اینتل بی‌سروصدا تراشه‌های بدون هسته E نسل چهاردهمی خود را معرفی کرد

سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
تراشه‌های بدون هسته E نسل چهاردهمی  اینتل
اینتل چند CPU از نسل چهاردهم محصولات خود را بدون به کارگیری هسته‌های بهینه E-Core معرفی کرد که Core i9-14901KE با فرکانس ۵.۸ گیگاهرتز پرچم‌دار آن‌ها است.
تبلیغات

درشرایطی‌که اینتل با مشکلات بزرگی در خصوص عدم پایداری عملکرد پردازنده‌های نسل جدید خود مواجه است، خیلی بی سروصدا اقدام به معرفی چند محصول جدید کرده است که از هسته‌های بهینه‌ی E استفاده نمی‌کنند. پردازنده Core i9-14901KE، پرچم‌دار سری محصولات بدون هسته E نسل چهاردهم اینتل به شمار می‌رود که فقط از ۸ هسته‌ عملکرد P-Core برخوردار است و سرعت کلاک آن به ۵.۸ گیگاهرتز می‌رسد.

در خصوص مشخصات سایر مدل‌های این رده نیز باید گفت که در مجموع ۱۱ پردازنده نسل چهاردهمی اینتل از سری E وجود دارند که فقط از معماری هسته‌های P-Core برخوردار هستند. این تراشه‌ها از سری Raptor Lake محسوب می‌شوند که برپایه هسته‌های Raptor Cove طراحی شدند و درهیچ یک از مدل‌های آن‌ها از هسته‌های Gracemont استفاده نشده است. این درحالی است که سری استاندارد این محصولات تا حداکثر ۱۶ هسته‌ی Gracemont را در ساختار خود دارند. براساس توضیحات اینتل، این تراشه‌ها بازار Embedded و Commercial محصولات این شرکت را هدف قرار می‌دهند و نباید انتظار فروش عادی آن‌ها را ازطریق مراکز جمع آوری سیستم داشته باشیم. تمامی مدل‌های ارائه شده در این خانواده عبارت‌اند از:

  • Core i9-14901KE
  • Core i9-14901E
  • Core i9-14901TE
  • Core i7-14701E
  • Core i7-14701TE
  • Core i5-14501E
  • Core i5-14501TE
  • Core i5-14401E
  • Core i5-14401TE
مشخصات پرچمدار تراشه‌های بدون هسته E نسل چهاردهمی اینتل

همان‌طور که اشاره شد، Core i9-14901KE مدل پرچم‌دار سری E است که از هشت هسته‌ی P-Core و ۱۶ رشته پردازشی برخوردار است و سرعت بیس کلاک آن ۳.۸ گیگاهرتز می‌رسد و در بالاترین فرکانس بوست تا ۵.۸ گیگاهرتز نیز افزایش پیدا می‌کند. این تراشه از ۳۶ مگابایت حافظه کش L3 و ۱۶ مگابایت حافظه کش L2 برخوردار است توان PL1 TDP آن ۱۲۵ وات اعلام شده است. در اینجا هیچ اشاره‌ای به توان PL2/PL4 این پردازنده نشده است.

بنابراین این مقدار احتمالا همان توان مصرفی پیشفرض پردازنده‌های سری E است. مدل Core i9-14901KE از قابلیت‌های کامل اورکلاک پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود احتمالا شاهد عرضه محدود آن در بازار DIY نیز باشیم. پردازنده‌های دیگری سری Core i7 و Core i5 این خانواده نیز با همان تعداد از هسته‌‌های P در مدل استاندارد خود همراه هستند. قرار است همه‌ی این تراشه‌ها برای سری T و F محصولات نسل چهاردهم اینتل نیز ارائه شوند. فهرست این محصولات را در ادامه مشاهده می‌کنید:

2024-7-intel

اینتل رویکرد معرفی پردازنده‌هایی که فقط از هسته‌های P استفاده می‌کنند را با عرضه محصولاتی مانند Bartlett Lake-S که قرار است در سال ۲۰۲۵ با حداکثر ۱۲ هسته P معرفی شوند نیز ادامه خواهد داد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات