نویسنده: یاشار ظروفی
// سه شنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۲

انویدیا احتمالا یک نسخه ویژه از RTX 5090 برای چین عرضه می کند

یک افشاگر مشهور ادعا کرده است که انویدیا در حال برنامه‌ریزی برای انتشار یک نسخه ویژه از RTX 5090 برای بازار چین است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که انویدیا قصد دارد یک نسخه ویژه از کارت گرافیک GeForce RTX 5090 را برای بازار چین عرضه کند. این تصمیم احتمالا به دنبال موفقیت به دست آمده از عرضه RTX 4090D در اواخر سال 2024 و به منظور دور زدن محدودیت‌های جدید ایالات متحده برای صادرات کارت‌های گرافیک قدرتمند بود. هر چند هنوز دقیقا مشخص نیست که RTX 5090D چه مشخصاتی دارد اما قطعا تمرکز بر روی کاهش قدرت محاسبه آن است.

کارت RTX 4090D تغییرات زیادی با نسخه اصلی نداشت و با همان حافظه ۲۴ گیگابایتی از نوع GDDR6X و همان پهنای باند حافظه عرضه شد. هر چند در تعداد هسته‌ها و حداکثر توان مصرفی با نسخه اصلی تفاوت داشت و با کاهش ۱۱ درصدی در تعداد هسته و ۵۰ وات در حداکثر توان مصرفی عرضه شد که تنها هدف آن کاهش میزان عملکرد آن بنا به محدودیت‌های قانونی بود. توان مصرفی این کارت‌ها روی ۴۵۰ وات قفل شده بودند و هیچ نسخه اورکلاک شده از طرف کارخانه نیز برای این بازار عرضه نشد. البته پس از مدتی انویدیا به بعضی شرکای تجاری خود اجازه داد تا توان مصرفی این کارت‌ها را تا ۶۰۰ وات افزایش دهند که همین باعث شد همان تفاوت اندک با نسخه اصلی RTX 4090 در میزان عملکرد نیز از بین برود.

بنا به پست افشاگر مشهور یعنی hongxinx2020 در شبکه اجتماعی ایکس، انویدیا در حال برنامه‌ریزی برای عرضه یک مدل RTX 5090D مخصوص بازار چین در ژانویه ۲۰۲۵ (دی ۱۴۰۳) است.

از آن جایی که ما هنوز ماه‌ها با انتشار این کارت‌های گرافیک فاصله داریم، مشخصات دقیق این کارت‌ها هنوز نهایی نشده است در نتیجه انویدیا هنوز فرصت دارد تا به تغییراتی که مایل است در این کارت‌های ویژه اعمال شود، فکر کند. تغییرات ممکن است در بخش بایوس این کارت‌ها اعمال شود و بدون اینکه هسته‌های سریع CUDA را برای گیمرها محدود کند، عملکرد محاسبه برای هوش مصنوعی را که دلیل اصلی اعمال محدودیت‌های مذکور از طرف دولت آمریکا است را تضعیف کند.

جدول مقایسه مشخصات احتمالی کارت های گرافیک rtx 5090 با کارت های rtx 4090

انتظار می‌رود که کارت‌های گرافیک سری RTX 50 تا آخر سال جاری میلادی عرضه شود اما ممکن است عرضه آن با تاخیر و در اوایل سال ۲۰۲۵ نیز همراه شود.

اخبار جدید درباره این کارت‌های گرافیک را از زومجی دنبال کنید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده