نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۴

نتایج اولیه عملکرد پردازنده‌های Arrow Lake-S منتشر شد

نتایج عملکرد تک هسته و چند هسته‌ی نمونه اولیه پردازنده دسکتاپ اینتل از نسل Arrow Lake-S، در تصاویر فاش شده از بنچمارک CPU-Z مشاهده شد.

نمونه اولیه‌ی یکی از پردازنده‌های دسکتاپ Core Ultra از سری Arrow Lake-S که به‌نام آن نیز اشاره نشده است، در اسکرین‌شات منتشر شده از بنچمارک CPU-Z آن مشاهده شده است. این نسخه که ظاهراً نمونه‌ی ES یا نمونه مهندسی این CPU محسوب می‌شود، امتیاز بسیار خوب ۱۱۴۳.۲ را از تست تک هسته‌ و امتیاز ۱۲۹۲۲.۴ را در تست چند هسته‌ی این بنچمارک دریافت کرده است.

با مقایسه نتایج عملکرد این CPU با تراشه Intel Core i9-13900K از نسل قبل، یک برتری ۹۰۲ امتیازی، معادل ۲۶.۷۱ درصدی را در تست تک هسته‌ آن مشاهده می‌کنیم. همچنین تست چند هسته‌ی آن یک اختلاف منفی ۲۲ درصدی را در عملکرد این CPU نشان می‌دهد. از آنجایی‌که نمی‌دانیم این CPU دقیقا کدام مدل از خانواده‌ی پردازنده‌های Arrow Lake-S است، هیچ راهی برای تشخیص اینکه این CPU مدل پرچم‌دار این مجموعه با پیکربندی هسته‌ی 8P+16E است یا از سری Core i5 آن با پیکربندی 6P+8E است، وجود ندارد.

اطلاعات CPU-Z پردازنده Arrow Lake-S

تست تک هسته‌ی CPU تنها یک هسته‌ی P آن را بارگذاری می‌کند و در اینجا IPC یکی از هسته‌های عملکرد Lion Cove این CPU می‌تواند هسته‌ی Raptor Cove تراشه‌ی i9-13900K را شکست دهد. نکته‌ی حائز اهمیت دیگر این است که فناوری Hyper-Threading برعکس تست چند هسته، در اینجا هیچ نقشی ندارد. از‌طرفی هسته‌های Lion Cove برخلاف Raptor Cove به‌طور کلی از فناوری HTT پشتیبانی نمی‌کنند.

در خصوص پیکربندی تعداد هسته‌های این دو پردازنده نیز باید توجه داشت که i9-13900K یک پردازنده ۲۴ هسته‌ای با ۳۲ رشته است، درحالی‌که تعداد هسته‌های عملکرد پردازنده‌های Arrow Lake حداکثر به ۸ عدد می‌رسد. هرچند تعداد هسته‌های بهینه‌ی Skymont در آن‌ها حداکثر به ۱۶ عدد می‌رسد و براساس ادعای اینتل، این موضوع به افزایش قابل‌توجه IPC آن‌ها نسبت به نسل قبل می‌انجامد.

نتایج تست تک هسته منتسب به پردازنده Arrow Lake-S

نتایج اولیه تست چند هسته پردازنده Arrow Lake-S

در مورد تکنولوژی ساخت یا پروسس نود این تراشه‌ها نیز باید گفت که پردازنده‌های ۶+۸ هسته‌ای Arrow Lake-S از فناوری ساخت Intel 20A استفاده خواهند کرد. این تراشه‌ها با شناسه منحصر‌به‌فرد C0662H شناخته می‌شوند. اما درمورد نسخه‌ی ۸+۱۶ هسته‌ای آن‌ها هنوز نمی‌توان به‌کارگیری پروسس نود Intel 20A را تایید کرد. درواقع ممکن است اینتل در این نسخه از فناوری ۳ نانومتری TSMC استفاده کرده باشد. در مورد iGPU این تراشه‌ها نیز انتظار می‌رود که از تکنولوژی TSMC استفاده شده باشد.

در ادامه تمام اطلاعاتی را که تاکنون از پردازنده‌های نسل جدید Arrow Lake-S برای دسکتاپ می‌دانیم ملاحظه می‌کنید:

  • استفاده از سوکت LGA 1851 تا سال ۲۰۲۶
  • سازگاری با استاندارد حافظه DDR5 و عدم پشتیبانی از DDR4
  • عرضه به همراه مادربردهای سری ۸۰۰
  • پشتیبانی از حافظه‌های DDR5-6400
  • افزایش لاین‌های PCIe Gen 5.0
  • برخورداری از ۳ مگابایت حافظه کش L2 به ازای هر هسته
  • برخورداری از گرافیک یکپارچه برپایه معماری Alchemist
  • پیکربندی ۸+۱۶ و ۸+۶ هسته‌ها
  • عدم پشتیبانی از فناوری Hyper-Threading
  • عرضه در نیمه دوم سال ۲۰۲۴

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع techpowerup
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده