ضعف عملکرد گیمینگ پردازنده‌های Arrow Lake در برابر نسخه 3D V-Cache سری Ryzen 7000

یک‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
تراشه 3D V-Cache در برابر Arrow Lake
اینتل تأیید می‌کند که پردازنده‌های Core Ultra 200S که به تازگی معرفی شدند، در کاربری گیمینگ ۵ درصد کندتر از تراشه‌های 3D V-Cache سری Ryzen 7000 هستند.
تبلیغات

رابرت هالوک از شرکت اینتل در نشست پرسش و پاسخ بعد از معرفی پردازنده‌های سری Arrow Lake، به سؤالاتی درباره مقایسه عملکرد گیمینگ تراشه‌های Core Ultra 200S این شرکت در برابر نسخه‌ی 3D V-Cache تراشه‌های Ryzen 7000 شرکت AMD پاسخ داده است. در اینجا بیشتر Ryzen 7 7800X3D مدنظر است که یکی از محبوب‌ترین پردازنده‌ها در میان گیمرها محسوب می‌شود.

رابرت ضمن نمایش نمودارهایی از مقایسه عملکرد Core Ultra 9 285K و Ryzen 9 7950X3D، به عنوان بالاترین نسخه‌ی تراشه‌های فعلی 3D V-Cache، اختلاف عملکرد آن‌ها را چند درصد عنوان کرد. به این ترتیب، اینتل تأیید می‌کند که پردازنده‌های Core Ultra 200S در کاربری گیمینگ ۵ درصد کندتر از تراشه‌های 3D V-Cache سری Ryzen 7000 هستند. البته رابرت معتقد است که اینتل فعلا نیازی برای افزایش سطح عملکرد SRAM نمی‌بیند و از عملکرد تراشه‌های خود رضایت دارد.

مقایسه عملکرد گیمینگ پردازنده های Core Ultra 7 و 9

وبسایت wccftech در توضیحات خود خاطر نشان کرده که به نظر می‌رسد اینتل و AMD در این نسل هم رقابت نزدیکی را در حوزه‌ی کاربری گیمینگ تجربه خواهند کرد. به خصوص با درنظر گرفتن این که نسل جدید پردازنده‌های مبتنی بر فناوری 3D V-Cache شرکت AMD نیز به زودی معرفی خواهد شد و احتمالا این اختلاف را بیش از پیش خواهد کرد. البته AMD پیش از این اعلام کرده که انتظار دارد پردازنده‌های 3D V-Cache سری Ryzen 9000 نسبت به محصولات فعلی Ryzen 7000 حدود ۳ تا ۵ درصد ارتقاء پیدا کنند. هرچند نتایج تست‌های غیررسمی انجام شده از اختلاف عملکرد دو رقمی این تراشه‌ها با نسل قبل حکایت دارند.

حالا در صورتی که پردازنده‌ی Ryzen 7 9700X اختلاف عملکرد معنی داری با Ryzen 7 7800X3D نداشته باشد، باید گفت که 7800X3D در این نسل ارزش خرید بالایی برای پی سی گیمرهای پلتفرم AM5 پیدا می‌کند.

البته باوجود برتری عملکرد تراشه‌های فعلی سری 3D V-Cache تیم قرمز و معرفی قریب الوقوع نسخه‌های جدیدی مانند 9800X3D، پیشنهادات اینتل هم با قیمت پایین‌تر و عملکرد تقریبا هم سطح آن‌ها با محصولات AMD می‌توانند آپشن‌های خوبی را در اختیار جمع آوری کنندگان سیستم قرار دهند.

به هرحال باید همچنان منتظر معرفی پردازنده‌های 3D V-Cache سری Ryzen 9000 و مقایسه عملکرد آن‌ها با محصولات Core Ultra 200S بمانیم.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات