تولید پردازنده‌های Panther Lake اینتل از سال ۲۰۲۵ آغاز می‌شود

چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تراشه های سری Panther Lake اینتل
اینتل اعلام کرد که اولین پردازنده‌‌های مبتنی بر فناوری تولید 18A این شرکت از سری Panther Lake و Clearwater Forest از مرحله تست‌های آزمایشگاهی عبور کردند و با موفقیت مورد استفاده قرار گرفتند.
تبلیغات

اینتل رسماً تأیید کرد که نخستین پردازنده‌های سری Panther Lake و Clearwater Forest با موفقیت به اجرای یک سیستم‌عامل پرداختند و آماده ورود به فرایند تولید شدند. بنابراین فرایند توسعه سیلیکون این تراشه‌ها طبق برنامه پیش می‌رود و اینتل اطمینان دارد که مرحله تولید این محصولات از سال اینده میلادی آغاز خواهد شد. هرچند هنوز تاریخ عرضه مشخصی برای این تراشه‌ها تعیین نشده است.

براساس اطلاعات محدودی که از این محصولات در دست داریم، باید گفت که تراشه‌های Panther Lake از حداکثر ۱۶ هسته CPU با ۱۲ هسته‌ی گرافیکی Xe3 برخوردار خواهند بود و این معماری به‌طور ویژه برای لپ‌تاپ‌ها در نظر گرفته شده است. تاکنون هیچ اشاره‌ای به نسخه دسکتاپ این محصولات نشده است. براساس جزئیات فاش شده از نقشه راه اینتل، شرکای تجاری این شرکت در تولید محصولات از پیش آماده شده مانند DELL در نظر دارند تا اولین محصولات مبتنی بر این تراشه‌ها را از سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه کنند.

نسل بعدی تراشه‌های اینتل برای پلتفرم دسکتاپ معرفی نمی‌شود و صرفا مختص دستگاه‌های قابل حمل خواهند بود. این پردازنده‌ها شامل دو دسته‌ی Panther Lake-H و Panther Lake-U می‌شوند که سری U برای دستگاه‌های کم مصرف با توان پردازش پایین‌تر اختصاص خواهد یافت. این تراشه‌ها دنباله‌ی سری Lunar Lake محسوب می‌شوند که به‌زودی عرضه خواهند شد.

مشخصات تراشه های Panther Lake

همچنین گفته می‌شود که پردازنده‌های Panther Lake به‌طور کلی ۳۵ درصد بهینه‌تر از سری Lunar Lake خواهند بود. جا دارد به این نکته اشاره کنیم که پردازنده‌های Lunar Lake از همین حالا قرار است با ۵۰ عملکرد چند هسته‌ای بهتری نسبت به سری Meteor Lake-U روانه بازار شوند. علاوه‌بر‌این موارد، به توان پردازش گرافیکی این پردازنده‌ها نیز اشاره شده است که گفته می‌شود به‌لطف برخورداری از هسته‌های Xe3 که برای اولین‌بار مبتنی بر معماری گرافیکی Celestial طراحی شدند، جهش قابل توجهی را در زمینه عملکرد گرافیک یکپارچه CPUها ارائه خواهند کرد.

در خصوص تراشه‌های Clearwater Forest نیز باید گفت که این دسته از محصولات، نسل جدیدی از تراشه‌های سری Xeon را تشکیل می‌دهند که برای دیتاسنترها طراحی شده است. درواقع این محصولات نسل بعدی تراشه‌های Sierra Forest هستند که به‌زودی به بازار عرضه خواهند شد. این تراشه‌ها اولین محصولات اینتل در حوزه دیتاسنترها هستند که فقط با هسته‌های Efficient همراه هستند. پردازنده‌های Clearwater Forest از هسته‌های Darkmont بهره‌ می‌برند که نسل جدید معماری هسته‌ی Skymont تراشه‌های Sierra محسوب می‌شود.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات