۱۰ پردازنده از سری اسنپدراگون ایکس به بازار عرضه می‌شوند

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
تراشه های Snapdragon X
پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایکس کوالکام شامل ۱۰ مدل SoC مختلف می‌شوند که ۵ تراشه از سری Snapdragon X Elite و ۵ تراشه از سری Snapdragon X Plus را در برمی‌گیرند.
تبلیغات

با بررسی فایل‌های گرافیکی Qualcomm Adreno، مشخص شد که درواقع نه پنج SoC بلکه ۱۰ مدل مختلف برای این سری در فهرست محصولات کوالکام قرار گرفته است. اما مسئله اینجا است که ما تنها از مشخصات مربوط‌به ۵ مدل از این سری مطلع هستیم. همه‌ی مدل‌های سری Snapdragon X Elite از یک پیکربندی CPU یکسان ۱۲ هسته‌ای برخوردار هستند که تفاوت‌های اصلی آن‌ها در مقایسه با پردازنده‌های ۱۰ هسته‌ای اسنپدراگون، به فرکانس CPU و عملکرد GPU برمی‌گردد.

تاکنون فقط پردازنده Snapdragon X Elite XE78100 در لپ‌تاپ ASUS Vivebook S15 برای بررسی عملکرد این تراشه‌ها در دسترس قرار گرفته است و تا جایی که می‌دانیم، لپ‌تاپ Samsung Book4 Edge نیز تنها مدلی است که تاکنون با SoC رده بالای این سری، یعنی Snapdragon X Elite X1E80100 معرفی شده است. همان‌طور که احتمالاً مطلع هستید، پردازنده Snapdragon X Elite (XE78100) تاکنون مورد نقد و بررسی اولیه چند منبع قرار گرفته است که نتایج آن چندان امیدوارکننده نبود.

لازم به ذکر است که تاحالا تقریباً قطعی شده است که مشکلی از نظر نرم‌افزاری روی این موضوع تأثیرگذار نبوده است. باتوجه‌به تازه وارد بودن این تراشه‌ها، فعلاً نتایج بررسی محدودی از این محصولات وجود دارد. اما از میان سه نتایجی که پایین‌تر به آن اشاره شده است، به این نتیجه رسیدیم که پردازنده‌های کوالکام اسنپدراگون ایکس حتی با نرم‌افزار‌های شبیه‌سازی شده‌ی x86 عملکرد بسیار خوب و عمر باتری خیلی بهتری را از خود نشان می‌دهند.

2024-7-qualcomm-snapdragon-x-elite-plus

تنها مشکلی که در اینجا دیده می‌شود، عملکرد گرافیکی پردازنده است. چراکه به‌نظر نمی‌رسد که تراشه Adreno به کار رفته در این CPU عملکرد مورد‌انتظار آن را تأمین کند. به‌طور کلی این تراشه‌ها در مقایسه با رقبای مبتنی بر معماری x86 خود از نظر نسبت عملکرد به میزان انرژی و توان مصرفی، عملکرد بسیار خوبی دارند. هرچند زمانی‌که صرفاً عملکرد آن‌ها مدنظر قرار بگیرد، همچنان قادر به شکست رقبای رده بالای خود از شرکت‌های اینتل و AMD نخواهند بود.

سیستم-روی-یک-چیپ یا SoC درواقع یک مدار مجتمع یا IC است که قطعات یک کامپیوتر کامل یا یک سیستم الکتریکی را در یک تراشه جای داده است. SoC ممکن است شامل واحد پردازش مرکزی (CPU)، واحد پردازش گرافیکی (GPU)، حافظه، کنترلرهای ورودی و خروجی مانند USB، مدار کنترل کننده توان، شبکه‌های بی‌سیم مانند Wi-Fi، بلوتوث و 4G باشد.

بسته‌های به‌روزرسانی‌ نهایی SoCهای اسنپدراگون جهت بهینه‌سازی بیشتر، طی چند ماه آینده عرضه خواهند شد. لذا باید امیدوار باشیم که این آپدیت‌ها به بهبود قابل توجهی در عملکرد این تراشه‌ها منجر شوند. از‌طرفی انتظار می‌رود که کوالکام در ادامه برای بهبود قابلیت‌های گرافیکی تراشه‌های خود راهکارهایی را پیش‌بینی کند. به‌عنوان مثال کنترل پنل جدید آدرنو چیزی است که هنوز در محصولات جدید ندیدیم.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات