نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۱

پردازنده‌ گرافیکی پرچمدار اینتل Battlemage با ۳۲ هسته Xe2 تأیید شد

اینتل اطلاعات جدیدی را ازطریق وبسایت رسمی خود منتشر کرده است که به پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید Battlemage مربوط می‌شود.

درحالی‌که این نخستین باری نیست که اینتل به پردازنده‌ی گرافیکی G31 از سری Battlemage اشاره می‌کند، اما اولین‌بار است که این GPU پرچم‌دار در فهرست محصولات وبسایت رسمی این شرکت قرار می‌گیرد. تراشه‌ی BMG-G31 در صفحه‌ای که در وبسایت اینتل به ابزارهای طراحی پردازنده‌های گرافیکی BMG اختصاص دارد، قرار گرفته است.

در این فهرست به این محصول به‌عنوان یک نسخه اولیه‌ از پردازنده‌ی PTT Engagement – BGA3283-BMG-G31 VRTT Interposer اشاره شده است تا به این ترتیب به کارگیری یک پکیج BGA در آن با ۳۲۸۳ پین تأیید شود. با ادامه‌ی بررسی دیتابیس وبسایت اینتل، ابزار BGA2362-BMG-X2 Interposer نیز مشاهده می‌شود که به‌عنوان یک ابزار تست VR نسل پنج مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار نشان‌دهنده‌ی یک GPU کوچکتر از سری Battlemage با ۲۳۶۲ پین است.

اشاره به پردازنده گرافیکی BMG-G31 در وبسایت اینتل

به این ترتیب تاکنون سه GPU زیر از سری Battlemage توسط اینتل تأیید شده است:

  • BMG-G10 با پکیج BGA-2362 (براساس گزارش‌ها ساخت آن لغو شده است)
  • BMG-G21 با پکیج BGA-2727
  • BMG-G31 با پکیج BGA3283

با مقایسه مدل‌های این سری با تراشه‌ی ACM-G10، پرچم‌دار سری Alchemist، باید گفت که این GPU از یک پکیج BGA-2660 استفاده می‌کند. نکته‌ای که درباره‌ی پردازنده‌های گرافیکی رده‌ی Gxx اینتل باید به آن توجه داشت، این است که آن‌ها نحوه‌ی نام‌گذاری آن‌ها دقیقاً به سطح عملکرد آن‌ها اشاره ندارد. به‌عنوان مثال درحالی‌که پردازنده گرافیکی ACM-G11 کوچک‌تر از G12 است، تراشه‌ی G10 بزرگ‌ترین پردازنده گرافیکی سری ACM محسوب می‌شود.

در سری Battlemage نیز انتظار می‌رود که تراشه BMG-G31 بزرگ‌ترین نسخه در میان سایر مدل‌ها باشد که از ۳۲ هسته‌ی Xe2 برخوردار است. این درحالی‌است که گفته می‌شود پردازنده G21 از ۲۰ هسته برخوردار است و تراشه G10 نیز از ۲۸ هسته Xe2 بهره‌ می‌برد. البته شایعاتی مبنی‌بر لغو ساخت این نسخه نیز مطرح شده است.

نقشه راه پردازنده های گرافیکی آرک اینتل

اما نهایتاً باید اعلام کرد که اینتل به جز قطعاتی که در ساخت تراشه‌های سری Battlemage مورد استفاده قرار گرفته است، تاکنون اشاره مستقیمی به سری جدید محصولات گرافیکی خود نداشته است و تاریخی را برای رونمایی از آن‌ها مشخص نکرده است. درحال حاضر ادعا می‌شود که پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ سری Battlemage در سریع‌ترین حالت ممکن، اوایل سال ۲۰۲۵ از راه خواهند رسید.

اینتل از سال ۲۰۲۲ نقشه راه معرفی پردازنده‌های گرافیکی جدید خود را به روز نکرده است و اطلاعاتی را در اینباره با مخاطبان در میان نگذاشته است. محصولات سری BMG ابتدا برای سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده بودند، اما این محصولات حتی در قالب نسخه‌ی لپ‌تاپ خود (با پردازنده‌های Lunar Lake) نیز تا قبل از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۴ به‌دست کاربران نخواهند رسید.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده