تراشه گرافیکی Navi 44 از پکیج GPU کوچکتری نسبت به نسل قبل برخوردار است

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده گرافیکی Navi 4
ظاهرا پکیج GPU پردازنده‌ی گرافیکی Navi 44 از نسل جدید محصولات شرکت AMD، با ابعاد ۲۹ در ۲۹ میلی متر، از تراشه‌های فعلی Navi 23 یا Navi 33 کوچکتر است.
تبلیغات

اطلاعات جدیدی از مشخصات محموله‌های ارسالی سایت NBD به دست آمده که شامل برخی جزئیات فنی از نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی AMD است. براساس گزارش وبسایت Videocardz، تراشه Navi 44 یکی از پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده AMD در نسل جدید کارت‌های گرافیک تیم قرمز محسوب می‌شود که قرار است در محصولات اقتصادی این شرکت مورد استفاده قرار بگیرد. حالا به نظر می‌رسد که پکیج BGA1137 این GPU با ابعاد 29x29 میلی متری کوچکتر از تراشه Navi 33 از نسل فعلی است که به عنوان یک GPU رده پایین در کارت‌های گرافیک RX 7600 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همانطور که می‌دانیم، AMD درحال آماده سازی محصولات سری Navi 4x برای نسل جدید است که برخلاف نسل‌های قبلی که عدد پایین‌‎تر، بیانگر مدل بالاتر GPU بود، در این نسل مثلا تراشه Navi 44 کوچکتر از Navi 48 خواهد بود. البته ابعاد تراشه Navi 48 هنوز فاش نشده است، اما سایز پکیج تراشه Navi 44 نشان می‌دهد که ۳۱ درصد کوچکتر از Navi 33 خواهد بود.

ابعاد منتسب به تراشه Navi 44

لازم به ذکر است که این مسئله به معنی کوچکتر بودن قالب اصلی GPU نخواهد بود. منظور از پکیج، مجموعه‌ای است که شامل قالب GPU، ترانزیستورها و فریم فلزی آن می‌شود که می‌تواند کوچکتر باشد. مثلا AMD در مورد سری Navi 3X از ۴ پکیج مختلف استفاده می‌کرد که پکیج تراشه Navi 31 XL، سایز کوچکتری از Navi 31 داشت و در یک پکیج هم اندازه‌ی Navi 32 قرار می‌گرفت. ظاهرا نیازی نبوده که اندازه‌ی آن به بزرگی Navi 31 باشد.

پردازنده های گرافیکی نسل بعدی AMD

انتظار می‌رود که محصولات مبتنی بر تراشه‌های سری navi 4X شرکت AMD در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۵ از راه برسند. با این که AMD هنوز به صورت رسمی درباره نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی خود صحبتی نکرده است، تقریبا مطمئنیم که این شرکت حداقل برای مدتی برنامه‌ی ساخت مدل‌های رده بالای این سری را لغو کرده است. این شرکت اخیرا اعلام کرده بود که تمرکز آن‌ها به جای محصولات رده بالا، روی کسب سهم بیشتری از بازار معطوف خواهد شد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات