مایکروسافت از DirectX Raytracing 1.2 با وعدهی بهبود دو برابری عملکرد آن رونمایی کرد
تکنولوژی ری تریسینگ با رهگیری پرتو که اولین بار با پردازندههای گرافیکی سری GeForce RTX 20 در زمینهی بازیهای ویدیویی ارائه شد، حالا به یکی از استانداردهای صنعت بازی تبدیل شده است و هرساله شاهد بهبودها و دستاوردهای جدیدی از سوی غولهای بزرگ صنعت فناوری در این زمینه هستیم. مایکروسافت نیز در این راستا از نسخه جدید فناوری DirectX Raytracing یا DXR خود رونمایی کرده است که به گفتهی این شرکت، «ارتقاء چشمگیری را در عملکرد خود» ارائه میکند.
DirectX Raytracing (DXR) افزونهای برای DirectX 12 است که مایکروسافت اولینبار در GDC 2018 معرفی کرد. این API به کارتهای گرافیک مدرن اجازه میدهد بدون تداخل با سیستم رندر سنتی (Rasterization)، از قابلیت رهگیری پرتو (Ray Tracing) بهره ببرند.
براساس پست جدید کیسی هاف، مدیر برنامه مایکروسافت، فناوری DXR 1.2 با ارائهی قابلیتهایی مانند میکرومپهای اصلاح کدورت و ماتی تصاویر (Opacity Micromaps) و چینش مجدد اجرای جلوههای شیدر (Shader Execution Reordering)، تغییرات چشمگیری را در عملکرد خود به همراه خواهد داشت. نتایج عملکرد مورد آخر، پیش از این و حدود دو سال پیش توسط انویدیا در بازیهایی مانند Portal RTX و Cyberpunk 2077 به نمایش گذاشته شده بود. همین یک مورد میتواند به ارتقاء دو رقمی عملکرد DXR نسبت به قبل منجر شود. به خصوص در بازیهایی که به طور کامل از جلوههای ری تریسینگ (Path Tracing) پشتیبانی میکنند.
- Opacity Micromaps: به طور چشمگیری به بهینه سازی هندسهی اشکال در بازیهای فاز آزمایشی آن منجر میشوند که در نهایت بهبود ۲.۳ برابری عملکرد DXR را در بازیهایی که از Path Tracing پشتیبانی میکنند به دنبال دارد. OMM تعداد فراخوانیهای شیدر را کاهش میدهد و بدون ریسک کاهش کیفیت جلوههای بصری بازی، تا حد زیادی کارایی و راندمان رندرینگ تصاویر را بالا میبرد.
- Shader Execution Reordering (SER): این ویژگی عملکرد رندر را تا دو برابر افزایش میدهد. SER با گروهبندی هوشمند اجرای شیدرها، بازده پردازندهی گرافیکی را بالا میبرد، از پراکندگی پردازشها میکاهد و نرخ فریم را افزایش میدهد. نتیجه، اجرای روانتر و تجربهای عمیقتر از بازیهای دارای رهگیری پرتو خواهد بود.
به این ترتیب مایکروسافت به اضافه کردن قابلیتهای OMM و SER وعدهی بهبود ۲.۳ برابری و ۲ برابری عملکرد فناوری اختصاصی خود را داده است. انتظار میرود که پیش نمایش رسمی این قابلیتها تا یک ماه دیگر برای عموم کاربران به نمایش گذاشته شود.
تمام تولیدکنندگان بزرگ پردازندههای گرافیکی مانند انویدیا، AMD، اینتل و کوالکام به دنبال این هستند تا این تکنولوژی را به استاندارد فراگیری در صنعت بازی و تکنولوژی تبدیل کنند و مایکروسافت نیز از این امر مستثنی نیست. با این که شرکتهای دیگر پشتیبانی از این تکنولوژیها را تأیید نکردند، انویدیا قبلا اعلام کرده است که روی پردازندههای گرافیکی RTX خود از DXR 1.2 پشتیبانی خواهد کرد.
در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.
منبع: Videocardz