پردازنده Core Ultra 9 نسل جدید اینتل به طور میانگین ۴ درصد سریع‌تر از 14900K است

پنج‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده Core Ultra 9 اینتل
پردازنده پرچمدار core ultra 9 از سری Arrow Lake اینتل، با توان مصرفی ۲۵۰ وات یک اختلاف ۴ درصدی را با میانگین امتیازات کسب شده با استفاده از تراشه i9 14900K از نسل قبل نشان می‌دهد.
تبلیغات

در جدیدترین اخبار سخت افزار و فناری، اطلاعات جدیدی از پردازنده Core Ultra 9 اینتل از نسل جدید تراشه‌های تیم آبی منتشر شده است که اینبار Jaykihn، منبع افشای آن است. این منبع اخیراً در چند مورد به اطلاعات موثقی از محصولات اینتل، شامل پردازنده‌های Arrow Lake و Lunar Lake پرداخته است. ادعای جدید او نیز تا حدودی با دانسته‌های قبلی ما از مشخصات فنی پردازنده‌های نسل جدید اینتل تأیید می‌شود.

این خبر به طور ویژه به نمونه‌‌ی آزمایشی یکی از تراشه‌های سری Arrow Lake-S مربوط می‌شود. اینتل این نمونه‌ها را تحت عنوان QC برای تست کنندگان ارسال می‌کند تا قبل از شروع تولید انبوه از هرگونه ایراد احتمالی در ساختار آن مطلع شود. بنابراین این تراشه‌ها معمولاً بسیار شبیه به محصول نهایی تولید شده هستند و می‌توان روی عملکرد آن‌ها حساب کرد.

عملکرد این نمونه‌ی آزمایشی بالاتر از سطح پردازنده Core i9-14900K قرار می‌گیرد که به عنوان پرچمدار سری Raptor Lake شناخته می‌شود. تمامی بررسی‌ها در توان مصرفی حداکثری ۲۵۰ وات انجام شده است.

میانگین امتیازات کسب شده توسط پرچمدار جدید اینتل

نسخه ES2 این تراشه که پیش از این نتایج عملکرد آن منتشر شده بود، ۱۵ درصد کندتر از Core i9-14900K ظاهر می‌شد که در آن زمان هم گفته شد که این نتایج احتمالا در آینده تغییر کند. البته همچنان مشخص نیست که این مدل دقیقاً کدامیک از نسخه‌های تراشه مذکور است. درحال حاضر دو نسخه از پردازنده Core Ultra 9 نسل جدید را می‌شناسیم که شامل Core Ultra 9 285K و Core Ultra 9 275K می‌شوند. عملکرد چند هسته‌ی این CPU در تست‌های Geekbench و Cinebench به مراتب بالاتر از مقدار میانگین آن است.

پردازنده Core Ultra 9 285K احتمالاً دارای توان طراحی حرارتی ۱۲۵ وات خواهد بود. این پردازنده مبتنی‌بر نود سه نانومتری TSMC N3B یا 20A (۲ نانومتر) اینتل ساخته می‌شود که گزینه‌ی اول محتمل‌تر است. مشخصات پردازنده Core Ultra 9 285K در اسکرین‌شات تسک‌منیجر نشان می‌دهد که این پردازنده ۲۴ هسته و ۲۴ رشته دارد؛ در نتیجه احتمالاً هایپرتردینگ را در این مدل نخواهیم داشت. مقدار حافظه‌ی کش‌ مطابق آنچه قبلاً گفته شده بود، شامل ۳۶ مگابایت L3 و ۴۰ مگابایت L2 و ۲٫۴ مگابایت L1 است.

داده‌های نمایش داده شده از بنچمارک Cinebench R23 را می‌توان مستقیماً با نمونه مهندسی تراشه Ryzen 9 9950X مقایسه کرد. این مقایسه توسط یک کاربر دیگر به صورت نمودار زیر نشان داده شده است:

مقایسه عملکرد Ryzen 9 9950X و Core Ultra 9 اینتل

اینتل اعلام کرده است که عرضه‌ی پردازنده‌های جدید سری Core Ultra 9 200K را حوالی ماه سپتامبر (شهریور-مهر) شروع خواهد کرد. انتظار می‌رود در ماه اکتبر (آبان ماه) شاهد عرضه گسترده این محصولات باشیم. این شرکت هنوز هیچ یک از مدل‌های این خانواده یا مشخصات آن را تأیید نکرده است. اما انتظار می‌رود که این خانواده شامل محصولات زیر باشند:

  • Core Ultra 9 285K به‌عنوان نسخه‌ی جدید تراشه Intel Core i9-14900K
  • Core Ultra 7 265K به‌عنوان نسخه جدید تراشه Intel Core i7-14700K
  • Core Ultra 5 245K به‌عنوان نسخه جدید تراشه Intel Core i5-14600K

علاوه‌براین به سه CPU از سری غیر K پردازنده‌های این نسل نیز وجود دارند:

  • Core Ultra 9 275
  • Core Ultra 7 255
  • Core Ultra 5 240

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات