آپدیت ویندوز تاثیر بیشتری از تغییر معماری پردازنده‌های AMD داشته است

سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸
مطالعه 3 دقیقه
نسل جدید پردازنده های AMD
در به‌روزرسانی جدید ویندوز ۱۱ به نام 24H2 بسیاری از پردازنده‌ها با معماری‌های مختلف شاهد بهبود عملکرد بوده‌اند.
تبلیغات

رسانه Hardware Unboxed و KitGuru اخیرا به‌روزرسانی جدید 24H2 برای ویندوز ۱۱ را آزمایش کردند که گفته شده بود قرار است عملکرد بسیاری از پردازنده‌ها را تقویت کند. این به‌روزرسانی که قبلا شرکت AMD نیز به آن اشاره کرده بود، اختلاف نتایج بنچمارک محصولات این شرکت با چیزی را که بررسی‌کنندگان آن را تجربه کردند توضیح می‌دهد. به‌نظر می‌رسد با مورد امیدوارکننده‌ای طرف هستیم.

سری پردازنده‌های رایزن ۹۰۰۰ شرکت AMD می‌توانند از ویژگی‌های مخفی شده در اکانت‌های ادمین سود ببرند. این بهینه‌سازی‌های عملکردی در بسته‌الحاقی آینده ویندوز ۱۱ به‌نام 24H2 که در حال حاضر در دست بررسی است هنوز در اختیار همه کاربران قرار نگرفته است. متاسفانه این تغییرات زیرشاخه‌ای در نسخه رسمی و فعلی ویندوز ۱۱ که بررسی‌کنندگان از آن استفاده می‌کنند (باید هم استفاده کنند) وجود ندارد.

رسانه هاردور آنباکسد که اولین‌بار متوجه تفاوت عملکرد اعلام شده از طرف AMD و عملکرد واقعی سری پردازنده‌های رایزن ۹۰۰۰ شده بود، اخیرا این به‌روزرسانی ویندوز را روی پردازنده رایزن ۹ 9700X با معماری زن ۵ و پردازنده رایزن ۷ 7700X با معماری زن ۴ برای مقایسه تست کرده است. همان‌طور که در ادامه ویدیوی منتشر شده توسط این رسانه می‌بینیم، عملکرد پردازنده Core i5-14600K از شرکت اینتل هم مورد بررسی قرار گرفته و به‌گفته آن‌ها، اعداد شگفت‌انگیزی برای نمایش به‌دست آمده است.

AMD Ryzen 7 1800X

به‌طور کلی به‌روزرسانی 24H2 رشد ۱۰ درصدی در عملکرد پردازنده‌ها در اجرای ۴۰ بازی مختلف با رزولوشن ۱۰۸۰پی را برای پردازنده 7700X نشان می‌دهد. این بهبود عملکرد حتی از چیزی که در مهاجرت از معماری زن ۴ به زن ۵ در برررسی‌ها مشاهده کردیم نیز بزرگ‌تر است که یک به‌روزرسانی سیستم‌عامل به‌تنهایی رشد بیشتری نشان داده تا تغییر کلی معماری این پردازنده‌ها. برای پردازنده رایزن ۹ 9700X این بهبود به ۱۱ درصد میانگین می‌رسد که با تغییر نسل شاهد بهبود خیلی بیشتری نیستیم.

هاردور آنباکسد عملکرد این پردازنده‌ها را با به‌روزرسانی 23H2 نیز انجام داد و متوجه شد که تفاوت عملکرد دو پردازنده 9700X و 7700X تنها یک درصد بوده است که آن هم به‌لطف مهاجرت از معماری زن ۴ به زن ۵ بوده و در تست با به‌روزرسانی 24H2 این تفاوت به ۲ درصد رسیده است. با وجود این همچنان یک تفاوت ۵ تا ۸ درصدی بین چیزی که AMD اعلام کرده با چیزی که قابل مشاهده است، وجود دارد.

لئو والدوک از رسانه KitGuru یک سؤال اساسی را مطرح کرد: «چرا این به‌روزرسانی هم‌زمان با معرفی پردازنده‌های سری گرانیت ریج منتشر نشد و تأخیر خورد؟ آیا مایکروسافت منتظر است تا اینتل هم سری پردازنده‌های Arrow Lake-S خود را منتشر کند تا آن را هم شامل فواید خود کند؟» درهرصورت شرکت AMD اعلام کرد که تمام لپ‌تاپ‌هایی که از این به‌بعد با پردازنده‌های استریکس پوینت و معماری زن ۵ برای مشتری‌ها ارسال می‌شوند این به‌روزرسانی را در خود دارند.

تمام اشتباهات درباره یکی نبودن نتیجه عملکرد سری پردازنده‌های رایزن ۹۰۰۰ شرکت AMD با بررسی‌های افراد مستقل، مستقیما تقصیر این شرکت است چرا که به‌درستی به آن‌ها توضیح نداده که چرا این تفاوت‌ها وجود دارند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات