اطلاعات بیشتری از پردازنده Core Ultra 200 اینتل افشا شد

سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۸
مطالعه 2 دقیقه
نماد پردازنده های Core Ultra 200
پردازنده Core Ultra 200 اینتل در هسته‌های عملکردی خود تا ۹ درصد و در هسته‌های بازدهی تا ۳۲ درصد بهبود یافته است.
تبلیغات

به گزارش رسانه VideoCardz، دو روز دیگر اینتل از سری پردازنده‌های دسکتاپی جدید خود به‌نام Arrow Lake-S رونمایی می‌کند. این سری پردازنده‌ها نه‌تنها اسامی جدیدی دارند بلکه از معماری کاملا جدیدی نیز بهره می‌برند. معماری این پردازنده‌ها به هسته‌های عملکردی Lion Cove و هسته‌های بازدهی Skymont ارتقا یافته که مشابه آنچه در پردازنده Core Ultra 200V یا همان Lunar Lake دیده بودیم، است.

در جریان اطلاع‌رسانی مشخصات پردازنده‌های جدید اینتل به خبرنگاران، تصویر یکی از اسلایدهای نمایش داده شده لو رفت. در این تصویر می‌توانیم ببینیم که نرخ IPC [تعداد تسک‌هایی که پردازنده در هر سیکل پردازشی خود می‌تواند انجام دهد] در هر دو نوع از هسته‌های آن افزایش پیدا کرده است.

در سمت راست تصویر می‌توان دید که معماری Lion Cove هسته‌های عملکردی نسبت به معماری قبلی یعنی Raptor Cove تا ۹ درصد افزایش IPC داشته است. در سمت چپ تصویر نیز ادعا شده است که معماری Skymont هسته‌های بازدهی نسبت به Gracemont، معماری قبلی تا ۳۲ درصد افزایش IPC پیدا کرده‌اند. افزایش این نرخ در هسته‌های بازدهی اسکای‌مونت همچنین به‌دلیل افزایش پهنای باند حافظه L2 نیز بوده است.

اینتل کور اولترا ۲۰۰
تصویر لو رفته از جزئیات پردازنده Core Ultra 200 اینتل
عکاس: HXL / Intel

هسته‌های Lion cove شامل ۳۶ مگابایت حافظه اشتراکی LLC (آخرین مرحله حافظه کش) می‌شود و از فرکانس کلاک ۱۶/۶۷ مگاهرتزی استفاده می‌کند که احتمالا باعث بهبود در مدیریت تسک‌ها یا زمان‌بندی برپایه سیکل‌های کلاک می‌شود. تصویر افشا شده همچنین به بهبود سیستم حافظه از طریق حافظه داخلی اصلاح‌یافته با قابلیت ارائه ۳ مگابایت حافظه L2 به‌ازای هر هسته، اشاره می‌کند.

یک تصویر دیگر که بعدا منتشر شد، شامل مقایسه پردازنده‌های Core Ultra 9 285K اینتل و Ryzen 9 9950X از AMD در ۴ بنچمارک مختلف می‌شود. این تصویر ادعا می‌کند که اینتل ۸ درصد بهبود ژئومتریکی نسبت به نسل قبلی خود در بخش برنامه‌های تک‌رشته‌ای و ۴ درصد افزایش نسبت به Ryzen 9 9950X دارد.

اینتل کور اولترا ۲۰۰
مقایسه پردازنده Core Ultra 200 اینتل و Ryzen 9 9950X از AMD
عکاس: wnxod / Intel

این موارد تنها بخش‌های مهم از مراسم معرفی اینتل است که در فضای آنلاین در حال دست به دست شدن است. جزئیات بیشتر از جمله نام نهایی محصولات و قیمت آن‌ها به‌زودی افشا می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات