اینتل گارانتی پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهمی خود را دو سال افزایش داد

جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
تراشه Intel Core i9-13900KF
اینتل گارانتی پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهمی خود را تا دو سال افزایش داد که البته این طرح صرفاً شامل محصولات پملپ و باز نشده می‌شود که هنوز دچار مشکل نشدند.
تبلیغات

ظاهراً اینتل برای رفع مشکل ناپایداری و کرش‌کردن پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ خود که تاکنون به خاطر این مشکل دچار آسیب شدند، هیچ راهکار قطعی ندارد. اما بااین‌حال تلاش می‌کند که گارانتی پردازنده‌هایی که هنوز بسته‌بندی آن‌ها باز نشده است را افزایش دهد تا بلکه از این طریق برای خریداران آن جبران کرده باشد. به این ترتیب با افزایش دو ساله‌ی مدت زمان گارانتی این محصولات، ضمانت آن‌ها به پنج سال می‌رسد. قرار است طی روزهای آینده جزئیات بیشتری در این خصوص منتشر شود.

در بیانیه‌ای که توسط اینتل در این خصوص منتشر شده است می‌خوانیم: «اینتل متعهد است که از تمام مشتریانی که درحال‌حاضر یا در آینده علائمی از کرش‌کردن و ناپایداری در پردازنده‌های دسکتاپ نسل ۱۳ و ۱۴ مشاهده می‌کنند، پشتیبانی کند. ما از محصولات خود حمایت می‌کنیم و در روزهای آینده جزئیات بیشتری در مورد گارانتی دو ساله‌ی تمدیدشده به‌اشتراک خواهیم گذاشت.»

اینتل در این بیانیه عیب یابی تراشه‌های معیوب این دو نسل را بسیار دشوار توصیف کرده است و این لحن نشان می‌دهد که بررسی‌ها روی علل ریشه‌ای ایجاد این مشکلات همچنان ادامه دارد.

اینتل پیش‌تر اعلام کرد که علت اصلی مشکلات ناپایداری پردازنده‌های دسکتاپ نسل ۱۳ و ۱۴ وجود باگ در میکروکد آن‌ها است. این آسیب‌پذیری باعث می‌شود پردازنده درخواست ولتاژ بالاتر از حد مجاز داشته باشد و درنتیجه خارج از محدوده‌ی امن خود کار کند. اینتل وعده داد که به‌روزرسانی میکروکد برای رفع مشکل تا اواسط اوت (اواخر مرداد ۱۴۰۳) منتشر خواهد شد؛ اما این به‌روزرسانی نمی‌تواند پردازنده‌های آسیب‌دیده را اصلاح کند و تنها راه، تعویض آن‌ها است.

افزایش گارانتی تراشه های Raptor Lake

اینتل اکنون در حال آماده‌سازی وصله‌های میکروکد برای رسیدگی به علت اصلی ولتاژهای بالا است؛ بااین‌حال هنوز مقصر اصلی این ماجرا مشخص نیست. اینتل به اعتبارسنجی ادامه خواهد داد و پچ را در اواخر مرداد به اشتراک خواهد گذاشت. این شرکت به هیچ‌گونه فراخوانی در این‌باره که پردازنده‌های آسیب‌دیده باید فوراً بازگردانده شوند اشاره‌ای نکرده است؛ در عوض توصیه می‌کند که کاربران آسیب‌دیده با پشتیبانی شرکت تماس بگیرند.

بی‌ثباتی پردازنده‌های Raptor Lake مشکلات زیادی را ایجاد کرده است و توسعه‌دهندگان بازی مجبور شده‌اند با استفاده از یک پاپ‌آپ به مصرف‌کنندگان اطلاع دهند که پردازنده آن‌ها معیوب است. به‌نظر می‌رسد طی روزهای آینده و در صورت عدم موفقیت اینتل، شاهد پیگیری چنین رویکردی از سوی دیگر بازی‌سازان خواهیم بود.

این پیام‌های هشدار فقط هنگام اجرای بازی ازطریق پردازنده‌های نسل سیزدهم یا چهاردهم اینتل ظاهر می‌شوند. Path of Titans از جدیدترین نسخه موتور آنریل انجین ۵ استفاده می‌کند و چنین بازی‌هایی اغلب به سیستم‌های قوی نیاز دارند.

درنهایت شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات