شایعات جدید از توان مصرفی بالاتر کارت‌های گرافیک RTX 50 حکایت دارند

پنج‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
حرارت تولید کارت گرافیک 5090
به نظر می‌رسد که کارت‌های گرافیک سری NVIDIA GeForce RTX 50 از ۲۰ تا ۵۰ وات توان مصرفی بالاتری نسبت به مدل‌های مشابه نسل قبل خود برخوردار باشند.
تبلیغات

مدت زیادی است که جزئیات خاصی از مشخصات فنی و عملکرد نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا از سری GeForce RTX 50 در رسانه‌ها دیده نشده است. حتی Kopite7kimi به‌عنوان مهم‌ترین منبع افشای اطلاعات غیررسمی این شرکت نیز مدتی است که سکوت کرده است تا برای گیمرها سؤال ایجاد شود که آیا همچنان در بازه زمانی‌که شایعه شده‌ است، اواخر ۲۰۲۴ تا اوایل ۲۰۲۵ شاهد عرضه این محصولات خواهیم بود یا خیر.

بااین‌حال Kopite7kimi توییت جدیدی را در اینباره منتشر کرده است که البته به‌طور مستقیم به این سؤال پاسخ نمی‌دهد. اما در عوض مطلب جدیدی را مطرح می‌کند که پیش از این به آن پرداخته نشده بود. Kopite7kimi در ادعای جدیدی اعلام کرده است که تراشه‌های Blackwell احتمالاً توان مصرفی بالاتری خواهند داشت. Kopite برخلاف سری Ada درباره TDP، TBP یا TGP که هریک مفهوم متفاوتی دارند، اظهارنظری نمی‌کند. تنها چیزی که می‌دانیم، این است که افزایش توان مصرفی با بالاتر رفتن مدل آن بیشتر محسوس می‌شود.

کارت گرافیک سری NVIDIA GeForce RTX 50 Blackwell

درحالی که هنوز دقیقاً مشخص نیست که افزایش توان مصرفی بین نسلی پردازنده‌های گرافیکی جدید انویدیا چه میزان خواهد بود، شایعاتی در اینباره منتشر شده است. اخیراً شرکت Cooler Master تبلیغ جدیدی را منتشر کرده بود که در آن به سازگاری با توان مصرفی کارت گرافیک RTX 5090 که هنوز معرفی یا عرضه نشده است، اشاره داشت. باتوجه به اینکه توان مصرفی پیشفرض کارت گرافیک RTX 4090 در مدل رفرنس ۴۵۰ وات تعیین شده است، اما در برخی مدل‌ها به ۶۰۰ وات هم می‌رسد. ممکن است RTX 5090 با توان مصرفی ۵۰۰ وات معرفی شود اما بادرنظر گرفتن محدودیت‌های کانکتور 12VHPWR، احتمالاً حداکثر توان مصرفی آن در همین محدوده قرار گیرد.

از سوی دیگر، Seasonic هم چندی پیش سری RTX 50 را در ابزار محاسبه توان مصرفی خود قرار داده بود. براساس ادعای این شرکت، انتظار می‌رود این افزایش توان مصرفی، بسته به مدل مدنظر، چیزی در حدود ۲۰ تا ۵۰ وات باشد. Seasonic توان مصرفی کارت‌های گرافیک جدید انویدیا را به این شکل پیش‌بینی می‌کند:

  • کارت گرافیک GeForce RTX 5090 با توان مصرفی ۵۰۰ وات (۵۰ وات بیشتر از RTX 4090)
  • کارت گرافیک GeForce RTX 5080 با توان مصرفی ۳۵۰ وات (۳۰ وات بیشتر از RTX 4080)
  • کارت گرافیک GeForce RTX 5070 با توان مصرفی ۲۲۰ وات (۲۰ وات بیشتر از RTX 4070)
  • کارت گرافیک GeForce RTX 5060 با توان مصرفی ۱۷۰ وات (۵۵ وات بیشتر از RTX 4060)
  • کارت گرافیک GeForce RTX 5050 با توان مصرفی ۱۰۰ وات (بدون تغییر نسبت به RTX 4050)

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات