استراتژی AMD از ساخت گرافیک‌های رده بالا به افزایش سهم بازار تغییر کرده است

دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
مطالعه 4 دقیقه
پردازنده گرافیکی Navi 4
جک هیو، از شرکت AMD اعلام می‌کند که استراتژی تیم قرمز از ساخت پردازنده‌های گرافیکی پرچمدار به تمرکز بیشتر روی بازار محصولات پرفروش خود تغییر کرده است.
تبلیغات

جک هیو، معاون ارشد شرکت AMD و مدیر گروه تجارت Computing & Graphics این شرکت در مصاحبه اخیر خود با وبسایت Tomshardware در IFA 2024 به یکی از پرتکرارترین سؤالاتی که این روزها از سوی علاقه مندان به سیستم‌های رده بالای گرافیکی AMD پرسیده می‌شود، پاسخ داده است. این که آیا AMD در نسل بعد روی پردازنده‌های گرافیکی پرچمدار نیز تمرکز خواهد کرد، یا خیر.

AMD تاکنون به صورت رسمی خبر لغو پروژه ساخت پردازنده گرافیکی پرچمدار Navi 41 از نسل جدید محصولات این شرکت را تأیید یا تکذیب نکرده است. اگر شایعات واقعیت داشته باشند، ظاهراً اینطور به نظر می‌رسد که AMD در ابتدا تصمیم به ساخت مدل رده بالای معماری RDNA 4 داشت تا یک بار دیگر به رقابت با پرچمداران انویدیا بپردازد، اما در نهایت به دلایلی که هنوز درباره آن‌ها صحبت نشده است، AMD از این رقابت کنار کشیده است تا با تمرکز روی تراشه‌های Navi 44 و Navi 48، بیشتر به بازار محصولات میان رده و پرفروش این شرکت بپردازد. لازم به ذکر است که نام این تراشه‌ها از طریق آپدیت‌های درایور اوپن سورس AMD به تأیید رسیده است.

جک هیو از شرکت AMD

حالا جک هیو، از شرکت AMD می‌گوید که این شرکت استراتژی جدیدی را در پیش گرفته است تا به جای تمرکز روی توسعه‌ی تراشه‌های رده بالا و پرچمداری که تنها ۱۰ درصد جامعه کاربران مخاطب آن هستند، ابتدا روی افزایش سهم خود از بازار GPU تمرکز کند. این تغییر رویه، روی محصولات سری Radeon RX 8000 نیز تأثیرگذار خواهد بود.

لازم به ذکر است که این دومین بار است که AMD در تاریخ عملکرد خود، تصمیم به تمرکز روی محصولات میان رده‌ی بازار می‌گیرد. اولین بار در سری Polaris 10/20/30 بود که چنین رویکردی اتخاذ شد. بعد از آن هم در زمان عرضه اولین نسل از تراشه‌های سری RDNA، استراتژی AMD به این سمت سوق داده شد. البته بعد از آن هم چند مدل تکمیلی مثل RX Vega و Radeon VII به بازار معرفی شد، اما تنها تراشه‌‍های RX Vega توانستند بخش کوچکی از بازار رده بالا را در اختیار بگیرند.

AMD بعد از آن با معرفی سری Radeon RX 6900 و بعد از آن با سری 7900 دوباره به توسعه‌ی تراشه‌های گرافیکی رده بالا رو آورد. محصولات این دو خانواده، از نظر ارائه‌ی نسبت مقرون به صرفه‌تری از نظر قیمت به عملکرد، با کارت‌های گرافیک قدرتمند RTX 30 و RTX 40 انویدیا به رقابت می‌پرداختند.

کارت گرافیک مبتنی بر تراشه AMD Navi 48 XTX

خبرنگار نشریه TH در ادامه از جک هیو درباره رقابت با محصولات High-End انویدیا سؤال کرده است که او در پاسخ می‌گوید: «اولویت اول من درحال حاضر، تمرکز روی مقیاس بازار محصولات ما است. تا هرچه سریع‌تر ۴۰ تا ۵۰ درصد بازار را دست بگیریم. من دوست ندارم AMD شرکتی باشد که فقط کسانی که پورشه و فراری سوار می‌شوند محصولات آن را خریداری کنند. ما می‌خواهیم میلیون‌ها کاربر سیستم‌های خود را با تراشه‌ها ما بسازند.»

«بله ما هم دوست داریم محصولات بزرگی را روانه بازار کنیم، اما قبلاً این راه را امتحان کردیم که نتایج خوبی برای ما نداشت. بنابراین من دوست دارم ما از نظر قیمتی به پیشروی بازار تبدیل شویم.»

«ممکن است یک روز دوباره به بازار محصولات رده بالا ورود کنیم، اما همانطور که گفتم، اولویت من درحال حاضر ایجاد مقیاس در بازار است. وقتی به توسعه دهندگان می‌گوییم که قرار است فقط ۱۰ درصد بازار را هدف قرار دهیم، آن‌ها خیلی رک می‌گویند که ببینید، ما برای شما آرزوی موفقیت می‌کنیم، اما ما ترجیح می‌دهیم با انویدیا ادامه بدهیم. بنابراین زمانی می‌توانیم توسعه دهندگان درجه یک بازار را با خودمان همراه کنیم که حداقل یک سهم ۴۰ درصدی از بازار داشته باشیم. بنابراین اولویت من AMD است، زمانی که به این جا رسیدیم می‌توانیم دوباره به عرضه محصولات رده بالا به بازار فکر کنیم.»

بنابراین AMD هنوز به طور کامل آب پاکی را روی دست علاقه مندان به گرافیک‌های رده بالای پرچمدار نمی‌ریزد، اما مشخص نیست چه زمان دوباره استراتژی این شرکت به این سمت تغییر کند.

AMD چندی پیش موفق شد تا با معرفی طراحی چیپلت پردازنده‌های رایزن خود، روی دست اینتل بزند. بنابراین اگر این شرکت روزی بتواند چنین نوآوری تأثیرگذاری را در صنعت گرافیک نیز ارائه کند، انویدیا هم تحت تأثیر عملکرد آن‌ها قرار خواهد گرفت.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات