توان پردازش هوش مصنوعی RTX 5090 احتمالا حدود ۵۰ درصد بالاتر از RTX 4090 است

پنج‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
nvidia rtx 5090
انتظار می‌رود که کارت گرافیک GeForce RTX 5090 از نظر قدرت پردازش هوش مصنوعی ۴۸ درصد سریع‌تر از RTX 4090 باشد.
تبلیغات

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 5090، پرچم‌دار نسل جدید انویدیا است که انتظار می‌رود از نظر پردازش هوش مصنوعی پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسل قبل داشته باشد. به طوری که گفته می‌شود این GPU چیزی در حدود ۴۸ درصد سریع‌تر از RTX 4090، پرچم‌دار این نسل ظاهر خواهد شد. علاوه‌براین، این احتمال هم وجود دارد که انویدیا در این نسل نسخه TITAN پردازنده پرچم‌دار خود را برنامه‌ریزی کرده باشد که در این صورت این اختلاف به ۶۳ درصد خواهد رسید.

باتوجه‌به اینکه این اطلاعات هنوز توسط منابع رسمی تایید یا تکذیب نشده است، توصیه می‌شود که این ادعا را صرفاً در حد یک شایعه در نظر بگیرید. درواقع انویدیا هنوز هیچ اشاره‌ای به کارت‌های گرافیک سری RTX50 نداشته است. اما فارغ از این مسئله، باید گفت که این اطلاعات از سوی kopite7kimi، منبع قابل اتکای افشای اطلاعات غیررسمی انویدیا منتشر شده است. بنابراین می‌توان صحت آن را محتمل دانست.

kopite در ادامه خاطر نشان کرد که انویدیا در نسل Ada Lovelace نیز یک مدل TITAN از پردازنده پرچم‌دار خود را آزمایش کرده بود، اما این GPU هرگز به بازار عرضه نشد. بنابراین نمی‌‌توان با اطمینان گفت که در این نسل شاهد معرفی یک مدل TITAN جدید خواهیم بود. به عبارت دیگر این تراشه ممکن است واقعاْ وجود داشته باشد اما به دلایل متعددی همچون توجیه پذیری قیمت فروش آن، هرگز به‌دست مشتریان نرسد.

PCB کارت گرافیک RTX 5090 Founders Edition

شایعاتی که تاکنون در خصوص مدل TITAN پردازنده گرافیکی پرچم‌دار انویدیا منتشر شده است، از اختلاف ۱۴ درصد عملکرد آن نسبت به RTX 5090 حکایت دارد. بنابراین ممکن است برخی پی سی گیمرهای به اصطلاح enthusiast این GPU را به RTX 5090 ترجیح دهند. البته که توان پردازش این GPU می‌توان برای کاربری گیمینگ بیش از حد زیاد باشد، چراکه همین حالا هم RTX 4090 برای بسیاری از بازی‌ها در بهترین کیفیت و عملکرد ممکن نیز کاملاً کافی است.

علاوه‌براین باید انتظار داشته باشیم که کارت گرافیک RTX 5090 بسیار گران‌قیمت باشد. نمی‌توان برچسب قیمتی ۲۰۰۰ دلار را برای این محصول دور از انتظار دانست. بنابراین قیمت مدل TITAN نیز می‌تواند تا نزدیکی‌های مرز ۳۰۰۰ دلار نیز پیش برود. بنابراین بادر نظر گرفتن قیمت و اختلاف عملکرد این تراشه‌ها نسبت به نسل قبل، باید گفت که اگر سیستم شما از یکی از مدل‌های رده بالای سری RTX40 استفاده می‌کند، بهتر است این سری از محصولات انویدیا را نادیده بگیرید.

kopite7kimi درباره کارت‌های گرافیک سری RTX50 می‌گوید، نباید تا زمان برگزاری رویداد CES2025 انتظار رونمایی از این محصولات را داشته باشیم. البته که این تازه مرحله‌ی معرفی این محصولات خواهد بود و تا زمانی‌که این محصولات به بازار برسند، یکی دو ماهی بیشتر طول خواهد کشید.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات