همکاری انویدیا و MediaTek برای استفاده از فناوری G-Sync در مانیتورهای بیشتر

چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
مطالعه 2 دقیقه
تراشه مدیاتک G-Sync
مانیتورهای جدید G-Sync Pulsar با استفاده از تراشه جدید MediaTek و بدون نیاز به ماژول اختصاصی G-Sync معرفی شدند.
تبلیغات

انویدیا از مانیتورهای جدیدی رونمایی کرد که از تراشه‌های MediaTek استفاده می‌کنند و با زمان تأخیر بسیار کم، وضوح بالا و رنگ‌های واقعی، کیفیت تصویر بسیار خوبی را ارائه می‌کنند. این تراشه‌ها از آخرین ورژن تکنولوژی G-Sync انویدیا موسوم به G-Sync Pulsar بهره می‌برند. براساس توضیحات انویدیا، وضوح تصویر نمایشگرهای مجهز به تکنولوژی G-Sync Pulsar تا چهار برابر بیشتر است و قابلیت نرخ فریم متغیر تصاویر در آن‌ها بدون به هم ریختگی فریم‌ها ارائه می‌شود.

یکی از مزایای تراشه جدید مدیاتک، عدم نیاز به ماژول اضافی G-Sync است که ساختار مانیتورهای تولید شده با استفاده از تراشه‌های این شرکت را شبیه به AMD FreeSync و استاندارد VRR می‌کند. درحال حاضر مانیتورهای FreeSync که به ماژول اضافی احتیاج ندارند، بیش از مانیتورهای G-Sync در بازار رایج هستند. ضمن اینکه حذف ماژول اضافی از این مانیتورها هزینه‌های تولید آن را نیز کاهش خواهد داد تا هم از نظر میزان دسترسی و هم بحث قیمت بیشتر در دسترس گیمرها قرار بگیرند.

مانیتورهای G-Sync Pulsar با تراشه مدیاتک

انویدیا در بیانیه رسمی خود در اینباره می‌نویسد: «تمام فناوری‌های G-Sync، ازجمله تکنولوژی جدید پالسار (Pulsar) را برای تعداد بیشتری از گیمرها ارائه خواهیم کرد و به همکاری برای خلق فناوری‌های بیشتر G-Sync با استفاده از تکنولوژی‌های مدیاتک ادامه خواهیم داد.»

فناوری G-Sync ابتدا در سال ۲۰۱۳ به ماژول اختصاصی نیاز داشت تا بتواند نرخ نوسازی نمایشگر را با کارت گرافیک همگام‌سازی و میزان لگ نمایشگر و تأخیر ورودی را کاهش دهد. تیم سبز در سال ۲۰۱۹، فناوری G-Sync Compatible را معرفی کرد که روشی برای پشتیبانی از مانیتورهای مجهز به قابلیت نرخ نوسازی متغیر با فناوری FreeSync محسوب می‌شود و دیگر به ماژول G-Sync نیازی ندارد.

درحال حاضر خیلی از مانیتورهای جدیدی که از قابلیت G-Sync Compatible پشتیبانی می‌کنند نیز شامل تمام ویژگی‌های G-Sync انویدیا ازجمله HDR با تأخیر کم، آنالایزر رفلکس برای اندازه‌گیری تأخیر سیستم یا پشتیبانی از تاری حرکت فوق‌العاده کم نمی‌شوند. حالا همکاری انویدیا با مدیاتک باعث می‌شود مجموعه‌ی کاملی از فناوری‌های G-Sync برای تعداد بسیار بیشتری از مانیتورها در دسترس قرار گیرد.

اولین مانیتورهای  G-Sync Pulsar با تراشه مدیاتک

از اولین محصولاتی که با استفاده از مقیاس‌دهنده‌های مدیاتک از پشتیبانی کامل G-Sync بهره می‌برند، می‌توان به AOC Agon Pro AG276QSG2، ایسر Predator XB273U F5 و ایسوس ROG Swift 360Hz PG27AQNR اشاره کرد. هر سه مانیتورها اشاره‌شده از نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتز و وضوح 1440p بهره می‌برند و از HDR پشتیبانی می‌کنند. این محصولات از فناوری G-Sync Pulsar نیز برای کاهش تاری پشتیبانی می‌کنند.

همکاری انویدیا با مدیاتک پس از ماه‌ها شایعه درباره‌ی همکاری این دو شرکت روی تراشه‌ی مبتنی‌بر معماری Arm برای کامپیوترهای هوش مصنوعی صورت می‌گیرد. این همکاری حتی می‌تواند به تراشه‌ی اختصاصی برای کنسول‌های دستی نیز گسترش یابد. انویدیا درحال‌حاضر گرافیک Tegra X1 خود را برای کنسول نینتندو سوییچ عرضه می‌کند و شایعاتی مبنی‌بر عرضه‌ی تراشه‌ی سفارشی قدرتمندتر برای نسل بعدی کنسول بازی نینتندو یعنی سوییچ ۲ نیز وجود دارد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات