استقبال پایین از پردازنده های جدید AMD باعث کاهش قیمت آن ها شد

سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
APUهای نسل بعدی AMD
پردازنده‌های نسل جدید AMD با چنان استقبال کمی در بازار اروپا مواجه شدند که فروشندگان تصمیم گرفتند قیمت آن‌ها را ۸ درصد کاهش دهند.
تبلیغات

اشتباه نیست اگر بگوییم پردازنده‌های جدید Ryzen 9000 شرکت AMD که براساس معماری Zen 5 ساخته شده‌اند، با کاهش سرعت در فروش مواجه شده‌اند. به‌خصوص اگر فروش آن‌ها را با نسل قبلی مانند پردازنده‌های Ryzen 7000 مقایسه کنید که همچنان فروش خوبی دارند و شامل پردازنده 7800X3D می‌شود که پرفروش‌ترین پردازنده در تمام فروشگاه‌های بزرگ است.

آمار فروش پردازنده‌های سری جدید AMD Ryzen 9000 به‌ویژه در اروپا افت شدیدی داشته و به همین دلیل فروشندگان در سراسر این قاره اقدام به کاهش استراتژیک قیمت آن کرده‌اند تا توجه مصرف‌کنندگان را با قیمت‌هایی که خرید پردازنده‌های جدید Zen 5 این شرکت را موجه‌تر می‌کند، جذب کنند.

چندین فروشنده آلمانی و اتریشی قیمت پردازنده Ryzen 9 9900X شرکت AMD را به ۴۹۹ یورو کاهش داده‌اند و تخفیف‌هایی تا سقف ۸ درصد روی قیمت اصلی این پردازنده اعمال کرده‌اند. به‌طور کلی تخفیف‌ها روی این پردازنده‌ها در بازارهای اروپایی گسترده‌تر شده و به‌طور متوسط قیمت این پردازنده ​​به حدود ۴۹۹ تا ۵۴۹ یورو رسیده است. بزرگ‌ترین فروشگاه آلمان یعنی Mindfactory، اولین‌بار پردازنده AMD Ryzen 9 9900X را با ارزان‌ترین قیمت در این منطقه فهرست کرد و سایر فروشندگان نیز کم‌کم به این روند کاهش قیمت پیوستند.

AMD Ryzen 7000 Zen4 “Raphael” desktop

البته این موضوع فقط مربوط‌به پردازنده Ryzen 9 9900X نیست. پردازنده‌های دیگر از این سری نیز در فروشگاه‌های اروپایی با کاهش قیمت مواجه شده‌اند که شامل Ryzen 7 9700X با ۵/۳ درصد کاهش قیمت، Ryzen 9 9950X با ۱/۵ درصد کاهش قیمت و Ryzen 5 9600X با ۳/۳ درصد کاهش قیمت می‌شود.

دلیل چنین افت سریعی در قیمت‌ها ساده است. پردازنده‌های Ryzen 9000 شرکت AMD نتوانسته‌اند نظر منتقدان را در سراسر جهان جلب کنند و با نگاه به بررسی‌های انجام شده روی پردازنده‌های رده‌بالای این مجموعه می‌توانیم ببینیم که این پردازنده‌ها بهبود خوبی در عملکرد خود داشته‌اند اما وقتی به ارزش آن‌ها نگاه می‌کنیم، این افزایش قیمت توجیه‌پذیر نیست.

داده‌های جمع‌آوری شده توسط رسانه TechEpiphany نشان می‌دهد که فروش پردازنده‌های Zen 5 شرکت AMD در پایین‌ترین سطح در میان محصولات نسل جدید قرار دارد و این نشان می‌دهد که بازار پردازنده‌ها به‌طور کلی به حالت رکود درآمده است.

ممکن است شاهد سرایت این کاهش سریع قیمت‌ها به مناطق دیگر به‌ویژه بازارهای آمریکا هم باشیم چون هنوز چنین تخفیف‌هایی در آن‌جا اعمال نشده است. همین حالا هم برخی باندل‌های ترکیبی شامل Ryzen 7 9700X و Ryzen 5 9600X را در فروشگاه Microcenter دیده‌ایم. باتوجه‌به اینکه گزینه‌های نسل قبلی مانند پردازنده‌های سری Ryzen 7000X3D در موقعیت بهتری قرار دارند، می‌توان گفت که تقاضای پایین بازار برای این محصولات همچنان ادامه‌دار باشد مگر اینکه تیم قرمز یک بازنگری اساسی در استراتژی قیمت‌گذاری‌های خود انجام دهد که احتمال آن کم است یا اینکه بعد از عرضه پردازنده‌های جدید Ryzen 9000X3D به بازار قیمت این سری محصولات را کاهش دهد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات