واحد پردازش هوش مصنوعی تراشه‌های Core Ultra 200 اینتل توان محدودی دارند

جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۱
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده سری core 200 ultra از شرکت Intel
براساس اطلاعات جدید به‌دست آمده، واحد NPU پردازنده‌های نسل جدید Arrow Lake-S اینتل برای پلتفرم دسکتاپ، تنها ۱۳ تاپس توان پردازشی خواهند داشت.
تبلیغات

واحد پردازش عصبی هوش مصنوعی یا NPU از حالا به بعد نقش مهمی در مشخصات فنی تمام پردازنده‌هایی که تولید می‌شوند، ایفا خواهد کرد. مگر اینکه مصرف‌کننده خود علاقه‌مند به رقابت سیستم شخصی خود در زمینه پردازش هوش مصنوعی یا گواهی کامپیوترهای کوپایلوت پلاس مایکروسافت نباشد. حالا به‌نظر می‌رسد که پردازنده‌های جدید Arrow Lake-S اینتل که برای پلتفرم دسکتاپ آماده‌ی عرضه به بازار می‌شوند نیز از حداقل مشخصات مورد نیاز برای دریافت این گواهی برخوردار نخواهند بود.

براساس استانداردهای مایکروسافت، این تراشه‌ها باید به این منظور از حداقل ۴۰ تاپس توان پردازش هوش مصنوعی در واحد NPU برخوردار باشند که این واحد معادل «تریلیون عملیات بر ثانیه» است. از‌طرفی، Jaykihn در توییتر اطلاعات جدیدی را در این خصوص منتشر کرده است که نشان می‌دهد واحد NPU پردازنده‌های نسل جدید Arrow Lake-S اینتل برای پلتفرم دسکتاپ، تنها ۱۳ تاپس (تریلیون عملیات بر ثانیه) توان پردازشی خواهند داشت.

نماد پردازنده های Core Ultra 200

پیش از این گمانه‌زنی‌هایی مبنی‌بر‌اینکه اصلاً این تراشه‌ها از واحد NPU برخوردار نخواهند بود نیز در اینترنت مطرح شده است. اما به‌نظر می‌رسد که این موضوع یک سوء برداشت بوده است و معماری این تراشه‌ها شامل بخش NPU خواهد بود. اما عملکرد آن‌ها ممکن است مورد رضایت بسیاری از مخاطبان نباشد. براساس توضیحات ارائه شده در این توییت، واحد NPU این تراشه‌ها به خودی خود ۱۳ تاپس توان پردازش هوش مصنوعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که مطابق انتظارات، باید در فرمت INT8 باشد.

این سطح از قابلیت NPU، تراشه‌های Arrow Lake-S را جایی ما بین پردازنده‌های فونیکس AMD و Hawk Point این شرکت قرار می‌دهد که از تراشه‌های XDNA برای پردازش هوش مصنوعی برخوردار هستند. اما اختلاف آن‌ها با تراشه‌های Strix Point و Lunar Lake خود اینتل که توان پردازش هوش مصنوعی آن‌ها به ۴۸ تا ۵۰ تاپس می‌رسد، خیلی زیاد خواهد بود. البته که واحد NPU تنها بخشی از کل مسئولیت پردازش هوش مصنوعی در تراشه را برعهده دارد.

برخی شرکت‌ها قدرت شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی CPU و GPU را نیز به این مقدار اضافه می‌کنند که در خصوص تراشه‌های Arrow Lake اینتل به ۹ تاپس برای GPU و ۱۵ تاپس برای CPU می‌رسد. برخلاف تراشه‌های APU که از گرافیک‌های یکپارچه قوی‌تری برخوردار هستند، پردازنده‌های Arrow Lake-S از یک گرافیک داخلی Xe-LPG استفاده می‌کنند که چندان هم سریع محسوب نمی‌شود. به‌طوری که قدرت آن‌ها از نظر واحد توان پردازش هوش مصنوعی در هسته‌های CPU هم پایین‌تر قرار می‌گیرد.

پردازنده های Core Ultra 200 و Core 200 اینتل

به این ترتیب کل قدرت پردازش هوش مصنوعی پردازنده‌های Arrow Lake-S به ۳۷ تاپس خواهد رسید که ۳ برابر بیشتر از تراشه‌های Raptor Lake-S است. همچنین باید به این نکته اشاره داشته باشیم که پردازنده‌های نسل جدید AMD از سری Ryzen 9000 اصلا از واحد مجزای XDNA برای پردازش هوش مصنوعی برخوردار نخواهند بود. بنابراین تنها منابع تأمین‌کننده‌ی این تراشه‌ها برای پردازش هوش مصنوعی به CPU و GPU در آن برمی‌گردد.

این منبع همچنین اعلام کرد که پردازنده‌های نوسازی شده‌ی Arrow Lake Refresh اینتل احتمالا در آینده هم برای دستکاپ و هم برای لپ‌تاپ عرضه خواهند شد و بیشتر تمرکز اینتل برای ارتقا آن‌ها به واحد NPU معطوف می‌شود. بنابراین به احتمال زیاد در تراشه‌های Arrow Lake-S از معماری قدیمی‌تر NPU استفاده شده است، درحالی‌که تراشه‌های Lunar Lake از آخرین نسخه معماری NPU4 بهره‌مند شدند. این واحد جدید، عملکرد پردازشی تراشه‌ را برای محاسبات ماتریسی ارتقاء بخشیده است و سرعت کلاک بالاتری دارد.

2024-7-intel-lunar-lake-core-ultra-200-cpus-2

در نتیجه عملکرد نهایی آن‌ها در پردازش هوش مصنوعی چهار برابر شده است. اینتل هنوز اطلاعات بیشتری را در خصوص پردازنده‌های Arrow Lake با مخاطبان خود در میان نگذاشته است. این شرکت معمولاً جزئیات مربوط‌به این دسته از محصولات خود را ازطریق رویدادهای Innovation در اختیار کاربران قرار می‌دهد که جدیدترین قسمت آن برای ماه سپتامبر برنامه‌ریزی شده است.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات