نویسنده: یاشار ظروفی
// سه شنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۵

اینتل به زودی ۱۸ پردازنده Core Ultra 200 جدید معرفی می کند

لیست پردازنده‌های سری Core Ultra 200 اینتل بدون ذکر نام تجاری آن‌ها فاش شد.

گفته شده است که اینتل در حال آماده شدن برای معرفی حداقل ۱۸ محصول از پردازنده‌های سری Core Ultra 200 است. این شرکت همچنین در حال کار بر روی دو بلوک سیلیکونی B0 که بیشتر برای مدل‌های بالارده استفاده می‌شود و C0 که بیشتر برای سری Core Ultra 5 استفاده می‌شود نیز هست.

اینتل احتمالا برنامه دارد تا سه مدل پردازنده Core Ultra 9 را معرفی کند که ما تا الان فقط از دو مدل 285K و 275 آن خبر داشتیم. تفاوت‌های این سه مدل احتمالا تنها در سرعت کلاک و حداکثر توان مصرفی آن‌ها است و در تعداد ۲۴ هسته پردازشی و چهار هسته گرافیکی Xe-Cores شباهت دارند.

در ردیف محصولات Core Ultra 7 شاهد دو نسخه از بلوک سیلیکونی B0 هستیم که در وجود یا عدم وجود پردازش گرافیکی با هم تفاوت دارند. تعداد هسته‌های این محصولات نیز از ۱۶ هسته به ۱۲ هسته E-Cores کاهش یافته است.

در ردیف محصولات Core Ultra 5 اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد شرایط کمی پیچیده‌تر است و این به دلیل محبوبیت بالای این پردازنده‌ها بین کاربران روزمره و کسانی است که کار سرهم‌بندی سیستم انجام می‌دهند. تعداد هسته‌ها در این محصولات تنها دو مدل ۱۴ هسته و ۱۰ هسته دارد که بنا به نوع بلوک سیلیکونی پردازنده متفاوت است و سه مدل بر اساس تعداد پردازنده‌های گرافیکی که شامل ۴، ۳ و ۲ هسته از نوع Xe-Cores می‌شود.

ما تمام تلاش خود را کردیم تا کدهای این محصولات را بشکنیم اما قطعا این اطلاعات خطاهایی نیز دارد. به طور قطع نمی‌توان گفت که کدام مدل از بلوک سیلیکونی قرار است روی کدام محصول استفاده شود و حتی افشاگرانی مثل Jaykihn نیز این اطلاعات را ندارند. هر چند از همین اطلاعات نیز می‌توان به عنوان یک جمع‌بندی از مشخصات این پردازنده‌ها استفاده کرد و تفاوت‌های احتمالی آن‌ها با نسل قبلی را نیز پیش‌بینی کرد.

جدول مشخصات تمام پردازنده های Intel Core Ultra 200 بر اساس شایعات

برای ما جذاب‌ترین بخش تغییرات مربوط به بخش گرافیکی است. پردازنده‌های سری Core Ultra 200 اینتل به نظر می‌رسد که مدل‌های کمتری دارند و فقط با تعداد ۴، ۳ یا ۲ هسته Xe عرضه می‌شوند. تعداد زیادی از این محصولات نیز قرار است بدون پردازنده‌های گرافیکی عرضه شوند و نکته جالب توجه دیگر هم این است که برخلاف گذشته، حالا به جز پردازنده‌های Core Ultra 9 و Core Ultra 7 شاهد چهار هسته گرافیکی Xe در محصولات Core Ultra 5 نیز هستیم.

علاوه‌بر این، اینتل پیش از این نیز اعلام کرده بود که در حال کار بر روی سری پردازنده‌های Core 200 معمولی نیز هست که می‌تواند فاصله بین این پردازنده‌های Ultra و پردازنده‌های با معماری Gen Xe-LP را نیز پر کند. اضافه شدن آن محصولات می‌تواند شرایط را حتی از این هم پیچیده‌تر کند و به نظر می‌رسد که اینتل باید کار روی مدل‌های Ultra را تمام کند و به این لیست محصول دیگری اضافه نکند.

اخبار بعدی مربوط به پردازنده‌های جدید اینتل را می‌توانید از زومجی دنبال کنید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده