کارت گرافیک جدید AMD با پردازنده Navi 44 XL رویت شد

دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
مطالعه 3 دقیقه
تراشه جدید RDNA4
پردازنده گرافیکی جدید AMD با تراشه Navi 44 XL و معماری هسته‌ی RDNA 4 در فهرست یک محموله ارسالی دیده شده است که می‌تواند به کارت گرافیک Radeon RX 8600 تعلق داشته باشد.
تبلیغات

AMD طی ماه‌های آینده از معماری جدید RDNA 4 رونمایی خواهد کرد که قرار است در نسل جدید کارت‌های گرافیک مجزای دسکتاپ و پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ این شرکت مورد استفاده قرار بگیرد. البته تیم قرمز هنوز وعده‌ای برای زمان معرفی این محصولات نداده است و درواقع در بسیاری از رویدادها و مراسماتی که معمولاً در آن‌ها از محصولات جدید خود رونمایی می‌کرد، غایب بوده است. اما در هرحال شایعات از معرفی قریب الوقوع محصولات گرافیکی جدید این شرکت حکایت دارند.

از چند ماه پیش شایعاتی مبنی بر اینکه AMD در این نسل برنامه‌ای برای عرضه‌ی محصولات رده بالای Navi 41 ندارد، مطرح شده است تا صرفاً انتظار رونمایی از محصولات مبتنی بر تراشه‌های Navi 48 و Navi 44 را داشته باشیم. برخی گزارش‌ها حاکی از این هستند که احتمالاً محصولات سری Navi 48 جلوتر از دیگر محصولات و در رویداد CES سال جدید معرفی خواهند شد. از سوی دیگر انتظار می‌رود که کارت‌های گرافیک سری Navi 44 را در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۵ ببینیم. اما به هرحال، همه‌ی این موارد در حد شایعه هستند و هنوز چیزی به‌صورت رسمی تأیید نشده است.

تنها چیزی که دراین‌میان تأیید شده است، این است که AMD روی تراشه‌های Navi 48 XL و Navi 44 XL نیز کار می‌کند. درواقع در جدیدترین اطلاعات فاش شده از این محصولات، تراشه Navi 44 XL در فهرست یک محموله ارسالی مشاهده شده است. این اطلاعات از سوی یک دیتاماینر به نام Olrak29 در توییتر منتشر شده است.

2024-9-amd-navi-44xl

جا دارد در اینجا یادآور شویم که AMD معمولاً سه نسخه از پردازنده‌های گرافیکی مجزای خود را عرضه می‌کند که شامل سری XTX و XT و XL می‌شوند. البته یک سری مدل‌های اضافی XTXH و XTGL نیز برای لپ‌تاپ‌ها و ورک‌استیشن‌ها عرضه می‌شوند، اما معمولاً محصولات گیمینگ رده‌ی دسکتاپ شامل همین سه مدل می‌شوند. معمولاً نسخه XTX کامل‌ترین کانفیگ و بالاترین سطح عملکرد را به کاربر ارائه می‌کند، بااین‌حال ممکن است در برخی مدل‌ها مشخصات آن با مدل XT یکی باشد. بنابراین معمولاً نسخه XL یک نسخه ضعیف‌تر Cut-Down نسبت به این مدل‌ها محسوب می‌شود.

جدیدترین نمونه‌های این محصولات، کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT با تراشه Navi 32 XT و RX 7700 XT با تراشه Navi 32 XL هستند. بااین‌حال یک سری استثنا مثل RX 7600 XT و مدل غیر XT این کارت گرافیک نیز وجود دارد که هردو از تراشه Navi 33 XT استفاده می‌کنند و با اینکه از مشخصات مربوط‌به هسته و پیکربندی حافظه یکسانی بهره می‌برند، به‌دلیل محدودیت در توان مصرفی، تفاوت‌هایی با هم دارند.

شایعات جدیدی که درباره نسل جدید محصولات گرافیکی AMD منتشر شده است، نشان می‌دهند که احتمالاً این شرکت محصولات جدید خود را هم رده‌ی سری RDNA 1 یا همان سری RX 5000 حفظ خواهد کرد. بنابرابن فعلاً انتظار داریم که مدل‌های RX 8800 و 8700 و 8600 این سری را ببینیم که تراشه‌ی Navi 44 XL می‌تواند به نسخه غیر XT کارت گرافیک RX 8600 تعلق داشته باشد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات