کارت‌های گرافیک RTX 5090 و RTX 5080 در CES 2025 رونمایی می‌شوند

دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶
مطالعه 4 دقیقه
PCB کارت های گرافیک RTX 50
کارت‌های گرافیک GeForce RTX 5090 و RTX 5080 از نسل جدید محصولات انویدیا با ویژگی‌های جدید برای گیمرها برای رونمایی در رویداد CES 2025 برنامه ریزی شدند
تبلیغات

اخیرا مشخصات کامل کارت‌های گرافیک رده بالای سری RTX 50 به دست ما رسید. GeForce RTX 5090 و RTX 5080 بعد از رونمایی رسمی انویدیا، به قوی‌ترین کارت‌های گرافیک گیمینگ جهان تبدیل خواهند شد. حالا به نظر می‌رسد که Benchlife اطلاعات بیشتری از پرچمداران نسل جدید را برای مخاطبان به همراه دارد که شامل زمان رونمایی رسمی از این محصولات می‌شود.

وبسایت wccftech به نقل از Benchlife، تاریخ رونمایی از کارت‌های گرافیک GeForce RTX 5090 و RTX 5080 را همزمان با برگزاری رویداد CES 2025 اعلام می‌کند. این موضوع با ادعای قبلی سایر منابع غیررسمی نیز همخوانی دارد. همچنین می‌دانیم که انویدیا مانند نسل قبل، یک نسخه ویژه از کارت گرافیک پرچمدار خود را تحت عنوان RTX 5090D برای بازار چین آماده خواهد کرد.

تام وارن، سردبیر نشریه The Verge نیز اطلاعاتی را از منابع نزدیک به انویدیا دریافت کرده که نشان می‌دهد معرفی کارت‌های گرافیک جدید انویدیا در رویداد CES 2025 قطعی شده است.

از آنجایی که سال نوی چینی از تاریخ ۲۹ ژانویه سال جدید میلادی آغاز می‌شود، این بازه زمانی می‌تواند برای رونمایی از کارت‌های گرافیک جدید انویدیا ایده آل باشد. علاوه‌بر این، به نظر می‌رسد که پردازنده‌های گرافیکی لپتاپ RTX 50 نیز در CES 2025 به نمایش گذاشته خواهند شد. تولیدکنندگان مختلف آماده‌ی به کارگیری این تراشه‌ها در کنار جدیدترین پردازنده‌های اینتل و AMD هستند تا نسل جدید لپتاپ‌های گیمینگ، رسما شروع به کار کنند.

GeForce RTX 50 Laptops

با در نظر گرفتن این که به احتمال زیاد طراحی این محصولات به مرحله نهایی خود رسیده است، از زمان رونمایی از این کارت‌ها در CES 2025، چند ماهی طول می‌کشد تا این محصولات آماده‌ی عرضه در بازار شوند. به عنوان مثال، کارت‌های گرافیک RTX 40 که در ماه سپتامبر معرفی شده بودند، تا ماه اکتبر و نوامبر در بازار قابل دسترس نبودند. از طرفی بسیاری از فروشگاه‌های عرضه کننده، اقدام به اعمال تخفیف‌های ویژه برای محصولات نسل فعلی کردند تا فضا برای ورود محصولات جدید آماده شود.

تراشه گرافیکی به کار رفته در مدل پرچمدار سری Blackwell، یک نسخه Cut-Down از پردازنده GB202-300 است که از ۲۱ هزار و ۷۶۰ هسته‌ی FP32 CUDA برخوردار است. یعنی ۱۳ درصد کمتر از ۲۴ هزار و ۵۷۶ هسته‌ای است که برای ظرفیت کامل آن در نظر گرفته شده است. انتظار می‌رود که این کارت ۶۰۰ وات توان مصرفی داشته باشد. البته در اینجا به TBP یا TGP بودن این عدد اشاره نشده است.

نکته جالب توجه این است که باوجود افزایش توان مصرفی این GPU از ۴۵۰ به ۶۰۰ وات، در نسخه‌ی رفرنس این کارت همچنان از یک کولر ۲ اسلاته استفاده می‌شود. این موضوع می‌تواند نشان دهنده این باشد که انویدیا از یک سیستم خنک کننده غیرمعمول مثل سیستم‌های خنک کننده مایع در ساختار این کارت گرافیک استفاده می‌کند.

اما در خصوص کارت گرافیک RTX 5080 نیز به تراشه GB203-400 اشاره شد که از ۱۰ هزار و ۷۵۲ هسته برخوردار است و ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR7 با رابط گذرگاه ۲۵۶ بیت در ساختار آن تعبیه شده است. جا دارد به این نکته اشاره داشته باشیم که مشخصات فنی تراشه GB203 عملا نصف GB202 است و این موضوع شامل حجم حافظه گرافیکی و رابط گذرگاه حافظه آن نیز می‌شود. همچنین توان مصرفی این کارت ۴۰۰ وات بیان شده است که کارت گرافیک RTX 4080 با ۳۲۰ وات توان مصرفی بالاتر است.

اما فارغ از مشخصات فنی این محصولات، به نظر می‌رسد که انویدیا یک سری ویژگی‌های جدید از جمله پشتیبانی از رابط PCIe 5.0 را به این محصولات اضافه کرده است. به این ترتیب این محصولات می‌توانند به اولین پردازنده‌های گرافیکی تبدیل شوند که به این استاندارد مجهز می‌شوند. PCIe 5.0 با بهره گیری از پورت‌های پرسرعت به کار رفته در نسل جدید مادربردهای اینتل و AMD، تا دو برابر سرعت و پهنای باند بیشتری را نسبت به PCIe 4.0 در اختیار داشته باشند.

استاندارد  DisplayPort 2.1a (UHBR20)

در نهایت انتظار می‌رود که کارت‌های گرافیک نسل جدید از استاندارد پورت نمایشگر DisplayPort 2.1a (UHBR20) پشتیبانی کنند. این پورت، امکان پشتیبانی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا از جدیدترین نمایشگرهای DP80 را میسر کرده است تا یک پهنای باند ۸۰ گیگابیت بر ثانیه را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. این رقم دو برابر پهنای باند پورت HDMI 2.1 است. کارت‌های گرافیک مجهز به پورت UHBR20 می‌توانند تصاویر را با حداکثر رزولوشن 16K با نرم نوسازی ۶۰ هرتز و HDR منتقل کنند و در رزولوشن‌های پایین، نرخ فریم فوق العاده بالایی را ارائه کنند.

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 5090، پرچم‌دار نسل جدید انویدیا است که انتظار می‌رود از نظر پردازش هوش مصنوعی پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسل قبل داشته باشد. به طوری که گفته می‌شود این GPU چیزی در حدود ۴۸ درصد سریع‌تر از RTX 4090، پرچم‌دار این نسل ظاهر خواهد شد. علاوه‌براین، این احتمال هم وجود دارد که انویدیا در این نسل نسخه TITAN پردازنده پرچم‌دار خود را برنامه‌ریزی کرده باشد که در این صورت، این اختلاف به ۶۳ درصد خواهد رسید.

علاوه‌براین، باید انتظار داشته باشیم که کارت گرافیک RTX 5090 بسیار گران‌قیمت باشد. نمی‌توان برچسب قیمتی ۲۰۰۰ دلار را برای این محصول، دور از انتظار دانست. بنابراین قیمت مدل TITAN نیز می‌تواند تا نزدیکی‌های مرز ۳۰۰۰ دلار نیز پیش برود. بنابراین بادر نظر گرفتن قیمت و اختلاف عملکرد این تراشه‌ها نسبت به نسل قبل، باید گفت که اگر سیستم شما از یکی از مدل‌های رده بالای سری RTX40 استفاده می‌کند، بهتر است این سری از محصولات انویدیا را نادیده بگیرید.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات