اینتل برای تراشه‌های Raptor Lake فراخوان نمی‌دهد

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده های Core i9-13900K و i5-13600K
اینتل تأیید کرد که قرار نیست پردازنده‌های مشکل‌دار خود را از سطح بازار جمع‌آوری کند و بررسی‌ها روی راهکارهای احتمالی همچنان ادامه دارد.
تبلیغات

اینتل در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره آخرین وضعیت مشکل عدم پایداری عملکرد پردازنده‌های نسل سیزدهمی و نسل چهاردهمی خود شفاف‌سازی کرد. پاسخ به سؤالات نشریه The Verge که پیش از سایر موارد منتشر شده است، علاوه‌براین که میزان گستردگی این مشکل را تأیید نمی‌کند، همچنان مشخص نمی‌کند که کاربرانی که با این مشکلات مواجه هستند، چطور باید راه‌حل رفع آن را پیگیری کنند. البته پاسخ‌های جدید بالاخره به‌طور شفاف مشخص می‌کند که کاربران تاکنون چه راه‌کارهایی را پیش رو دارند.

اینتل در اینجا برای اولین‌بار تأیید کرد که مسئله ناپایداری عملکرد تراشه‌های این شرکت، ممکن است علاوه‌بر پردازنده‌های سری K نسخه‌ی غیر K این تراشه‌ها را که به‌صورت پیشفرض توان مصرفی آن‌ها ۶۵ وات تعیین شده است نیز تحت تأثیر قرار دهد.

البته مهم‌ترین اطلاعاتی که از پاسخ به این سؤالات دریافت می‌کنیم، این است که قرار نیست شاهد فراخوان جمع‌آوری پردازنده‌های اینتل باشیم. تمامی کاربران این تراشه‌ها باید بپذیرند که CPU آن‌ها به‌طور غیرقابل بازگشتی آسیب دیده است و حتی آپدیت جدید اینتل که قرار بود با یک میکروکد به رفع این مشکل بپردازد هم نمی‌تواند این مسئله را برطرف کند.

پردازنده های رپتور لیک اینتل

درهرصورت اگر پردازنده‌ای تحت تأثیر این مشکل قرار نگرفته باشد، کاربران همچنان باید به فریمور جدید به‌روزرسانی کنند تا از این طریق یا به تنظیمات پیشفرض اینتل برگردند، یا میکروکد منتشر شده را دریافت کنند که ظاهراً قرار است این مشکل را در صورتی که هنوز به CPU آسیب نزده باشد، برطرف کند. اینتل در ادامه توضیحات خود اعلام کرد که بررسی این موضوع همچنان ادامه دارد و حتی در اینجا هم به این نکته اشاره‌ای نکرد که ممکن است این مشکل شامل حال لپ‌تاپ‌ها نیز شود.

گفته می‌شود به‌روزرسانی میکروکد اینتل ولتاژهای بالاتر از ۱٫۵۵ ولت تراشه را محدود خواهد کرد تا مشکلات مربوط‌به ولتاژ را اصلاح کند. این تغییر تأثیر زیادی بر عملکرد پردازنده نخواهد داشت. بااین‌حال، تیم آبی می‌گوید که روند اعتبارسنجی درحال انجام است تا اطمینان حاصل شود که به‌روزرسانی میکروکد مشکل را برطرف می‌کند.

با اینکه اینتل تأیید کرده است که سه عامل ولتاژهای بالا، افزایش دما و افزایش فرکانس منجربه ناپایداری پردازنده‌ها شده‌اند، تحقیقات ادامه دارد تا علت اصلی به‌طور کامل درک شود و جنبه‌های دیگر این مشکل مورد بررسی قرار گیرد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات