گیمینگ طراحی نشده است؛ به همین دلیل هم است که کوالکام چندان تمایلی به صحبت درباره عملکرد گیمینگ تراشه خود نداشت.

لپ‌تاپ مورد استفاده در این تست از ویژگی‌های کوپایلوت پلاس شامل چند قابلیت مختلف از قبیل Cocreator، قابلیت Live Captions و Audio&Video Effects می‌شوند، پشتیبانی می‌کند. دسترسی به قابلیت Recall نیز توسط مایکروسافت به تعویق افتاده است و برخی تکنولوژی‌ها مثل Automatic Super Resolution تنها ازطریق سخت‌افزار کوالکام قابل استفاده هستند.

عملکرد GPU پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون ایکس

این فهرست قطعاً برای چنین عرضه‌ی پراهمیتی هنوز محدود است و شور و هیجان ایجاد شده برای آن را کمی زیر سؤال می‌برد. کامپیوتر‌های کوپایلوت پلاس از تراشه‌ی NPU برای دستیار آفلاین و مبتنی بر سخت‌افزار دستگاه استفاده نمی‌کنند و همچنان ملزم به اتصال به سرویس‌های آنلاین هستند. لذا باید دید که مایکروسافت در آینده چطور برنامه‌های خود را برای لپ‌تاپ‌ها و احتمالاً کامپیوترهای دسکتاپ توسعه خواهد داد.

از‌طرفی انتظار می‌رود که کوالکام در ادامه برای بهبود قابلیت‌های گرافیکی تراشه‌های خود راهکارهایی را پیش‌بینی کند. به‌عنوان مثال، کنترل پنل جدید آدرنو چیزی است که هنوز در محصولات جدید ندیدیم.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده