معرفی پردازنده‌های دسکتاپ Core Ultra 200 اینتل؛ از قیمت تا عملکرد و مشخصات کامل

شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
مطالعه 19 دقیقه
معرفی رسمی از پردازنده های Core Ultra 200S Arrow Lake اینتل
نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ اینتل از سری Core Ultra 200 موسوم به Arrow Lake-S با اعلام قیمت، مشخصات کامل و عملکرد مورد انتظار آن‌ها رسما معرفی شدند.
تبلیغات

پردازنده‌های دسکتاپ Core Ultra 200 از سری Arrow Lake اینتل رسما معرفی شدند تا طی چند ماه آینده در سراسر جهان برای خرید در دسترس قرار بگیرند. نسل جدید تراشه‌های اینتل با معماری جدید خود، مصرف انرژی کمتری دارند و در هنگام عملکرد بسیار خنک‌تر هستند. این تراشه‌ها که برای سوکت جدید مادربرد LGA 1851 طراحی شدند، از قابلیت‌های ورودی/خروجی مدرن و متنوعی برخورداند. هرچند این بهینه سازی‌ها از نظر عملکرد، هزینه‌هایی را در پی داشته که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

پردازنده‌های جدید اینتل برای بسیاری از کاربران به محصولات مورد انتظاری تبدیل شده بودند. علت اصلی این موضوع هم مشکلات پُرسروصدای ناپایداری عملکرد تراشه‌های نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل بود که تا همین چند روز پیش همچنان پابرجا بود. تا این که نهایتا با انتشار آپدیت میکروکد 0x12B این مشکل برطرف شد. هرچند بدون در نظر گرفتن این موارد نیز باید اذعان داشت که نسل چهاردهم تراشه‌های دسکتاپ اینتل در واقع یک نوسازی جزئی نسبت به نسل قبل خود محسوب می‌شد که برای بسیاری از کاربران تراشه‌های Raptor Lake، توجیه خاصی نداشتند.

معماری نسل جدید پردازنده‌های اینتل، موسوم به Arrow Lake

هسته‌های Lion Cove/Skymont، گرافیک یکپارچه Xe-LPG و هوش مصنوعی NPU3 با طراحی بلوک‌ها یا کاشی‌های جزیره‌ای

معرفی ویژگی های معماری نسل جدید پردازنده های اینتل

اول از همه باید با تغییر نام تراشه‌های دسکتاپ اینتل شروع کنیم که از این نسل، شکل و شمایل جدیدی را به خود گرفته است. به این ترتیب نام پردازنده‌های اینتل به جای عبارت Core i با عبارت Core Ultra آغاز می‌شود و نحوه‌ی عددگذاری مدل‌های مختلف آن نیز تغییر کرده است. هر دو سری Arrow Lake و Lunar Lake (برای لپتاپ‌ها) دومین نسل از معماری جدید اینتل است که با طراحی پیکربندی موسوم به «کاشی‌» (Tilled) معرفی می‌شوند. سری دسکتاپ این تراشه‌ها به صورت سری Core Ultra 200S نامگذاری خواهند شد و این موضوع برای هردو مدل K و غیر K تراشه‌های Arrow Lake صدق می‌کند.

اهدف اینتل با تراشه های Arrow Lake

اما با ورود به جزئیات معماری تراشه‌های Arrow Lake باید گفت که پایه و اساس سبک طراحی تراشه‌های این نسل همچنان شبیه و دنباله روی محصولات سری Alder Lake و Raptor Lake اینتل است که در آن از دو نوع هسته‌ی عملکرد P و بهینه‌ی E استفاده می‌شود.

هسته های P و E در پردازنده های Arrow Lake

اما سبک طراحی هسته‌های CPU نیز مشابه سری Lunar Lake متشکل از معماری Lion Cove برای هسته‌های P-Core و Skymont برای هسته‌های E-core است.

معماری هسته های تراشه های جدید اینتل

از نظر افزایش سطح IPC نیز باید گفت که هسته‌های عملکرد Lion Cove نسبت به نسل Raptor Cove تا ۹ درصد و هسته‌های بهینه Skymont نیز نسبت به سری Gracemont تا ۳۲ درصد ارتقا یافته اند. در مورد حافظه‌ی کش این تراشه‌ها نیز هریک از هسته‌های Lion Cove این تراشه‌ها متشکل از ۳ مگابایت حافظه کش L2 است و هر کلاستر هسته‌های Skymont که ۴ هسته‌ی E-Core را تشکیل می‌دهد، از ۴ مگابایت حافظه کش L2 برخوردار است. هسته‌های P-Core این تراشه‌ها یک مگابایت حافظه کش بیشتری نسبت به نسل قبل دارند و همچنین حافظه کش L3 آن‌ها نیز حداکثر به ۳۶ مگابایت افزایش یافته است که متشکل از هر دو سری هسته‌های CPU است.

قابلیت های هسته های P و E تراشه های اینتل برای کاربری گیمینگ

از دیگر بهبودهای مربوط به معماری این تراشه‌ها نیز باید گرافیک یکپارچه Xe-LPG با معماری Alchemist در ساختار آن‌ها اشاره کرد. این iGPU با اضافه کردن پشتیبانی از دیسپلی پورت DP4a با قابلیت‌های گرافیکی بالاتر و همچنین عملکرد هوش مصنوعی بهبود یافته که برای اولین بار در تراشه‌های دسکتاپ اینتل مشاهده می‌شود، شامل یک بخش اختصاصی NPU است که دقیقا مشابه کاشی NPU3 در ساختار تراشه‌های Meteor Lake از سری اولین پردازنده‌های Core Ultra در دستگاه‌های قابل حمل است. واحد NPU یک پردازشگر اختصاصی برای کاربری هوش مصنوعی است که امروزه به یکی از ملزومات عمومی تبدیل شده است.

تمامی بلوک‌های تشکیل دهنده‌ی ساختار پردازنده‌های Arrow Lake شامل شش بخش مجزا می‌شوند که عبارتند از:

  • کاشی محاسبات مرکزی (با فناوری ساخت TSMC N3B)
  • کاشی پردازش گرافیکی (با فناوری ساخت TSMC N5P)
  • کاشی SOC (با فناوری ساخت TSMC N6)
  • کاشی ورودی/خروجی (با فناوری ساخت TSMC N6)
  • کاشی فایلر (نامشخص)
  • کاشی پایه یا بیس (با فناوری ساخت اختصاصی Intel 1227.1)

همه‌ی این کاشی‌ها یا بلوک‌ها با استفاده از فناوری پکیجینگ Forveros 3D اینتل روی یک ارتباط دهنده‌ی اصلی تعبیه شدند و برای اولین بار است که اینتل برای بلوک اصلی پردازشگر مرکزی تراشه‌های خود از یک فناوری ساخت خارجی (N3B TSMC) استفاده می‌کند.

لاین آپ پردازنده‌های Intel Core Ultra 200S؛ مشخصات، قیمت و عملکرد

مشخصات قیمت و مدل های سری جدید پردازنده های اینتل

سری Core Ultra 200S پردازنده‌های اینتل شامل پنج مدل مختلف می‌شوند که هریک شامل یک نسخه‌ی K و دو نسخه‌ی KF هستند. در ادامه مشخصات این تراشه‌ها را توضیح داده شده است:

پردازنده ۲۴ هسته‌ای و ۲۴ رشته‌ی Intel Core Ultra 9 285K

پردازنده‌ی Core Ultra 9 285K اینتل پرچمدار سری "Core Ultra 200 "Arrow Lake محسوب می‌شود که در ساختار خود از ۸ هسته‌ی عملکرد P-core با معماری Lion Cove و ۱۶ هسته‌ی بهینه‌ی E-core با معماری Skymont بهره می‌برد.

مشخصات پردازنده پرچمدار سری Arrow lake دسکتاپ

این تراشه از ۲۴ رشته‌ی پردازشی و ۳۶ مگابایت حافظه کش L3 و ۴۰ مگابایت L2 است که در مجموع ۷۶ مگابایت حافظه کش این CPU را تشکیل می‌دهند. سرعت کلاک Base این CPU برای هسته‌های عملکرد، ۳.۷ گیگاهرتز و برای هسته‌های بهینه ۳.۲ گیگاهرتز اعلام شده است. حداکثر فرکانس عملکرد آن نیز برای هسته‌های P به ۵.۷ گیگاهرتز می‌رسد و در مورد هسته‌های E نیز ۴.۶ گیگاهرتز اعلام شده است. توان مصرفی PL1 TDP این CPU به ۱۲۵ وات می‌رسد و MTP آن ۲۵۰ وات است.

پردازنده Core Ultra 9 285K با قیمت ۵۸۹ دلار به فروش خواهد رسید که با Core i9-14900K، پرچمدار نسل قبل یکسان است. پردازنده‌ی AMD Ryzen 9 9950X هم‌اکنون ۶۴۹ دلار به فروش می‌رسد که ۶۰ دلار گران‌تر از 285K است.

پردازنده ۲۰ هسته‌ای و ۲۰ رشته‌ی Intel Core Ultra 7 265K

گزینه‌ی بعدی، Intel Core Ultra 7 265K است که مدل رده بالای این سری محسوب می‌شود. جایگزین تراشه Core i7 نسل قبل از در ساختار خود از ۸ هسته‌ی عملکرد P-core با معماری Lion Cove و ۱۲ هسته‌ی بهینه‌ی E-core با معماری Skymont بهره می‌برد.

این تراشه از ۲۰ رشته‌ی پردازشی و ۳۰ مگابایت حافظه کش L3 و ۳۶ مگابایت L2 است که در مجموع ۶۶ مگابایت حافظه کش این CPU را تشکیل می‌دهند. سرعت کلاک Base این CPU برای هسته‌های عملکرد، ۳.۹ گیگاهرتز و برای هسته‌های بهینه ۳.۳ گیگاهرتز اعلام شده است. حداکثر فرکانس عملکرد آن نیز برای هسته‌های P به ۵.۵ گیگاهرتز می‌رسد و در مورد هسته‌های E نیز ۴.۶ گیگاهرتز اعلام شده است. توان مصرفی PL1 TDP این CPU به ۱۲۵ وات می‌رسد و MTP آن ۲۵۰ وات است.

توان مصرفی پردازنده های جدید اینتل در برابر نسل قبل

پردازنده Core Ultra 7 265K با قیمت ۳۹۴ دلار به فروش خواهد رسید که اندکی پایین‌تر از i7-14700K از نسل قبل است. همچنین این CPU یک نسخه‌ی KF نیز دارد که بدون برخورداری از گرافیک یکپارچه ۳۷۹ دلار قیمت گذاری شده است. نسخه‌ی K و KF تراشه‌های 14700 نسل قبل ۴۰۹ و ۳۸۴ دلار قیمت گذاری شده بودند. همچنین پردازنده‌ی Ryzen 9 9900X هم‌اکنون ۴۹۹ دلار به فروش می‌رسد که ۱۰۵ دلار گران‌تر از 265K و ۱۲۰ دلار گران‌تر از 265KF است.

پردازنده ۱۴ هسته‌ای و ۱۴ رشته‌ی Intel Core Ultra 5 245K

در نهایت تراشه Core Ultra 5 245K را داریم که نسبت به نسل قبل بهبودهایی را ارائه می‌کند. این CPU میان رده در ساختار خود از ۶ هسته‌ی عملکرد P-core با معماری Lion Cove و ۸ هسته‌ی بهینه‌ی E-core با معماری Skymont بهره می‌برد.

این تراشه از ۱۴ رشته‌ی پردازشی و ۲۴ مگابایت حافظه کش L3 و ۲۶ مگابایت L2 است که در مجموع ۵۰ مگابایت حافظه کش این CPU را تشکیل می‌دهند. سرعت کلاک Base این CPU برای هسته‌های عملکرد، ۴.۲ گیگاهرتز و برای هسته‌های بهینه ۳.۶ گیگاهرتز اعلام شده است. حداکثر فرکانس عملکرد آن نیز برای هسته‌های P به ۵.۲ گیگاهرتز می‌رسد و در مورد هسته‌های E نیز ۴.۶ گیگاهرتز اعلام شده است.

پردازنده Core Ultra 5 245K با قیمت ۳۰۹ دلار به فروش خواهد رسید که ۱۰ دلار پایین‌تر از 14600K از نسل قبل است. همچنین این CPU یک نسخه‌ی KF نیز دارد که بدون برخورداری از گرافیک یکپارچه ۲۹۴ دلار قیمت گذاری شده است. نسخه‌ی K و KF تراشه‌های 14700 نسل قبل ۳۱۹ و ۲۹۴ دلار قیمت گذاری شده بودند. همچنین پردازنده‌ی Ryzen 7 9700X هم‌اکنون ۳۵۹ دلار به فروش می‌رسد که ۴۰ دلار گران‌تر از 245K و ۵۵ دلار گران‌تر از 245KF است.

جدا از مشخصات سخت افزاری اصلی این تراشه‌ها، باید گفت که هر پنج مدل این خانواده برخورداری از ۲۴ لاین PCIe و ۱۳ تاپس توان پردازش هوش مصنوعی واحد NPU و همچنین پشتیبانی از حداکثر ۱۹۲ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR5-6400 را حفظ خواهند کرد. همچنین در ساختار تمامی مدل‌های متشکل از گرافیک یکپارچه‎‌ی این سری از ۴ هسته‌ی Xe با سرعت کلاک ۲۰۰۰ مگاهرتز استفاده شده است. در مورد عدم معرفی مدل 285KF نیز اینتل اعلام کرده که این مدل در زمان عرضه در دسترس نخواهد بود؛ یعنی ممکن است در آینده چنین محصولی را دریافت کنیم.

فهرست مشخصات تمامی پردازنده های نسل پانزدهمی اینتل

عملکرد پردازنده‌های Core Ultra 200S اینتل

دمای عملکرد پایین تر پردازنده های جدید اینتل

براساس گزارش وبسایت wccftech از اطلاعیه رسمی اینتل، عملکرد تک هسته‌ی پردازنده‌های جدید تیم آبی با استفاده از نرم افزارهای بنچمارک Geekbench 6.3 و SPECrate 2017 (int_base) و Cinebench 2024 و 3DMark CPU Profile مورد ارزیابی قرار گرفته است.

ارتقا کارایی پردازنده های جدید اینتل در اسلایدهای رسمی این شرکت

اینتل ادعا می‌کند که پردازنده‌های جدید این شرکت برای پلتفرم دسکتاپ سریع‌ترین عملکرد تک هسته‌ی ارائه شده در تمامی این تست‌ها را از خود نشان می‌دهند. به طوری که محصولات جدید اینتل از این حیث ۴ درصد سریع‌تر از رقبای دیگر و ۸ درصد بهتر از نسل قبل عمل می‌کنند. در اینجا Core Ultra 9 285K با Core i9-14900K از نسل قبل و Ryzen 9 9950X از شرکت AMD مقایسه شده است. برتری تراشه‌های Core Ultra اینتل در برابر نمایندگان AMD در اینجا از ۲ تا ۸ درصد متغیر است. درحالی که این اختلاف نسبت به نسل قبل از ۵ تا ۱۱ درصد (بسته به هر تست) تفاوت دارد.

برتری عملکرد تک هسته ی تراشه های جدید اینتل نسبت به رقبا

اما در خصوص عملکرد چند هسته یا مولتی کور تراشه‌های جدید اینتل باید گفت که پرچمدار این نسل، یعنی Core Ultra 9 285K نسبت به 14900K از نسل قبل ۱۵ درصد و نسبت به پردازنده 9950X از شرکت AMD تا ۱۳ درصد سریع‌تر ظاهر می‌شود.

مقایسه عملکرد چند هسته‌ی تراشه های جدید اینتل با نسل قبل و رقبای دیگر

درحالی که عملکرد بهتر تراشه‌های این نسل نسبت به قبل دستاورد خوبی محسوب می‌شود، به نظر می‌رسد که اینتل در سری جدید محصولات خود هدف دیگری را در سر می‌پرورانده است. هنگام معرفی پردازنده‌های Arrow Lake، چیزی که بیش از هر چیزی توجهات را به خود جلب می‌کند، نمودارهای متعدد مقایسه توان مصرفی محصولات جدید این شرکت با نسل قبل یا رقبای دیگر است. در واقع اینتل در این نسل نقطه ضعف همیشگی محصولات خود را در برابر AMD هدف قرار داده است.

مقایسه توان مصرفی تراشه Core Ultra 9 285K با مدل های نسل قبل

پردازنده‌ی Intel Core Ultra 9 285K باوجود ارائه عملکرد هم سطح با Core i9-14900K، پرچمدار نسل قبل، توان مصرفی و دمای عملکرد پایین‌تری نسبت به آن دارد. در واقع کاری که Core i9-14900K با مصرف ۲۵۰ وات برق انجام می‌دهد، 285K با مصرف ۱۲۵ وات قادر به انجام آن است. تراشه 285K در تست‌های multi-threaded حتی نسبت به 9950X نیز بهینه‌تر عمل کرده است.

نسبت عملکرد و توان مصرفی پردازنده های جدید اینتل

پردازنده‌های جدید اینتل در شاخص بهترین عملکرد خود در حالت performance mode و efficiency mode نیز به ترتیب ۱۹ و ۵۸ درصد مصرفی انرژی پایین‌تری را ارائه می‌کنند.

عملکرد گیمینگ بهینه‌تر و دمای عملکرد خنک‌تر پردازنده‌های Core Ultra 200S

عملکرد گیمینگ پردازنده های Core Ultra 200S

پردازنده‌های اینتل همواره و به خصوص تا قبل از رونمایی از محصولات سری Ryzen X3D شرکت AMD، در صدر فهرست گزینه‌های خرید گیمرها قرار می‌گیرند. اما تنها مشکلی که همواره برای این تراشه‌ها وجود دارد، دمای بالا و مصرف انرژی بالای آن‌ها است که به نظر می‌رسد در این نسل مورد توجه ویژه‌ی آن‌ها قرار گرفته است.

مصرف انرژی و دمای عملکرد پردازنده های Core Ultra 200S

اینتل ادعا می‌کند که عملکرد گیمینگ پردازنده Core Ultra 9 285K تقریبا هم سطح Core i9-14900K بوده و حدودا ۰.۳۵ درصد بهتر است. بیشترین بهبود عملکرد نیز در بازی‌هایی مانند F1 23 و Civilization VI قابل مشاهده است. البته در بازی‌هایی مانند Far Cry 6 و Final Fantasy XIV نیز این CPU به مدل نسل قبل خود می‌بازد.

مصرف انرژی بسیار کمتر تراشه های نسل جدید اینتل در مصرف گیمینگ

با این که گیمرها قرار نیست در این نسل بهبود قابل توجهی را در بسیاری از بازی‌ها تجربه کنند، چیزی که به طور ملموسی قابل مشاهده خواهد بود، توان مصرفی پایین‌تر CPU در زمان اجرای بازی‌ها است. به عنوان مثال پردازنده‌ی Core Ultra 9 285K حدود ۷۳ وات مصرفی پایین‌تری نسبت به پروفایل مصرف برق 14900K دارد. کاهش توان مصرفی این CPU در برخی بازی‌ها به ۱۶۵ و ۱۳۶ وات نیز می‌رسد.

نرخ فریم بازی ها در برابر توان مصرفی 14900K در برابر 285K

اسلاید بالا که پیش از معرفی رسمی پردازنده‌های جدید اینتل در خلال اخبار فاش شده بود نیز صراحتا نشان می‌دهد که نرخ فریم بازی‌ها هنگام استفاده از تراشه Core Ultra 9 285K از 14900K در نسل قبل کمتر است، اما این قضیه با توان مصرفی پایین‌تر آن توجیه شده است. این مقایسه در بازی Assassins Creed Mirage صورت گرفته که پردازنده 285K با ۲۶۱ فریم بر ثانیه عملکرد هم سطح و اندکی پایین‌تر از ۲۶۴ فریم بر ثانیه‌ی 14900K دارد. اما در همین حین توان مصرفی آن ۸۰ وات کمتر است.

دمای پردازنده 285K در بازی های مختلف

اینتل با نمودارهای مختلف خود نشان می‌دهد که پردازنده Core Ultra 9 285K در کاربری گیمینگ به طور میانگین ۱۷ درجه خنک تر از 14900K عمل می‌کند. در واقع اگر با پردازنده‌ی i9-14900K و هنگام استفاده از یک کولر خنک کننده آبی ۳۶۰ میلی متری دمای سیستم بین ۶۰ تا ۷۰ درجه می‌شد، حالا با Core Ultra 9 285K این دما به ۵۰ تا ۵۷ درجه خواهد رسید.

بهبود عملکرد بازی های مختلف با عملکرد خنک تر Core Ultra 9 285K

اینتل در این حین، عملکرد گیمینگ پردازنده Core Ultra 9 285K را در برابر AMD Ryzen 9 9950X نیز نشان داده است که برای این منظور از چند بازی مختلف استفاده شده است. برتری یا شکست پردازنده 285K در برابر 9950X نیز نسبی است. البته لازم به ذکر است که APO برای این تست‌ها فعال است که نشان می‌دهد این مقایسه چندان عادلانه نیست و باید منتظر نتایج مستقل بمانیم. در اینجا برای شرایط توان و دمای تحت آزمایش نیز به برتری 285K اشاره شده است.

مقایسه عملکرد پردازنده 285K با تراشه X3D شرکت AMD

اما مقایسه‌ی پردازنده‌های X3D شرکت AMD نیز جزئیات بیشتری را از وضعیت رقابت بهترین پردازنده‌های دو شرکت نشان می‌دهد. تراشه Ryzen 9 7950X3D که درحال حاضر به روزترین نسخه‌ی این سری به شمار می‌رود، از نظر نتایج بدست آمده در تست‌های چند هسته‌ای، پایین‌تر از Core Ultra 9 285K قرار می‌گیرد. ولی با این حال عملکرد تراشه AMD در بازی‌ها بهتر است. این یعنی نسخه‌ی جدید تراشه‌های 3D V-Cache شرکت AMD از سری Ryzen 9000X3D قطعا CPU پرچمدار اینتل را شکست خواهد داد.

محدودیت های توان مصرفی پردازنده های Arroe Lake

یکی از اسلایدهای جالبی که توسط اینتل به نمایش گذاشته شده است، عملکرد پردازنده های Arrow Lake مثل Core Ultra 9 285K را در محدودیت‌های مختلف توان مصرفی نشان می‌دهد. به این ترتیب کانفیگ 125W PL1 این تراشه‌ها می‌تواند عملکرد یکسانی با حالت 175W PL1 یا 250W PL1 پیش فرض تراشه‌های نسل قبل داشته باشد.

مقایسه عملکرد گیمینگ پردازنده های Core Ultra 7 و 9

در نهایت اینتل نگاهمختصری به مقایسه عملکرد پردازنده Core Ultra 7 265K در برابر Core i9-14900K در بازی‌های مختلف دارد که طی آن، 265K حدود ۵ درصد ضعیف‌تر از پرچمدار نسل قبل ظاهر می‌شود. اما مجددا این درحالی است که توان مصرفی آن نهایتا ۱۸۸ وات است و دمای عملکرد آن ۱۵ درجه کمتر است. با در نظر گرفتن قیمت فروش پردازنده 265K، باید گفت که این مدل به خصوص می‌تواند بازار فروش را برای مصرف کنندگان رده‌ی مصرف کننده و رده بالای گیمینگ در دست بگیرد.

اولین نسل از پردازنده‌های دسکتاپ اینتل با یک واحد اختصاصی NPU

پردازنده‌های Core Ultra 200S اینتل، اولین نسل از تراشه‌های دسکتاپ تیم آبی هستند که از یک واحد پردازش هوش مصنوعی اختصاصی NPU برخوردارند. AMD اولین شرکتی بود که تراشه‌های دسکتاپ Ryzen 8000G خود را با یک بخش اختصاصی NPU برای کاربری هوش مصنوعی روانه بازار کرد. که حداکثر از 16 تاپس توان پردازش هوش مصنوعی برخوردار بودند. واحد NPU3 اینتل نیز حداکثر 13 تائس توان پردازش هوش مصنوعی دارد.

پردازنده های جدید اینتل با واحد پردازش هوش مصنوعی NPU3

اینتل با شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی در تراشه‌های خود، تفاوت عمده را با محصولات نسل قبل رقم می‌زند. البته که این محصولات هنوز با استاندارد کامپیوترهای کوپایلوت پلاس مایکروسافت با حداقل ۴۰ تاپس توان پردازش هوش مصنوعی فاصله دارند، اما کامپیوترهای دسکتاپ از گرافیک مجزا بهره می‌برند که توان پردازش هوش مصنوعی آن‌ها با استفاده از جدیدترین محصولات انویدیا به صدها TOPs می‌رسد.

هوش مصنوعی در تراشه های نسل جدید اینتل

اینتل برای تولید کنندگان محتوایی که به دنبال بهره گیری از این قابلیت‌ها در نرم افزارهای مختلف هستند، نهایتا ۵۰ درصد ورکلود سریع‌تر و ۸ برابر زمان پلی بک تایم لاین کدک‌های ویدیو حرفه‌ای کمتری را به ارمغان می‌آورد. همچنین عملکرد آن برای رندرینگ محتوای شامل جلوه‌های ری تریسینگ آن در مقایسه با Ryzen 9 9950X تا ۲۰ درصد سریع‌تر انجام می‌شود.

پلتفرم‌های سری ۸۰۰ اینتل برپایه سوکت جدید LGA 1851

با از راه رسیدن تراشه‌های جدید اینتل، نسل جدید مادربردهای مبتنی بر سوکت جدید این تراشه‌ها نیز به فروش خواهند رسید. معرفی سوکت جدید LGA 1851 به معنی پایان عمر سری LGA 1700 بعد از چیزی بیشتر از سه سال خواهد بود. پلتفرم‌های سری 800 از این سوکت استفاده خواهند کرد.

مادربردهای سری 800 اینتل با سوکت LGA 1851

چیپست‌های سری 800 شامل مدل‌های مختلفی می‌شوند که البته در اینجا فعلا به مدل رده بالای Z890 پرداخته شده است. این پلتفرم شامل ۴۸ لاین PCIe است که ۲۰ لاین PCIe Gen 5.0 را برای CPU و PCH در بر می‌گیرد. Z890 PCH شامل ۲۴ لاین PCIe 4.0 و حداکثر ۴ واحد eSPI است و امکان اتصال حداکثر ۱۰ پورت USB 3.2 با آپشن‌های ۵ پورت ۲۰ گیگابیتی، ۱۰ پورت ۱۰ گیگابیتی یا ۱۰ پورت ۵ گیگابیتی را دارد. همچنین امکان اتصال ۱۴ پورت USB 2.0 و ۸ لینک SATA III در آن میسر شده است.

مسیرهای ارتباطی پلتفرم های نسل جدید اینتل

این پلتفرم به جدیدترین استاندارد ورودی خروجی یکپارچه و مجزا مجهز شده است:

ورودی/خروجی یکپارچه:

  • حداکثر ۲ پورت Thunderbolt 4
  • استاندارد ارتباط وای فای Intel Killer Wi-Fi 6E (Gig+)
  • بلوتوث Bluetooth 5.3 (LE)
  • یک GbE

ورودی/خروجی مجزا:

  • حداکثر ۴ پورت Thunderbolt 5
  • استاندارد ارتباط وای فای Intel Killer Wi-Fi 7 (5 Gig)
  • بلوتوث Bluetooth 5.4 (LE)
  • ۲.۵ GbE
پشتیبانی از رم در پلتفرم های سری 800 اینتل

از نظر حافظه رم پشتیبانی شده در مادربردهای جدید Z890 نیز باید گفت که سرعت نیتیو ماژول‌های DDR5-6400 به 8000MT/s افزایش یافته است و در کانال‌های دوگانه‌ی آن می‌توان حداکثر از ۱۹۲ گیگابایت حافظه رم استفاده کرد.

در نهایت باید گفت که اینتل در نظر دارد تا پردازنده‌های Arrow Lake-S را از تاریخ ۲۴ اکتبر (۲۴ دی) در اختیار مسیرهای عرضه‌ی جهانی خود قرار دهد. اولین مادربردهای Z890 اینتل نیز توسط برندهایی مانند ایسوز، گیگابایت، MSI، ASRock، Colorful، Maxsun و Biostar به صورت همزمان عرضه خواهند شد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات