مشکل ناپایداری پردازنده‌های Raptor Lake پای اینتل را به دادگاه می‌کشاند

جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
مطالعه 2 دقیقه
پرونده حقوقی علیه اینتل
با تداوم روند عدم رفع مشکل ناپایداری پردازنده‌های نسل سیزدهمی و چهاردهمی اینتل، تحقیقات برای تشکیل پرونده حقوقی در این خصوص آغاز شده است.
تبلیغات

روند کند پاسخگویی اینتل به گزارش‌های متعددی که در خصوص مشکل عدم پایداری پردازنده‌های نسل سیزدهمی و چهاردهمی این شرکت مطرح شده، باعث ایجاد انتقادات زیادی از سوی کاربران و رسانه‌ها علیه این شرکت شده است. البته که اینتل بعد از مطرح شدن این مسائل، یک سری راه‌کارها را برای رفع مشکلات مربوطه ارائه کرد، اما تحقیقات برای رفع کامل ضعف عملکرد تراشه‌های تیم آبی همچنان ادامه دارد و آپدیتی که گفته می‌شد قرار است با یک میکروکد این مشکل را کاملاً برطرف کند نیز نمی‌تواند تراشه‌هایی را که تاکنون آسیب دیدند اصلاح کند.

حالا گفته می‌شود که شرکت حقوقی Abington Cole + Ellery که در زمینه‌ی دعاوی دسته جمعی و مالکیت معنوی تخصص دارد، تحقیقات خود را در خصوص علل ریشه‌ای و سایر مسائل مربوط‌به این اتفاق را آغاز کرده است و احتمالاً از طرف تمامی کاربرانی که به‌دلیل این مشکلات متضرر شدند، علیه اینتل یک دادخواستی دسته جمعی تهیه خواهد کرد.

اینتل حدود یک هفته پیش اعلام کرد که برخی از پردازنده‌های سری Core نسل سیزدهم و چهاردهم به‌دلیل ولتاژ بالا ممکن است ناپایدار شوند که این مشکل با یک وصله‌ در اواسط ماه اوت ۲۰۲۴ (مرداد-شهریور ۱۴۰۳) برطرف خواهد شد. هرچند به‌نظر می‌رسد که تنها تراشه‌هایی که هنوز به این دلیل آسیب ندیده‌اند با این کار اصلاح خواهند شد. این شرکت وعده داده است که به تمام درخواست‌های مشتریان خود جهت تعمیر و تعویض (RMA) پردازنده‌های معیوب متعهد است.

شکایت کاربران پردازنده های Raptor Lake

هرچند گفته می‌شود که قرار نیست فراخوان جمع آوری این محصولات از سطح بازار اعلام شود. ضمن اینکه هنوز شواهدی مبنی بر اینکه اینتل ضرر مشتریان خود را جبران کرده، مشاهده نشده است. وبسایت شرکت حقوقی Abington Cole + Ellery از کاربران خواسته است تا در صورتی که این مشکلات را تجربه کردند، جزئیات آن را برای آن‌ها اظهار کنند تا روند پیگیری آن آغاز شود. این مشکل فقط پردازنده‌های رده‌بالا را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، بلکه اینتل می‌گوید مشکل ناپایداری بر پردازنده‌های ۶۵ وات نیز تأثیر می‌گذارد.

طبق اعلام رسمی اینتل، دامنه‌ی باگ پردازنده‌های این شرکت بسیار گسترده‌تر از تصورات اولیه است. پیش‌ازاین تصور می‌شد که فقط مدل‌های پرچم‌دار Core i9 و i7 تحت‌تأثیر مشکل پایداری عملکرد قرار گرفته‌اند؛ اما تیم آبی می‌گوید تمامی پردازنده‌های Raptor Lake و Raptor Lake Refresh با توان مصرف ۶۵ وات و بیشتر، درمعرض خطر قرار دارند. این موضوع شامل مدل‌های میان‌رده‌ی بدون پسوند K و مدل‌های K و KF و KS هم‌رده‌ی آن‌ها نیز می‌شود.

تأییدیه‌ی اینتل بدین‌معنی نیست که تمامی پردازنده‌های Raptor Lake با مشکل مواجه خواهند شد. به‌هرحال اینتل به تمامی کاربرانی که با مشکل پایداری پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ مواجه شده‌اند، توصیه می‌کند که با بخش پشتیبانی مشتریان این شرکت تماس بگیرند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات