AMD ممکن است پردازنده‌های ارزان قیمت Ryzen 3 را برای پلتفرم AM5 عرضه کند

پنج‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
تراشه رده پایین Ryzen 3
گزارش‌های منتشر شده، از آماده‌سازی پردازنده‌های رده پایین سری Athlon یا Ryzen 3 شرکت AMD برای پلتفرم جدید AM5 حمایت دارند.
تبلیغات

به نظر می‌رسد که AMD بالاخره تصمیم گرفته است تا پردازنده‌های رده پایین سری Ryzen 3 یا Athlon را پلتفرم نسل جدید AM5 عرضه کند. این تراشه‌های ۷ نانومتری با قیمت زیر ۱۰۰ دلار برای بازار جمع آوری کنندگان سیستم‌های DIY عرضه می‌شوند.

پیش از این هیچ خبری مبنی بر حضور تراشه‌های Athlon روی پلتفرم AM5 منتشر نشده بود. حتی مادربردهای سری AM4 نیز سال گذشته صرفا نسخه نوسازی شده‌ی 3000G را دریافت کردند. این تراشه‌ها در دو نسخه‌ی DIY و PRO ساخته می‌شوند، اما معمولاً برند Athlon ارائه کننده‌ی پردازنده‌های رده پایینی است که برای سیستم‌هایی بدون نیاز به یک CPU قوی یا افرادی که با محدودیت بودجه مواجه هستند در نظر گرفته می‌شوند.

Bits & Chips در اینباره گزارش می‌دهد که به نظر می‌رسد AMD آماده‌ی عرضه تراشه‌های رده پایین و ارزان قیمتی برای پلتفرم AM5 می‌شود. در ادامه گفته می‌شود که AMD حداقل یکی از دو CPU سری Athlon که ظاهراً برپایه فناوری ساخت هفت نانومتری TSMC ساخته شده است را با قیمت پایین‌تر از ۱۰۰ دلار عرضه خواهد کرد.

پردازنده سری Athlon شرکت AMD

پردازنده‌های فعلی سری AMD Ryzen 7000 دسکتاپ برای پایه معماری هسته Zen 4 و تکنولوژی ساخت ۵ نانومتری با سیستم ورودی/خروجی ۶ نانومتری ساخته شدند. درحالی که تراشه‌های نسل جدید Ryzen 9000 برپایه معماری هسته Zen 5 و پروسس نود ۴ نانومتری توسعه داده می‌شوند. بنابراین معرفی پردازنده‌های جدید AMD برپایه پروسس نود ۷ نانومتری، به‌معنی بازطراحی یکی از تراشه‌های سری Zen 4 روی یک فناوری ساخت قدیمی‌تر است که به تولید کننده امکان صرفه‌جویی در هزینه‌ها را تا حد زیادی خواهد داد. این امر درنهایت به قیمت پایین‌تر این محصولات در بازار منجر می‌شود. ضمن اینکه فناوری ساخت هفت نانومتری حالا دیگر به بلوغ کاملی رسیده است تا امکان تولید انبوه آن برای تولیدکنندگان میسر باشد.

در مورد اطلاعاتی که از پیکربندی هسته‌ی این تراشه‌ها در دست داریم، باید گفت که پردازنده‌های فعلی Ryzen 7000 شرکت AMD و همچنین محصولات نسل جدید سری Ryzen 9000 این شرکت، پیکربندی ۶ هسته‌ای را به‌عنوان بیس محصولات خود در نظر می‌‌گیرند. بنابراین می‌توان پردازنده‌های حداقل ۴ هسته‌ای را برای محصولات سری Athlon محتمل دانست. البته باید دوباره به این نکته اشاره کرد که هزینه‌های تولید پایین تراشه‌های ۷ نانوماری می‌تواند حتی به گنجاندن ۶ هسته با سرعت کلاک پایین در این پیکربندی منجر شود. در این گزارش گفته شده است که در ساخت این تراشه‌ها از قالب جدیدی استفاده نخواهد شد. البته از نظر فنی اگر این تراشه‌ها برپایه یک پروسس نود دیگر ساخته می‌شوند، عملاً با یک قالب جدید مواجه هستیم. بنابراین احتمالاً آن‌ها به طراحی داخلی Die اشاره دارند که برپایه معماری هسته Zen 4 ساخته شده است.

سوکت AM5 در برابر AM4

به‌طور کلی پردازنده‌های رده پایین Athlon یا Ryzen 3 می‌توانند عضو خوبی برای پلتفرم نسل جدید AM5 و کاربرانی که احتمالاً به این دسته از پردازنده‌ها نیاز دارند، تبدیل شوند. AMD تراشه‌های میان‌رده و پایین رده‌ی مختلفی را از سری 800 برای عرضه آماده کرده است که می‌تواند این دسته از کاربران را به سمت خود جذب کند. عرضه‌ی این تراشه‌ها بالاخره به‌معنی پایان کار پلتفرم AM4 خواهند بود که حالا هشت سال است که در بازار حضور دارند. AMD این ماه دو تراشه دیگر از سری Ryzen 5000 را برای پلتفرم AM4 معرفی خواهد کرد که Ryzen 9 5900XT و Ryzen 7 5800XT نام دارند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات