احتمال خرید کارتهای گرافیک RTX 50 با قیمت مصوب خیلی پایین است
وبسایت Wccftech در گزارش جدید خود به مسائل مربوط به نسل جدید محصولات انویدیا پرداخته است. درحال حاضر نه تنها انتظار میرود که کارتهای گرافیک سری GeForce RTX 50 با محدودیت موجودی مواجه باشند، بلکه گفته میشود کاهش حاشیه سود شرکتهای تولیدکننده نیز به افزایش قیمتها و اختلاف فاحش آن با نرخ مصوب MSRP منجر خواهد شد.
براساس گزارش کاربران انجمن Chiphell، انویدیا حاشیه سود تولیدکنندگان AIB را به شدت محدود کرده است تا به این ترتیب قیمت برخی مدلهای کاستوم کارتهای گرافیک RTX 50 به مراتب بالاتر از نرخ MSRP باشد تا برای سازندگان آن به صرفه تمام شود. ضمن این که باتوجه به محدودیت شدید عرضهی این محصولات به بازار، محصولات سری Founders Edition اصلا در دسترس نخواهند بود. بنابراین وضعیت عرضهی محصولات این نسل میتواند بسیار مشکل ساز باشد.
به این ترتیب اگر در چنین شرایطی کسی بتواند یکی از کارتهای گرافیک این نسل را با قیمت MSRP بخرد، واقعا اتفاق غیرمنتظرهای خواهد بود. حالا اگر یک کاربر عادی نتواند هیچ یک از کارتهای گرافیک این نسل را با قیمت مصوب تعیین شده برای آن خریداری کند، دیگر تبلیغ نسبت عملکرد به قیمت این محصولات چه توجیهی خواهد داشت؟
در این گزارش ادعا شده که یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن مشکلات مربوط به قیمت بالا و دسترسی محدود این محصولات، استفاده از تراشههای حافظه GDDR7 است که هزینههای ساخت را بالا برده است.
با در نظر گرفتن این موارد، کارتهای گرافیک سری RX 9070 شرکت AMD میتوانند از این شرایط به نفع خود استفاده کنند. تیم قرمز وعدهی نسبت جذابی از قیمت به عملکرد را برای محصولات سری RDNA 4 داده و شاید این نسل فرصتی برای احیای رقابت آنها با انویدیا در زمینه گرافیک باشد.
از طرفی در سالهای اخیر، گرافیکهای یکپارچه تحولی شگرف را تجربه کردهاند و فاصلهی خود را با گرافیکهای اختصاصی بهطور چشمگیری کاهش دادهاند. پیشرفت فناوریهایی مانند DLSS، FSR و XeSS، همراه با تراشههای قدرتمند جدید از AMD و اینتل، حالا امکان اجرای بازیهای AAA با کیفیت 1080p و نرخ فریم بالا را فراهم کردهاند. حتی اپل نیز با تراشههای M4 وارد میدان شده و توجهها را به خود جلب کرده است. حالا سؤالی که پیش میآید این است که آیا دوران سلطهی گرافیکهای اختصاصی بهخصوص گرافیک انویدیا به پایان نزدیک میشود؟
البته بحث سر این نیست که گرافیکهای اختصاصی دیگر جایی در دنیای گیمینگ ندارند؛ بلکه هنوز بین گرافیکهای یکپارچه و اختصاصی فاصله وجود دارد. داشتن واحد گرافیکی جداگانه برای انجام محاسبات همواره کیفیت بصری بهتری ارائه میدهد، هرچند که به قیمت مصرف بیشتر انرژی تمام میشود. بااینحال، با پیشرفت گرافیکها در فناوریهایی مثل DLSS 4، یا FSR از AMD و XeSS از اینتل، اکثر گیمرها میتوانند تجربهای کافی و رضایتبخش داشته باشند. اما نیاز به قدرت پردازشی خام گرافیکهای اختصاصی بهمرور محدودتر خواهد شد.
در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.