فریب پردازنده‌های تقلبی Ryzen 7 7800X3D را نخورید

دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
مطالعه 3 دقیقه
تراشه Ryzen 7 7800X3D
نسخه‌ی تقلبی پردازنده‌های Ryzen 7 7800X3D شرکت AMD توسط یک یوتیوبر کشف شده است که نشان می‌دهد کلاه برداران یک پکیج خالی CPU را به‌جای تراشه‌ی اصلی جا زدند.
تبلیغات

کاربر Der8auer در یوتیوب با خرید یکی از پردازنده‌های Ryzen 7 7800X3D دست دوم از شخص دیگری متوجه شده است که متأسفانه قربانی کلاه‌برداری یک گروه سودجو در قالب یکی از محبوب‌ترین پردازنده‌های شرکت AMD شده است. این CPU که ازطریق یک برنامه فروش محصولات دست دوم به نام OLX در رومانی خریداری شده است، امکان پس دادن یا شکایت از فرد فروشنده را ندارد.

بااین‌حال امکان گزارش خریداران مبنی بر فروش اجناس معیوب یا تقلبی در آن فراهم شده است که باعث می‌شود در صورت اثبات، پول به‌دست فروشنده‌ی کلاه‌بردار نرسد. اما باتوجه‌به اینکه برخی خریداران برای دور زدن هزینه‌های کارمزد و کم کردن مبلغ معامله، اقدام به گفتگوی مستقیم و خارج از این پلتفرم با فروشنده می‌کنند که در صورت مواجهه با این قبیل موارد، هیچ مسئولیتی متوجه خود پلتفرم خرید و فروش نخواهد بود.

در هرحال پردازنده Ryzen 7 7800X3D خریداری شده اصلاً کار نمی‌کند. چراکه بعد از اینکه خریدار برای چک کردن اتصال PCB اقدام به تست پدها با یک مولتی‌متر می‌کند، هیچ بازخوردی مشاهده نمی‌شود. بعد از آن Der8auer که یک یوتیوبر متخصص امور سخت‌افزاری است، تصمیم می‌گیرد تا به منظور بررسی بیشتر و ساخت ویدیو درباره آن، این CPU را از این فرد خریداری کند.

لازم به ذکر است که تاکنون چندین بار درباره پردازنده‌های تقلبی موجود در بازار مطلب منتشر شده است و روش‌های مختلفی وجود دارند که کلاه برداران ازطریق آن اقدام به این کار می‌کنند. ارسال یک پردازنده دیگر به‌جای تراشه خریداری شده، تعویض لیبل CPU با لیزر که تشخیص آن بسیار هم مشکل است و نهایتاً جمع کردن یک پکیج خالی CPU با یک پخش‌کننده حرارت داخلی (IHS) و جا زدن آن به‌جای یک CPU کامل از جمله‌ی این موارد است که مورد فوق، شامل هر سه حالت آن نیز می‌شود.

2024-9-fake-7800x3d-2

Der8auer از همان ابتدا و با عدم مشاهده‌ی چسب روی خازن‌های اطراف IHS متوجه تقلبی بودن این CPU شده است. طراحی خاص تراشه‌های AM5 به AMD این امکان را می‌دهد تا خازن‌ها را در اطراف IHS تعبیه کند؛ اما این کار نیازمند یک سری اقدامات ایمنی مانند استفاده از یک چسب مخصوص برای نگه داشتن آن‌ها در جای خود است. لازم به ذکر است که این چسب در تراشه‌های غیر X3D سری 7000 این شرکت وجود ندارد اما در سری 9000 نیز از آن استفاده شده است.

پردازنده تقلبی Ryzen 7 7800X3D

درنهایت مشاهدات Der8auer را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ضخامت کمتر پکیج CPU (۰.۹۶۴ دربرابر ۱.۳۰۸ میلی‌متر)
  • عدم استفاده از عایق در خازن‌ها
  • رنگ آبی آن برخلاف نسخه اورجینال سبزرنگ
  • طراحی بی کیفیت IHS
  • درج نامتقارن لیبل‌ها و فونت اشتباه آن در زمان چاپ لیزری
پردازنده تقلبی Ryzen 7 7800X3D

از آنجایی‌که تراشه Ryzen 7 7800X3D یکی از محبوب‌ترین پردازنده‌ها در میان گیمرها بوده و قیمت آن نیز مدت زیادی است که به حالت پایداری رسیده است، کلاه‌برداران از گیمرهایی که به‌دنبال صرفه‌جویی بیشتر در زمان تجهیز سیستم‌ها خود هستند سوء استفاده می‌کنند. بنابراین برای اینکه جزء قربانیان این کلاه‌برداری‌ها نباشید، بهتر است تراشه‌ها و سایر لوازم و تجهیزات خود را از مراکز معتبر خریداری کنید و در صورت امکان به ضمانت و خدمات پس از فروش آن نیز توجه زیادی داشته باشید.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات