تفاوت کارت‌های گرافیک RTX 50 و RTX 40 برای لپ تاپ ها مشخص شد

دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
GeForce RTX 50 Laptops
کارت‌های گرافیک سری RTX 50 لپ‌تاپ در مقایسه با نسل قبلی خود از حافظه‌های GDDR7 و ۲۵ وات توان گرافیکی کمتر استفاده می‌کند.
تبلیغات

طبق گفته وو هایجون، عضو هیئت مدیره شرکت کامپیوتری شنژن هسی که تولید کننده کامپیوترهای رومیزی، مینی کامپیوتر و لپ‌تاپ در کشور چین است، کارت‌های گرافیک سری GeForce RTX 50 انویدیا در سری لپ‌تاپ‌های محبوب X60 نیاز به برق کمتری دارد. این ادعا در جریان نشست خبری این شرکت اعلام شد و رسانه گلدن پیگ آپگرید آن را منتشر کرد.

در این بیانیه ذکر شد که سری کارت‌های گرافیک GeForce RTX XX60 انویدیا که نسل بعدی کارت‌های این شرکت برای لپ‌تاپ‌ها به حساب می‌آید، نیاز به ۱۱۵ وات برق دارد که به‌نسبت نسل قبلی یعنی کارت‌های RTX 40 که نیاز به ۱۴۰ وات برق داشتند، کاهش چشمگیری داشته است. علاوه‌بر‌این هایجون اعلام کرد که این سری از کارت‌های گرافیک انویدیا از حافظه GDDR7 استفاده می‌کنند.

البته این بیانیه ارزش چندانی ندارد چون اطلاعات سری کارت‌های گرافیک Blackwell مخصوص لپ‌تاپ انویدیا قبلا هم در جریان همایش Clevo فاش شده بود. در سندی که قبلا فاش شده بود، حداکثر توان گرافیکی یا TGP چهار مدل از ۶ مدلی که قرار است عرضه شوند، کمتر است.

محصولات با کد GN22-X11 و X9 قرار است با حداکثر توان گرافیکی ۱۷۵ وات عرضه شوند که معادل محصولات با کد GN21 نسل فعلی هستند. مدل‌های X7، X6، X4 و X2 اما همگی از حداکثر توان گرافیکی ۱۴۰ وات در نسل قبلی به ۱۱۵ وات در این نسل محدود شده‌اند. مدل X7 به‌طور مشخص محصول جدیدی است که مشابه آن در سری GN21 موجود نبود که همین نشان می‌دهد که احتمالا در سری کارت‌های جدید این شرکت باید منتظر محصولات جدیدی هم باشیم.

جدول تفاوت کارت های گرافیک نسل GN21 و GN22 انویدیا

احتمالا کلیدی‌ترین جزئیات این خبر آن است که حداکثر توان گرافیکی اعلام شده در همه لپ‌تاپ‌ها اعمال نمی‌شود. این اعداد چیزی هستند که انویدیا از آن‌ها برای تبلیغ انواع Max-P استفاده کرد که شامل محصولات بالارده می‌شوند. مدل‌هایی که حداکثر توان پردازشی آن‌ها محدود شده و با نام Max-Q شناخته می‌شدند همچنان بین سازندگان لپ‌تاپ محبوب‌تر هستند.

چیزی که در مدل‌های RTX 5060 تغییری نکرده، پهنای حافظه آن‌ها است که همچنان ۱۲۸ بیتی است. این موضوع نشان می‌دهد که این کارت‌های گرافیکی احتمالا از ۸ گیگابایت حافظه ویدیویی GDDR7 استفاده می‌کنند. نسخه موبایل یا قابل حمل کارت‌های گرافیک RTX 50 احتمالا از نام‌های GB203، GB205، GB206 و GB207 استفاده می‌کنند اما انویدیا در حال کار روی مدل GB202 نیز است که پهنای حافظه آن به ۵۱۲ بیت افزایش یافته است هرچند که بعید است از این مدل در لپ‌تاپ‌ها استفاده شود.

انویدیا احتمالا سری کارت‌های گرافیکی RTX50 مخصوص لپ‌تاپ را در سال ۲۰۲۵ و احتمالا هم‌زمان با سری پردازنده‌های Core Ultra 200H Arrow Lake از اینتل معرفی می‌کند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات