دردسر جدید اینتل؛ پردازنده های لپ تاپ ناپایدار هستند

شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
شماتیک پردازنده اینتل
اخبار جدید حاکی از کرش کردن پردازنده‌های جدید اینتل در لپ‌تاپ‌ها است.
تبلیغات

پیش از این مشکل ناپایداری عملکرد پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل محدود به کامپیوترهای بالارده بود اما اطلاعات جدید خبر از مشکلات ناپایداری در دستگاه‌های دیگر مانند لپ‌تاپ‌ها می‌دهند.

براساس این گزارش‌ها، حالا این ناپایداری‌ها به لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده‌های سری Raptor Lake قدرت می‌گرفتند نیز سرایت کرده است. توسعه‌دهندگان قبلا از نرخ بالای شکست در آخرین نسل‌های پردازنده‌های ساخته شده توسط اینتل انتقاد کرده بودند. این موضوع از آن جایی اهمیت دارد که میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان روی پردازنده‌های اینتل حساب کرده‌اند و این یعنی یک مشکل بزرگ جهانی.

عملکرد این پردازنده‌ها در بنچمارک‌هایی که تمرکز بر پردازنده‌ها دارند، مانند Cinebench و Handbrake نیز این مشکل را تایید کرده‌اند. هرچند که بیشتر این گزارش‌ها زمان پردازش بازی‌هایی بودند که از آنریل انجین ۵ استفاده کرده بودند. آقای متیو کسلز، مدیرعامل استودیو بازی‌سازی Alderon Games که این مشکل را قبلا نیز گزارش کرده بود گفته است که اینتل باید پردازنده‌هایی که تحت تاثیر این مشکل هستند را به کارخانه فراخواند.

کارشناس اینتل با در دست داشتن CPU جدید این شرکت

اینتل در آخرین بیانیه خود که در ماه ژوئیه (تیر) منتشر شده بود، از کاربران خواسته بود برای جلوگیری از این اتفاق، در بخش بایوس ولتاژ پردازنده را محدود کنند. حتی پس از این بیانیه نیز مشکلات کاربران برطرف نشد.

استودیو آلدرون عنوان کرده است که این مشکل تنها مربوط به کامپیوترهای رومیزی نمی‌شود و به لپ‌تاپ‌ها نیز سرایت کرده است. متاسفانه بنیانگذار این کمپانی لیست مشخصی از پردازنده‌هایی که نرخ کرش بالایی دارند را عرضه نکرده است.

نظرات آقای کسل حالا فشار بیشتری را روی اینتل وارد می‌کند که هم‌اکنون در حال آماده شدن برای عرضه نسل بعدی پردازنده‌های خود در سال جاری میلادی است. پردازنده‌های سری Lunar Lake برای لپ‌تاپ‌ها در ماه سپتامبر (اواخر شهریور - اوایل مهر) و پردازنده‌های Arrow Lake نیز در اکتبر (اوایل مهر - اوایل آبان) عرضه می‌شوند. از آن جایی که پردازنده‌های Arrow Lake جدید از سوکت‌های LGA 1851 جدید پشتیبانی می‌کنند، احتمالا گزینه ایمن‌تری نسبت به پردازنده‌های قبلی با سوکت LGA 1700 هستند.

نظر خود را با ما و دیگر کاربران زومجی به اشتراک بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات