اینتل و AMD برای توسعه اکوسیستم x86 و رقابت با ARM همکاری خواهند کرد

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
مطالعه 3 دقیقه
تشکیل اکوسیستم x86 بت همکاری اینتل و AMD
اینتل و AMD، رقبای همیشگی صنعت توسعه‌ی پردازنده‌های کامپیوتری، برای جلوگیری از سلطه‌ی ARM بر بازار، تشکیل یک کارگروه مشترک را می‌دهند.
تبلیغات

همزمان با رشد روز افزون شرکت ARM و معماری آن‌ها در صنعت کامپیوتر، اینتل و AMD که همواره به عنوان رقبای دیرینه‌ی خود در این صنعت محسوب می‌شوند، به فکر همکاری با هم افتادند تا با رقیب مشترکی به نام ARM به مقابله بپردازند. غول‌های صنعت CPU ، کارگروه مشاوره‌ای مشترکی را تشکیل دادند که با حضور مایکروسافت، گوگل، متا و لنوو، برای حفظ موقعیت برتر این معماری در برابر پیشرفت‌های روزافزون معماری آرم به تبادل نظر می‌پردازند.

براساس گزارش وبسایت Wccftech، رویداد Tech World 2024 که به میزبانی لنوو در واشنگتن آمریکا برگزار می‌شود، خبر مهمی را برای این صنعت به همراه داشت و آن هم تشکیل کارگروه توسعه‌ی اکوسیستم x86 است. در سخنرانی اصلی این رویداد، لیزا سو، مدیرعامل AMD و پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، حضور داشتند و بر اهمیت و پایداری معماری x86 تأکید کردند.

اینتل و AMD با شعار شکل دادن به آینده‌ی گسترده‌ترین معماری کامپیوتری مورد استفاده در جهان، این کارگروه مشاوره‌ای را تشکیل می‌دهند.

بیش از چهار دهه است که معماری x86 به‌عنوان غالب‌ترین معماری مجموعه دستورالعمل‌ها (ISA) در کامپیوترهای شخصی و دیتاسنترها شناخته می‌شود. اینتل و AMD به‌عنوان دو مجوزدار اصلی این معماری، بازار تولید پردازنده‌های x86 را در اختیار دارند و به‌نوعی انحصار دوگانه‌ای را شکل داده‌اند.

مدیران اینتل و AMD در کنار هم

همکاری مشترک دو شرکت با مشارکت گسترده‌ی مشتریان و کاربران نهایی، می‌تواند به ایجاد رویکردی یکپارچه‌تر کمک کند و اجرای‌ سفارشی ISA را که منجر به پیچیدگی‌های بیشتر برای مشتریان سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌شود، کاهش یا حتی حذف کند. چنین رویکردی با توجه به رقابت فزاینده‌ی معماری آرم در بازارهای مصرف‌کننده و دیتاسنتر و همچنین ظهور معماری RISC-V، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

این گروه برای شناسایی راه‌کارهای جدیدی جهت گسترش بیش از پیش اکوسیستم x86 از طریق ایجاد نوعی سازگاری بین پلتفرم‌ها، ساده سازی توسعه‌ی نرم افزارها و ارائه بستری برای شناسایی نیازهای توسعه دهندگان برای خلق راه‌کارهای خلاقانه‌ی آن‌ها در آینده تمرکز خواهد کرد.

براساس بیانیه‌ی رسمی گروه، هدف اعلام‌شده‌ی گروه مشاوره‌ای x86، «افزایش سازگاری، پیش‌بینی‌پذیری و ثبات در محصولات مبتنی‌بر معماری x86» است. گروه مشاوره‌ای x86 می‌خواهد با جمع‌آوری نظرات توسعه‌دهندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار، «دستورالعمل‌های معماری ساده‌» تدوین کند تا به استانداردسازی رابط‌های برنامه‌نویسی در محصولات AMD و اینتل کمک کند.

اعضای کارگروه مشاوره ای x86 اینتل و AMD

پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری آرم به‌سرعت در حال پیشرفت هستند. اپل پیش‌تر به‌طور کامل پردازنده‌های اینتل را کنار گذاشت و از پردازند‌ه‌های اختصاصی خود به‌نام اپل سیلیکون مبتنی‌بر آرم برای خانواده‌ی مک استفاده کرد. از سوی دیگر کوالکام پس از سال‌ها تلاش ناموفق، سرانجام توانست با سری اسنپدراگون ایکس پردازنده‌هایی کارآمد و کم‌مصرف برای دستگاه‌های ویندوزی توسعه دهد.

سایر شرکایی که در این طرح به همکاری خواهند پرداخت، شامل شرکت‌های بزرگ تولید کننده محصولات صنعت تکنولوژی از جمله دل، گوگل، مایکروسافت و موارد دیگر می‌شوند.

AMD و اینتل به‌وضوح احساس نگرانی می‌کنند و شاید همکاری بین تیم قرمز و آبی بتواند چالش‌های سختی پیش‌روی آرم بگذارد.

در پایان نظرات خود را در اینباره بازومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات