جزئیات جدید از توان مصرفی RTX 5090 فاش شد

سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۷
مطالعه 3 دقیقه
nvidia rtx 5090
شرکت Seasonic مدل‌های GeForce RTX 5090 را با حداکثر توان مصرفی ۵۰۰ وات و RTX 5080 را با ۳۵۰ وات در وبسایت خود فهرست کرد.
تبلیغات

این اتفاق شاید یک درز اطلاعاتی به حساب نیاید اما از نظر زمان‌بندی جالب توجه است. شرکت Seasonic که فهرست بلند بالایی از محصولات خود و سخت‌افزارهای رسمی بازار را در وبسایت خود دارد تا بتوانید میزان برق مصرفی کامپیوتر خود را ازطریق ماشین حساب آن محاسبه کنید و منبع تغذیه مناسب خود را از محصولات آن تهیه کنید، به‌تازگی فهرست کارت‌های گرافیک خود را به‌روزرسانی کرده و سری کارت‌های RTX 50 از شرکت انویدیا را که هنوز به‌طور رسمی در بازار عرضه نشده‌اند را به فهرست ماشین حساب خود اضافه کرده است.

از قضا این فهرست شامل شاخص TDP نیز است که نشان‌دهنده بیشترین توان مصرفی‌ای است که در حداکثر فشار توسط هر قطعه کامپیوتری مصرف می‌شود و میزان گرمایی که در این شرایط تولید می‌کند. جزئیات مقدار این شاخص برای کارت گرافیک‌های RTX 50 تا امروز جایی منتشر نشده بود.

هر چند که میزان TDP در این سایت به‌صورت مستقیم در دسترس کاربران نیست اما اگر جزئیات به‌دست آمده از این ماشین حساب را با فرمت تکست از آن دانلود کنید، می‌توانید اطلاعات این شاخص برای این کارت‌های گرافیک را مشاهده کنید.

براساس همین اطلاعات متوجه شدیم که بالاترین شاخص برق مصرفی برای کارت گرافیک RTX 5090 ثبت شده که TDP آن ۵۰۰ وات اعلام شده است و ۵۰ وات بیشتر از کارت نسل قبلی خود یعنی RTX 4090 است.

توان مصرفی کارت گرافیک RTX 40

جزئیات مصرفی کارت‌های سری RTX 50 براساس اطلاعات سایت Seasonic:

کارت GeForce RTX 5090 با ۵۰۰ وات TDP و یک کانکتور برق ۱۶ پین (۵۰ وات بیشتر از RTX 4090)

کارت GeForce RTX 5080 با ۳۵۰ وات TDP و یک کانکتور برق ۱۶ پین (۳۰ وات بیشتر از RTX 4080)

کارت GeForce RTX 5070 با ۲۲۰ وات TDP و یک کانکتور برق ۱۶ پین (۲۰ وات بیشتر از RTX 4070)

کارت GeForce RTX 5060 با ۱۷۰ وات TDP و یک کانکتور برق ۱۶ پین (۵۵ وات بیشتر از RTX 4060)

کارت GeForce RTX 5050 با ۱۰۰ وات TDP و یک کانکتور برق ۱۶ پین

نکته جالب توجه این است که تمام این کارت‌ها با کانکتورهای ۱۶ پین به بازار عرضه می‌شوند. شاید میزان حرارت تولیدی در نسخه‌های مختلف دستخوش تغییر شود اما اگر Seasonic به‌عنوان یک تولید کننده منبع تغذیه قرار باشد یک خبر موثق داشته باشد آن هم تعداد پین‌های کانکتور این کارت‌هاست.

علاوه‌بر این در سایت این تولید کننده منبع تغذیه می‌توان نام کارت‌های RX 7000 از شرکت AMD را نیز دید که آن‌ها هم هنوز به بازار عرضه نشده‌اند. با اینکه این شرکت هنوز اطلاعات رسمی از سری RDNA3 رومیزی خود منتشر نکرده است اما می‌توان نام مدل‌هایی مثل RX 7990 XTX را نیز در فهرست سیسونیک مشاهده کرد که از همین سری کارت‌ها به حساب می‌آید.

این اولین باری نیست که شاهد یک پروفایل غیررسمی در وبسایت یک تولید کننده منبع تغذیه هستیم که اطلاعاتی مانند این را افشا می‌کنند. پیش از این در وبسایت شرکت Enermax شاهد فهرست شدن مدل RX 7950XT از شرکت AMD هم بودیم که هیچ وقت ساخته نشد.

منبع تغذیه ثور ایسوز

شاید سیسونیک چیزی می‌داند که ما نمی‌دانیم یا شاید این اطلاعاتی محرمانه بوده نباید راه به وبسایت این شرکت باز می‌کرده و عمومی می‌شده اما از آن جایی که نام این کارت‌ها در دم دستی‌ترین حالت ممکن و در ابتدای فهرست محصولات این ماشین حساب قرار داده شده به نظر نمی‌رسد که سیسونیک حتی ذره‌ای تمایل به پنهان کردن این اطلاعات داشته.

کارت‌های گرافیک GeForce RTX 50 از شرکت انویدیا قرار است در اواخر سال جاری میلادی به بازار عرضه شود و اولین نسخه‌هایی که معرفی می‌شوند نیز مدل‌های RTX 5090 و RTX 5080 هستند.

اخبار جدید درباره این کارت‌های گرافیک جدید را در زومجی دنبال کنید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات