فرکانس پردازنده Ryzen 9 9950X به ۵.۸۵ گیگاهرتز می‌رسد

چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده رایزن 9 سری 9000
Ryzen 9 9950X با رسیدن به حداکثر فرکانس ۵.۸۵ گیگاهرتز، تراشه Ryzen 9 7950X را با اختلاف ۲۰ درصدی در Cinebench پشت سر می‌گذارد.
تبلیغات

طی چند سال گذشته، فاکتور FMAX یا بالاترین فرکانس عملکرد تراشه‌ها رشد چشمگیری را تجربه کرده است. درحال‌حاضر با محصولات مختلف اینتل، AMD و دیگر تولید کنندگان، به سطحی رسیدیم که دستیابی به سرعت ۵ گیگاهرتز به یک استاندارد رایج در میان پردازنده‌های کامپیوتری تبدیل شده است. رسیدن به این سرعت عملکرد دون نیاز به اورکلاک کردن CPU، به AMD کمک کرده است تا عملکرد بسیار خوبی را از تراشه‌های جدید خود به نمایش بگذارد.

براساس گزارش‌های منتشر شده توسط igor_kavinski، یکی از اعضای انجمن Anandtech’s Forum، پردازنده Ryzen 9 9950X از نظر سرعت عملکرد در سطح نسخه هم رده خود به‌نام Ryzen 9 7950X از نسل قبل قرار می‌گیرد. این CPU که برمبنای معماری هسته Zen 5 شرکت AMD طراحی شده است، با رسیدن به فرکانس عملکرد ۵.۸۵ گیگاهرتزی خود، از نظر عملکرد در Junkshop بالاتر از Core i9-12900K اما با یک اختلاف بسیار نزدیک قرار می‌گیرد.

تراشه‌های سری Ryzen 9000 از این ماه روانه بازار می‌شوند و بسیاری از کاربران منتظر عرضه‌ی این محصولات هستند. پی سی گیمرهایی که امیدوار هستند تا سیستم جدید خود را برپایه پلتفرم AM5 ببندند، عرضه‌ی نسل دوم این محصولات به عملکرد بهبودیافته را بسیار مهم تلقی می‌کنند.

2024-7-fmax-ryzen-9-9950x

همان‌طور که اشاره شد، پردازنده Ryzen 9 9950X از نظر سرعت کلاک، یک‌بار دیگر در سطح Ryzen 9 7950X ظاهر می‌شود که برپایه معماری Zen 4 طراحی شده است. بااین‌حال نتایج بنچمارک Cinebench R23 نیز برای این CPU فاش شده است که نشان می‌دهد Ryzen 9 9950X با یک اختلاف ۱۸ درصدی قوی‌تر از نسخه نسل قبلی خود عمل می‌کند. بنابراین اختلاف بین این دو CPU چندان هم زیاد نیست.

یکی از جزئیات مهمی که درخصوص نتایج فاش شده از عملکرد تراشه Ryzen 9 9950X باید به آن توجه داشت، توان مصرفی PPT پایین آن در این تست است که تنها ۶۰ وات اعلام شده است که ۱۱۰ وات کمتر از حد پیش‌فرض آن که مسلماً منجر به محدود شدن عملکرد آن خواهد شد.

باوجود این محدودیت، Ryzen 9 9950X موفق شده است تا در بنچمارک Junkshop تراشهIntel Core i9-12900K را با ۱۰۱ سمپل در مقابل ۱۰۰ سمپل تراشه‌ی اینتل، پشت سر بگذارد. البته توجه داشته باشید که پردازنده نسل سیزدهمی Core i9-13900K در همین تست موفق به ثبت ۱۶۸ سمپل شده است و رکورد Ryzen 9 5950X به ۱۲۶ سمپل می‌رسد. در خصوص i9-14900K نیز ارتقاء قابل توجهی نسبت به نسل قبل مشاهده نمی‌شود.

نمودار عملکرد Ryzen 9 9950X در بنچمارک Junkshop

باتوجه‌به اینکه این تراشه‌ها هنوز در بازار موجود نیستند و نتایجی هم از نقد و بررسی رسمی آن‌ها منتشر نشده است، باید فعلاً به همین نتایج غیررسمی و فاش شده در خصوص آن‌ها اکتفا کنیم. براساس اسلایدهای فاش شده از گیگابایت، پردازنده‌های سری Granite Ridge به‌صورت پیش‌فرض از حافظه‌های رم با استاندارد DDR5-5600 پشتیبانی خواهند کرد. این تراشه‌ها همچنین از قابلیت EXPO (پروفایل اورکلاک) با توان پردازش حداکثر 8000MT/s پشتیبانی خواهند کرد.

این میزان نسبت به 5200MT/s سری رافائل یک پیشرفت محسوب می‌شود. علاوه‌بر‌این سرعت کلاک Infinity Fabric این تراشه‌ها نیز از ۲۰۰۰ مگاهرتز به ۲۴۰۰ مگاهرتز افزایش یافته است. از دیگر تغییرات کلیدی که در این فهرست به آن‌‌‌ها اشاره شده است، آنتن بهینه‌سازی شده‌ی WiFi، پشتیبانی از USB4 و DisplayPort 2.1 برای استاندارد UHBR20 است که بالاترین پهنای باند موجود برای این نوع اتصال محسوب می‌شود.

AMD پردازنده‌های Ryzen 9000 را برای عرضه در تاریخ ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد) معرفی کرده است. عرضه زودهنگام پردازنده‌های Ryzen 9000 این اجازه را به AMD می‌دهد تا سری Ryzen 9000X3D را برای عرضه با فاصله کوتاهی نسبت به پردازنده‌های Core Ultra 200 اینتل آماده کند که انتظار می‌رود طی سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۴ به‌دست مصرف‌کنندگان برسند. AMD هنوز جزئیات مربوط‌به قیمت گذاری این پردازنده‌ها را اعلام نکرده است.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات