پاییز امسال منتظر اخبار مهمی از سوی اینتل باشید

شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۶
مطالعه 3 دقیقه
مدل های مختلف سری Arrow Lake-S
اینتل با وعده‌ی معرفی محصولات جدید و انتشار اخبار مهمی از محصولات خود در پاییز امسال، تأیید کرد که محصولات سری Arrow Lake طبق برنامه عرضه خواهند شد.
تبلیغات

اینتل در جدیدترین اطلاعاتی که درباره وضعیت نسل جدید پردازنده‌های این شرکت موسوم به سری Arrow Lake منتشر کرد، تأیید کرد که فرایند توسعه پردازنده‌های Core Ultra 200 طبق برنامه پیش می‌رود. بیانیه‌ی تیم آبی در پاسخ به خبر عقب افتادن رویداد Innovation 2024 منتشر شده است. از زمان اعلام این خبر، گمانه زنی‌هایی مبنی بر احتمال اثرگذاری آن روی بازه زمانی عرضه پردازنده‌های Arrow Lake مطرح شده بود که انتظار می‌رفت بعد از برگزاری همین رویداد انجام شود.

نکته‌ی مهم این خبر این است که اینتل همچنان هیچ تاریخی را به‌طور قطعی برای عرضه محصولات سری Arrow Lake اعلام نمی‌کند و صرفاً به عرضه‌ی این محصولات در سال جاری میلادی اشاره دارد. آخرین باری که از تراشه‌های جدید اینتل شنیدیم، به رویداد کامپیوتکس برمی‌گردد که در آن درباره خانواده‌ی Lunar Lake صحبت شد. اینتل اینبار هم صرفاً روی عرضه‌ی پردازنده‌های Core Ultra 200 در سال ۲۰۲۴ تأکید دارد.

حالا که رویداد Innovation به تعویق افتاده است، وبسایت OC3D با اینتل ارتباط برقرار کرده است تا از این طریق از آن‌ها بخواهد تا در اینباره شفاف‌سازی کنند. اینتل در پاسخ به آن‌ها اعلام می‌کند که هیچ برنامه‌ای در خصوص این تراشه‌ها دستخوش تغییر نشده است و باید انتظار اخبار مهمی را در پاییز امسال داشته باشیم.

2024-8-intel-roadmap-arrow-lake

در خصوص مدل‌های مختلفی که از تراشه‌های دسکتاپ Core Ultra 200 از سری Arrow Lake انتظار داریم باید گفت که پردازنده‌ی Core Ultra 9 285K نقش پرچم‌دار این سری را دارد. این CPU از حداکثر ۲۴ هسته و ۲۴ رشته‌ی پردازشی برخوردار است و Core Ultra 7 265K نیز به‌عنوان دومین CPU رده‌ی بالای آن از ۲۰ هسته‌ی پردازشی استفاده می‌کند. همچنین Core Ultra 5 245K یک CPU چهارده هسته‌ای است. اگر اینتل از پیکربندی ۸+۱۶ در مدل‌های رده بالای Core Ultra 9 و Core Ultra 7 استفاده کند، باید انتظار به‌کارگیری قالب ۶+۸ هسته را از مدل Core Ultra 5 آن داشته باشیم. البته این امکان هم وجود دارد که هر سه مدل K این سری از پیکربندی ۸+۱۶ استفاده کنند و قالب ۸+۶ مختص سری غیر K آن‌ها باشد.

معرفی پردازنده‌های سری Arrow Lake و Lunar Lake و Panther Lake

عرضه‌ی سری Arrow Lake-S در ماه دسامبر (آذر-دی) می‌تواند این پردازنده‌ها را به گزینه‌ی مناسبی برای ارتقای سیستم‌های گیمینگ در تعطیلات کریسمس تبدیل کند، اما درصورتی‌که اینتل در بخش دسکتاپ حرف زیادی برای گفتن نداشته باشد، احتمالاً محصولات رقیب یعنی سری رایزن AMD توجهات را به‌خود جلب خواهند کرد.

باتوجه‌به مشکلات پایداری که گریبان‌‌گیر نسل سیزدهم و چهاردهم پردازنده‌های اینتل شده است، وضعیت فعلی بخش پردازنده‌های دسکتاپ این شرکت چندان مساعد به‌نظر نمی‌رسد. تمایل برخی از شرکا و مشتریان به‌سمت پردازنده‌های رایزن AMD و فقدان رقیب قدرتمند برای سری رایزن 9000، می‌تواند به افزایش سهم بازار AMD منجر شود. این اتفاق می‌تواند برای اینتل که طی ۲ تا ۳ سال گذشته با خطوط موفق Alder Lake و Raptor Lake عملکرد خوبی در بخش پردازنده‌های میان‌رده دسکتاپ داشته است، دردسرساز شود.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات