نتایج بنچمارک پردازنده‌های Ryzen 9000X3D منتشر شد

شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده های Ryzen 9000X3D
نتایج بنچمارک پردازنده‌های سری AMD Ryzen 9000X3D در Cinebench R23 فاش شد که برتری ۱۰ تا ۲۸ درصدی آن‌ها را در مقایسه با سری 7000X3D نشان می‌دهد.
تبلیغات

اطلاعات جدیدی از پردازنده‌های سری AMD Ryzen 9000X3D به دست ما رسیده است که می‌تواند نشان دهنده اختلاف عملکرد آن‌ها با تراشه‌های فعلی تیم قرمز باشد. برای کسانی که احتمالا از برنامه‌های AMD آگاهی ندارند باید گفت که این تیم، سه مدل از سری Ryzen 9000X3D را برای معرفی آماده می‌کند که نسخه ۸ هسته‌ای آن، اولین CPU از این خانواده است که با معماری Zen5 و فناوری حافظه کش 3D V-Cache به بازار عرضه خواهد شد. بعد از آن هم نسخه ۱۲ و ۱۶ هسته‌ای این سری روانه بازار خواهند شد.

CodeCommando منبع غیررسمی افشای اطلاعات AMD است که چندی پیش هم تصاویری از مشخصات فنی پردازنده‌های سری Ryzen 9000 را قبل از این که AMD آن‌ها را رسما منتشر کند، فاش کرده بود. وبسایت Videocardz به نقل از این منبع مدعی شده که نتایج بنچمارک Cinebench R23 تراشه‌های سری AMD Ryzen 9000X3D به دست آن‌ها رسیده است. البته باتوجه به این که تراشه‌های X3D جدیدی AMD با تمرکز روی عملکرد گیمینگ معرفی می‌شوند، شاید این تستی نیست که گیمرها انتظار آن را داشتند، اما گفته شده است که معماری این پردازنده‌ها عملکرد خام آن‌ها در ورکلودهای پردازشی مختلف را تحت تأثیر قرار نخواهد داد.

براین اساس نتایج زیر به تراشه‌های سری AMD Ryzen 9000X3D نسبت داده شده است:

  • پردازنده ۸ هسته‌ای AMD Ryzen 9000X3D:
  • امتیاز تست تک هسته‌: ۲۱۴۵
  • امتیاز تست چند هسته: ۲۳۳۱۵
  • پردازنده ۱۶ هسته‌ای AMD Ryzen 9000X3D:
  • امتیاز تست تک هسته‌: ۲۲۴۵
  • امتیاز تست چند هسته: ۴۲۳۷۵
امتیاز بنچمارک پردازنده های Ryzen 9000X3D

به این ترتیب اگر پردازنده‌های احتمالی Ryzen 9950X3D و Ryzen 9800X3D را با تراشه‌های Ryzen 7950X3D و Ryzen 7800X3D نسل قبل مقایسه کنیم، به ترتیب یک اختلاف ۱۰ و ۲۰ درصدی را در تست‌های Single-Core و یک اختلاف ۱۷ و ۲۸ درصدی را در تست‌های Multi-Core مشاهده خواهیم کرد.

اگر این نتایج درست باشند، باید گفت که نسخه ۸ هسته‌ای این CPU یک پیشرفت قابل توجه را نسبت به نسل قبل نشان می‌دهد. در مورد هر دو مدل سری X3D هم باید گفت که اختلاف عملکرد آن‌ها با نسخه‌ی غیر X3D آن‌ها نیز قابل قبول است.

جالب است که AMD همچنان بر تولید مدل‌های ۱۲ هسته‌ای، که کمترین میزان محبوبیت را در بین سری X3D دارند، پافشاری می‌کند. از آن جایی‌که AMD دیگر از 3D V-Cache دوگانه روی پردازنده‌های خود استفاده نمی‌کند، حداقل نیمی از هسته‌های پردازنده از مزیت سرعت این Cache استفاده نمی‌کنند. انتظار می‌رفت که این شرکت حافظه‌های دوگانه خود را برای پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای خود استفاده کند تا مشکل استفاده پردازنده از الگوریتم‌های پیچیده (Affinity Algorithms) را در انجام عملیات مختلف برطرف کند.

مشخصات فنی تراشه های سری Ryzen 9000X3D

می‌توان گفت طبق این گزارش، جدا از میکرو معماری استفاده شده برای سری X3D، تنها تفاوت فاحش نسل جدید دسترسی به قابلیت Overclock پردازنده است؛ هر‌چند که اطلاعات دقیقی از این قابلیت نیز در دسترس نیست، اما کارشناسان معتقد هستند که اورکلاک این پردازنده‌ها بسیار محدود است تا آسیبی به 3D V-Cache حساس این پردازنده‌ها وارد نشود.

انتظار می‌رود که همزمان با برگزاری رویداد CES 2025 در ماه ژانویه (اواخر آذر - دی ماه) شاهد رونمایی از جدیدترین تراشه‌های سری X3D شرکت AMD باشیم.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات