اسناد لو رفته از شرکت MSI شامل جزئیاتی از عملکرد پردازنده Core Ultra 9 285K اینتل می‌شود

دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
مطالعه 4 دقیقه
سری پردازنده های کور اولترا اینتل Intel core ultra cpu series
اخیرا اسنادی از شرکت MSI لو رفته است که نشان می‌دهد پردازنده Core Ultra 9 285k نسبت به i9-14900K هم انرژی کمتری مصرف می‌کند و هم دمای کمتری دارد.
تبلیغات

مدتی پیش اسنادی نسل جدید پلتفرم‌های اینتل و AMD در مراسم شرکت MSI فاش شد که توسط رسانه HardwareLuxx منتشر شده بود. این تصویر اولین تاییدیه بر عملکرد پردازنده Ryzen 9000X3D و نیم‌نگاه جدیدی به پردازنده‌های Core Ultra 200 بود که شامل عملکرد و مصرف برق آن‌ها می‌شد.

به گزارش رسانه VideoCardz، حالا از شرکت MSI یک تصویر دیگر لو رفته است که تنظیمات مصرف برق در سری پردازنده‌های Arrow Lake-S را نشان می‌دهد و شامل پروفایل پیش‌فرض، پروفایل عملکرد یا پرفورمنس و پروفایل حداکثر قدرت یا اکستریم می‌شود. پروفایل اکستریم تنها روی پردازنده‌های سری Core Ultra 9K قابل اجرا است و منجر به ابطال گارانتی این پردازنده‌ها می‌شود.

چیزی که ما از این تصاویر فهمیدیم این است که پردازنده‌های سری Core Ultra 5K به‌صورت پیش‌فرض دو پروفایل مصرف انرژی دارند که در اولی توان مصرفی پردازنده روی ۱۲۵ وات محدود شده است اما با استفاده از پروفایل عملکرد می‌توان توان مصرفی را بین ۱۲۵ وات تا ۱۵۹ وات ترجیحی قرار داد.

به‌شکل مشابه در سری پردازنده‌های Core Ultra 7K نیز به‌صورت پیش‌فرض از پروفایل ۱۲۵ وات تا ۱۷۷ وات ترجیحی استفاده می‌کنند اما می‌توان محدودیت مصرف انرژی آن‌ها را به بازه ۱۲۵ وات تا ۲۵۰ وات در پروفایل پرفورمنس تغییر داد. اما سری پردازنده‌های Core Ultra 9K از سه پروفایل بهره می‌برند که شامل بازه ۱۲۵ الی ۱۷۵ وات به‌صورت پیش‌فرض، ۲۵۰ وات در پروفایل پرفورمنس و بازه ۲۵۰ الی ۲۹۵ وات در پروفایل اکستریم می‌شود.

جزئیات دما و توان مصرفی پردازنده‌های کور اولترا ۲۰۰ اینتل
عکاس: HardwareLuxx / MSI

اگر به سمت راست این تصویر (به‌نظر می‌رسد در اصل برای اینتل است نه MSI) نگاه کنید، متوجه می‌شوید که به دو نام Arrow Lake-S و Arrow Lake-S Refresh اشاره شده است. این اولین‌بار است که یک سند مربوط به شرکت اینتل به کلمه رفرش در محصولات خود اشاره می‌کند. البته باتوجه‌به شایعات احتمالا همین الان هم این پروژه لغو شده است.

ممکن است شرکت MSI از یک اسلاید قدیمی استفاده کرده باشد درغیراین صورت می‌توان گفت که گزینه رفرش هنوز روی میز مدیران اینتل قرار دارد. اگر این فرضیه درست باشد، احتمالا برنامه‌های اینتل برای نسل بعدی پردازنده‌های دسکتاپ به‌نام Core Ultra 300 در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. برخی افراد عقیده دارند که ایده پردازنده‌ای با ۸ هسته پرفورمنس و ۳۲ هسته افیشنسی دیگر لغو شده است و برخی دیگر نیز فکر می‌کنند که سری پردازنده‌های Panther Lake که قرار بود در سال ۲۰۲۵ معرفی شوند، قرار است لغو شود. در هر صورت هنوز اینتل یا MCI این اخبار را تایید کرده‌اند.

MSI همچنین ادعا کرده است که فعال کردن گزینه توان مصرفی نامحدود در مادربردهای این شرکت باعث افزایش چشمگیر مصرف انرژی در پردازنده‌ها می‌شود. این تنظیمات می‌تواند مصرف انرژی پردازنده را از ۲۷۹ وات به‌صورت پیش‌فرض، به ۳۴۹ وات افزایش دهد و دمای آن را نیز از ۶۴ درجه سانتی‌گراد به ۷۷ درجه سانتی‌گراد برساند. هرچند طبق ادعای این شرکت، با وجود نامحدودسازی توان مصرفی نیز پردازنده Core Ultra 9 285K نسبت‌به پردازنده هم‌ردیف خود در نسل قبل به‌نام Core i9-14900K همچنان توان کمتری مصرف می‌کند و دمای آن نیز کمتر افزایش می‌یابد.

جزئیات دما و توان مصرفی پردازنده‌های کور اولترا ۲۰۰ اینتل
جزئیات دما و توان مصرفی پردازنده‌های کور اولترا ۲۰۰ اینتل

گفته شده است که پردازنده Core i9-14900K در شرایط عملکردی نامحدود و در بنچمارک‌های مختلف، به‌طور میانگین تا ۱۰ درصد عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. البته دقت داشته باشید که این لزوما به‌معنی عملکرد بهتر در بازی‌ها نیست.

جزئیات دما و توان مصرفی پردازنده‌های کور اولترا ۲۰۰ اینتل
عکاس: HardwareLuxx / MSI

MSI همچنین نتایج تست‌های Cinebench خود را نیز ارائه داده است که نمایانگر امتیاز تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای بالاتر سری Core Ultra 200 نسبت به نسل قبلی پردازنده‌های اینتل و AMD است.

جزئیات دما و توان مصرفی پردازنده‌های کور اولترا ۲۰۰ اینتل
جزئیات دما و توان مصرفی پردازنده‌های کور اولترا ۲۰۰ اینتل

ما همچنان حدود ۲۰ روز تا پوشش رسمی و کامل بررسی این سری پردازنده‌ها فاصله داریم. اینتل ادعا کرده است که این سری جدید از پردازنده‌هایش مشکلات مربوط به ناپایداری که در سری رپتور لیک دیده بودیم را ندارند بنابراین روی کاغذ می‌توان گفت که این پردازنده‌ها با اورکلاک شدن و تغییر در میزان مصرف انرژی نباید مانند نسل قبلی خود به مشکل بخورند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات