کارت گرافیک RX 7650 GRE از همان تراشه‌ی RX 7600 XT استفاده می‌کند

سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
کارت گرافیک AMD Radeon RX 7650 GRE
انتظار می‌رود کارت گرافیک RX 7650 GRE از همان پردازنده‌ی گرافیکی Navi 33 به کار رفته در RX 7600 XT استفاده کند تا به نوعی یک نسخه Refresh محسوب شود.
تبلیغات

AMD قبلا اعلام کرده بود که در نظر دارد تا یک کارت گرافیک جدید به نام Radeon RX 7650 GRE را با معماری تراشه RDNA 3 روانه بازار کند. حالا گزارش جدید وبسایت Benchlife نشان می‌دهد که GPU به کار رفته در این مدل، در واقع همان نسخه از تراشه Navi 33 است که قبلا در قالب Radeon RX 7600 XT عرضه شده بود. در اصل، این کارت گرافیک سومین محصولی است که به عنوان یک نسخه‌ی بهبود یافته‌ی Refresh از این GPU استفاده می‌کند.

همانطور که اشاره شد، استفاده از پردازنده گرافیکی Navi 33 در کارت گرافیک AMD Radeon RX 7650 GRE، آن را به سومین کارت گرافیک پلتفرم دسکتاپ تبدیل می‌کند که از این GPU استفاده می‌کند. سری Radeon RX 7600 نیز با همین کانفیگ روانه بازار شده بودند. ۳۲ واحد پردازشی، ۲۰۴۸ هسته و ۶۴ هسته‌ی شتابدهنده هوش مصنوعی با یک ماژول حافظه ۱۸ گیگابیت برثانیه که در یک رابط گذرگاه حافظه ۱۲۸ بیت قرار گرفته است. مدل RX 7600 XT از ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 برخوردار است و نسخه‌ی غیر XT آن با ۸ گیگابایت حافظه به فروش می‌رسد. ضمن این که مدل XT از نظر سرعت کلاک، سریع‌تر است و مصرف TDP بالاتری دارد.

مشخصات فنی کارت گرافیک The RX 7600 XT

این درحالی است که برخی امیدوار بودند که AMD در کارت گرافیک AMD Radeon RX 7650 GRE از یک نسخه Cut-Down تراشه Navi 32 استفاده کند؛ حالا حتی مشخص نیست که آیا از تراشه Navi 33 به صورت کامل استفاده شده است یا این که با یک نسخه Cut-Down از آن مواجه خواهیم شد. باتوجه به این که حافظه‌ی گرافیکی ۸ گیگابایتی به نوعی پایه‌ی نیاز گیمرهای امروزی محسوب می‌شود، انتظار داریم که AMD هم در این کارت از یک حافظه ۸ یا ۱۶ گیگابایتی با رابط حافظه ۱۲۸ بیتی استفاده کند.

این منبع همچنین خاطر نشان کرده است که کارت گرافیک AMD Radeon RX 7650 GRE جایگزین Radeon RX 6750 GRE می‌شود و مشابه آن فقط برای بازار چین عرضه خواهد شد. این محصول زیرمجموعه‌ی محصولات «Region-Limited» شرکت AMD قرار گرفته است و در بازار آمریکا یا اروپا در دسترس نخواهد بود.

این خبر می‌تواند شایعه رونمایی از این محصول در CES 2025 را نیز تکذیب کند. چراکه مراسم CES به عنوان یک نمایشگاه بین المللی برگزار می‌شود و RX 7650 GRE به عنوان یک محصول انحصاری برای بازار آسیای شرقی در CES به نمایش گذاشته نخواهد شد. این کارت می‌تواند ارزش خرید خوبی داشته باشد، اما باتوجه به این که AMD در آستانه رونمایی از نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی خود قرار دارد، نمی‌توان با اطمینان گفت که استقبال خوبی از آن خواهد شد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات