فناوری DLSS Transformer Model انویدیا جایگزین CNN میشود
براساس گزارش وبسایت Wccftech، انویدیا فناوری جدید Transformer Model را جایگزین CNN (Convolutional Neural Networks) میکند که چند سالی است به منظور افزودن پیکسلهای بیشتر به فریمهای موجود و بهبود کیفیت تصاویر از آن بهره میگیرد. این تکنیک در طول سالهای گذشته پیشرفت زیادی کرده است اما به نظر میرسد که حداکثر ظرفیت خود رسیده و انویدیا روشهای جدیدی را برای بهبود بیشتر در این زمینه به کار میگیرد. به این ترتیب DLSS Transformer Model در کنار DLSS 4 به بهبود کیفیت تصاویر میپردازد.
اما نکته حائز اهمیت این است که این تکنیک در تمامی پردازندههای گرافیکی سری RTX قابل ارائه خواهد بود. درحالی که سایر روشهای جدید مثل Multi-Frame Generation منحصراً از طریق DLSS 4 برای کارتهای گرافیک سری RTX 50 در دسترس قرار میگیرند.
بنابراین باوجود اینکه فناوریهای DLSS Multi-Frame Generation و Frame Generation در انحصار سری RTX 50 و RTX 40 قرار دارند، کارتهای گرافیک سری RTX 30 و RTX 20 نیز میتوانند از طریق مدل Transformer از قابلیتهای بهبود یافتهی DLSS Ray Reconstruction و DLSS Super Resolution بهرهمند شوند.
براساس توضیحات انویدیا، مدل DLSS Transformer از ابزاری تحت عنوان تبدیل کنندهی جلوههای تصویری استفاده میکند که تمامی پیکسلهای موجود در یک فریم مشخص را ارزیابی کرده و اهمیت تک تک پیکسلها را درک میکند. با تکرار این کار روی فریمهای متعدد، پیکسلهای دقیقی به منظور بهبود جلوههای تصویری تولید میشوند.
در این روش از دو برابر پارامترهای بیشتری نسبت به CNN استفاده شده و نتیجهی آن در بهبود جلوههای تصویری، کاهش پدیدهی «Ghosting» و جزئیات بیشتر در گیم پلی بازی نیز بهتر از CNN است. انویدیا با نمایش چند صحنهی سنگین و چالش برانگیز، به نمایش نحوهی عملکرد این تکنیک پرداخته است. به عنوان مثال مدل جدید Transformer باعث میشود که عملکرد فناوری Ray Reconstruction نیز بهتر از هنگام استفاده از CNN باشد. یکی از این موارد در بازی Alan Wake 2 قابل مشاهده است که در آن نواحی مش دار نمایش پایدارتری دارند و پدیدهی Shimmering در آن به حداقل رسیده است.
یا مثلاً لبههای تیغهی پنکه در زمان به کارگیری این تکنیک جزئیات به مراتب بهتری دارند. چراکه ظاهراً CNN در زمان چنین حرکات سریعی قادر به درک نحوهی بهبود وضوح پایین آن نبوده است. حالا با کاهش چشمگیر پدیدهی «Ghosting» در هنگام استفاده از مدل ترنسفرمر، وضوح نهایی تصاویر بیش از پیش شده است.
بنابراین DLSS 4 نه تنها به بهبود عملکرد GPU در اجرای روانتر بازی میپردازد، بلکه با به کارگیری روشهای جدیدی مانند مدل Transformer به بهبود کیفیت نهایی بازی نیز منجر میشود. انویدیا هنچنین درباره کاهش زمان تأخیر نیز صحبت میکند که در نتیجهی وجود روشهایی مانند تکنولوژی Reflex در ساختار DLSS 4 است.
فناوری Reflex 2 به زودی برای کارتهای گرافیک سری RTX 50 در دسترس قرار خواهد گرفت. اما بعداً برای سایر مدلهای سری RTX نیز عرضه خواهد شد.
در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.