اینتل به مشکلات پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم واکنش نشان داد

چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۹
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده های اینتل
سرانجام شرکت اینتل بیانیه‌ای را در مورد مشکلات پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم خود منتشر کرد.
تبلیغات

توسعه‌دهندگان بازی، یکپارچه‌کننده‌های سیستم، ارائه‌دهندگان سرور، بازبین‌های فناوری و گیمرها همگی منتظر بودند تا اینتل بیانیه‌ای را در مورد مشکلات بی‌ثباتی نسل سیزدهم و چهاردهم پردازنده‌های خود ارائه دهد. به‌طور خلاصه اینتل ولتاژهای عملیاتی نادرست را عامل مشکلات مبتنی بر LGA-1700 معرفی کرده است. گزارش‌های کنونی روی خانواده Raptor Lake تمرکز دارند؛ از جمله نسخه‌های Refresh که ممکن است بسته به نرم‌افزار مورد استفاده یا موارد دیگر، بیشتر تحت تاثیر قرار بگیرند و با مشکلات ناپایداری مواجه شوند.

اینتل در اولین بیانیه عمومی خود در مورد این موضوع اعلام کرد که شرکت به‌صورت داخلی تشخیص داده که ولتاژ عملیاتی بالا دلیل اصلی مشکلات بی‌ثباتی است. گفته می‌شود دلیل استفاده از ولتاژ بالاتر در این پردازنده‌ها، الگوریتم‌های میکروکد معیوب است که در حال اصلاح هستند.

پردازنده Intel Core i9-14900K

در ادامه می‌توانید بیانیه اینتل را مطالعه کنید: «براساس تجزیه و تحلیل گسترده پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم و چهاردم اینتل که به‌دلیل مشکلات ناپایداری مورد انتقاد قرار گرفته بودند، به این نتیجه رسیدیم که ولتاژ عملیاتی بالا باعث ایجاد مشکلات ناپایداری در برخی از پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم و چهاردم شده است. تجزیه و تحلیل ما از پردازنده‌های برگشتی تأیید می‌کند که ولتاژ عملیاتی بالا از یک الگوریتم میکروکد نشات می‌گیرد که منجر به درخواست‌های ولتاژ نادرست به پردازنده می‌شود.

اینتل در حال ارائه یک پچ میکروکد است که علت اصلی قرار گرفتن در معرض ولتاژهای بالا را بررسی می‌کند. ما به اعتبارسنجی ادامه می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که سناریوهای بی‌ثباتیِ گزارش شده در رابطه با پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم و چهاردم به‌صورت کامل بررسی می‌شوند. ما قصد داریم در اواسط ماه اوت (اواخر مرداد) و پس از تایید کامل، پچ میکروکد را برای شرکای خود منتشر کنیم.

اینتل متعهد است که این کار را به درستی انجام دهد و ما همچنان از مشتریانی که در حال حاضر با مشکلات بی‌ثباتی در پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم و چهاردم خود دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، درخواست می‌کنیم تا برای کمک بیشتر با پشتیبانی شرکت تماس بگیرند.»

اینتل اکنون در حال آماده‌سازی وصله‌های میکروکد برای رسیدگی به علت اصلی ولتاژهای بالا است؛ بااین‌حال هنوز مقصر اصلی این ماجرا مشخص نیست. اینتل به اعتبارسنجی ادامه خواهد داد و پچ را در اواخر مرداد به اشتراک خواهد گذاشت. این شرکت به هیچ‌گونه فراخوانی در این‌باره که پردازنده‌های آسیب‌دیده باید فوراً بازگردانده شوند اشاره‌ای نکرده است؛ در عوض توصیه می‌کند که کاربران آسیب‌دیده با پشتیبانی شرکت تماس بگیرند.

همچنین اینتل به وسیله یک پست در شبکه اجتماعی ردیت تأیید کرده است که برخی از پردازنده‌های نسل سیزدهم تحت تأثیر مشکل تولید اکسیداسیون قرار گرفته‌اند که قبلاً در سال ۲۰۲۳ به آن پرداخته شده بود؛ اما این دلیل اصلی مشکلات اخیر نیست، بلکه فقط یک نقص کوچک به شمار می‌رود.

پردازنده Intel Core i9-13900

طبق بیانیه اینتل در ردیت: «می‌توانیم تأیید کنیم که مشکل تولید ازطریق اکسیداسیون روی برخی از پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم اینتل تأثیر گذاشت؛ اما این مشکل خیلی جدی نبود و با پیشرفت‌های تولیدی در سال ۲۰۲۳ برطرف شد. ما همچنین سعی کردیم گزارش‌های بی‌ثباتی در پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم را به این موضوع ربط دهیم و تجزیه و تحلیل‌هایمان تا به امروز مشخص کرده‌اند که این دو موضوع ربطی به یکدیگر ندارند.

برای مشکل ناپایداری، ما یک پچ میکروکد ارائه می‌دهیم که قرار گرفتن در معرض ولتاژهای بالا را بررسی می‌کند. ما هم‌اکنون در حال آماده‌سازی این پچ هستیم تا مطمئن شویم که مشکلات ناپایداری برای نسل سیزدهم و چهاردهم برطرف خواهد شد.»

لطفا برای دریافت اطلاعات بیشتر در آینده با زومجی همراه باشید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات