افشای کارت‌های گرافیک تقلبی RTX 4090 با تراشه 3080Ti

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
کارت گرافیک
کانال یوتیوب Northwestrepair ویدیویی از یک کارت گرافیک تقلبی GeForce RTX 4090 را منتشر کرده است که پردازنده گرافیکی RTX 3080 Ti در آن قرار گرفته است.
تبلیغات

صنعت GPU تاکنون موارد مختلفی از کلاه برداری و اقدام جهت فروش محصولات تقلبی و معیوب در مقیاس بزرگ را به خود دیده است. این فعالیت‌ها معمولاً در حوزه رمزارزها اتفاق می‌افتند، جایی که در آن کارت‌های گرافیک مستهلک شده به برخی خریداران ناآگاه فروخته می‌شوند. بنابراین ترفندها و ایده‌های متقلبانه زیادی وجود دارند که در این زمینه به کارگرفته می‌شوند. شماری از پرتکرارترین موارد آن نیز شامل تعویض تراشه حافظه GPU (که بیشترین تأثیرپذیری را در فرایند استخراج رمزارزها به خود می‌گیرد)، اتصال یک GPU کارکرده به یک بُرد PCB نو یا حتی ارسال کارت‌های گرافیک بدون قطعات داخلی می‌شوند.

از آنجایی که تراشه‌های حافظه و GPU در صورت مستهلک بودن نشانه‌های واضحی همچون هاله‌ی زرد رنگ روی بدنه خود را دارند، تشخیص برخی کلاه‌برداری‌ها ساده‌تر هستند. اما برخی موارد نیز وجود دارند که تشخیص آن‌ها می‌تواند کمی دشوار باشد. به‌عنوان مثال کانال یوتیوب Northwestrepair که تخصص آن تعمیر و رفع ایرادات قطعات الکترونیکی و به‌خصوص GPU است، کارت گرافیک نو و استفاده نشده‌ای که به نظر یکی از مدل‌های TUF سری RTX 4090 شرکت ایسوز است را باز کرده است تا در کمال تعجب، یک GPU دیگر را در قلب پردازشی آن مشاهده کند. این درحالی است که فویل محافظت کننده‌ی آن هنوز روی آن قرار دارد.

2024-7-ad102-gpu-fake

بعد از خارج کردن GPU این کارت و بررسی دقیق آن، مشخص شد که این تراشه که با برچسب AD102 مشخص شده است، در اصل تراشه GA102 کارت گرافیک RTX 3080 Ti است که از نظر اندازه فیزیکی شباهت زیادی به تراشه مرکزی RTX 4090 دارد. بنابراین در ابتدا این مسئله کاملاً واضح به نظر نمی‌رسید. نهایتاً مشخص شد که شخصی اقدام به ازبین‌بردن نوشته‌های روی بدنه تراشه و درج عبارت جایگزین با استفاده از لیزر را کرده است.

تفاوت دیگر این است که حداقل یکی از ماژول‌های حافظه آن نه از نوع ۲ گیگابایتی بلکه ۱۲۵ مگابایتی هستند. بنابراین اصلا یک تراشه حافظه GDDR6X نیست. علت استفاده از تراشه GA102 نیز سازگاری پین‌های آن با AD102 بوده است. این تراشه در کارت گرافیک RTX 3090 Ti نیز مورد استفاده قرار گرفته است و اغلب از این کارت به‌عنوان یک وسیله آزمایشی برای کارت گرافیک RTX 4090 استفاده می‌شود.

اخیراً هم شاهد برعکس این روند که جایگزین کردن پردازنده گرافیکی GA102 با AD102 باشد برای یک هدف کاملاً متفاوت، یعنی ماد کردن و اورکلاکینگ بودیم. جالب است که این کار از یک طرف به یک آزمایش مفید و از سوی دیگر به یک نتیجه کاملاً منفی منجر می‌شود.

2024-7-rtx4090-tuf-fake2

اما چرا کلاهبرداران باید چنین مسیر دشواری را برای ساخت یک کارت گرافیک تقلبی RTX 4090 و فروش آن به کار بگیرند؟ پاسخ این سؤال را می‌توان در محلی که این محصول خریدرای می‌شود جست‌وجو کرد. بسته به اینکه خریداران از چه کشورهایی باشند، ممکن است قادر به پیگیری ادعای خود مبنی بر خرید چنین محصول معیوبی نباشند. ضمن اینکه فروشندگان همواره روی ناآگاهی خریداران حساب باز می‌کنند.

هیچ راهی برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی وجود ندارد؛ مگر اینکه از خرید کارت گرافیک ازطریق مجاری غیررسمی خودداری کرده و سعی کنیم از جایی خرید کنیم که قابلیت پیگیری گارانتی و مرجوع کردن را داشته باشد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات