بررسی مشخصات کارت های گرافیک رادئون RX 6800 XT، RX 6800 و RX 6900 XT
با نزدیک شدن به پایان سال میلادی جاری، شرکت AMD هم کارتهای گرافیک رده حرفهای خود که از مدتها پیش رقیب محصولات آمپر انویدیا محسوب میشدند را رسما معرفی کرد و پروندهی شتابدهندههای گرافیکی مورد انتظار برای سال جاری تکمیل شد. محصولات AMD در سری ۶۰۰۰ در اصل بر پایهی معماری گرافیکی RDNA 2 ساخته میشوند که همزمان در تمام کنسولهای نسل بعدی شامل ایکس باکس سری اس و سری ایکس و همینطور پلی استیشن 5 نیز بکار گرفته شدهاند. اما اکنون میدانیم که حتی پایین ردهترین مدل معرفی شدهی سری Radeon RX 6000 از بالاترین مدلِ تراشهی کنسولی استفاده شده در نسل بعدی هم قویتر است و بهراحتی میتواند با محصولات رده بالای آمپرِ انویدیا هم شانه به شانه رقابت کند. برخلاف این سری، محصولات قبلی سری RX 5000 درواقع تنها توان رقابت در ردهی میانی بازار و رزولوشنهای پایین را دارا بودند.
مشخصات معماری RDNA 2
AMD در معماری RDNA 2 سه ویژگی عمده را بهعنوان خصوصیات بارزِ این معماری معرفی میکند. اینکه وعدهی دو برابر راندمان بیشتر نسبت به Radeon RX 5700 XT را میدهد که در عین حال ۵۰ درصد افزایش بین نسلی را در معیار "راندمان به ازای هر وات" به ارمغان میآورد. همچنین RDNA 2 از تمام امکانات پیادهسازی شده در DX 12 Ultimate ویندوز 10 هم بهطور کامل پشتیبانی میکند.
با وجود اینکه معماری جدید هنوز بر پایهی فناوری ساخت ۷ نانومتریِ شریکِ نزدیک AMD یعنی شرکت TSMC بنا شده، اما AMD وعدهی بهبود بهرهوری در مصرف توان تا ۳۰ درصد بیشتر از نسل قبلی را میدهد. این بهبود در سطح طراحی تراشه و در اجزای مختلفِ آن اعمال شده، به نحوی که اکنون RDNA 2 میتواند تا سقف ۳۰ درصد فرکانس کاری بالاتری نسبت به نسل قبلی را در مصرف توان مشابه عملیاتی کند و در عین حال با استفاده از واحدهای پردازشیِ بسیار بیشتر، راندمان را بیشازپیش ارتقا دهد.
بهعلاوه، به منظور بهرهوری مطلوب در بهبود توان پردازشی، نیاز به افزایش پهنای باند حافظه نیز وجود دارد. در اینجا AMD بهجای تبعیت از راه انویدیا در بکارگیری حافظههای GDDR6X سریعتر درکنار گذرگاه ۳۸۴ بیتیِ عریضتر، به همان گذرگاه استاندارد ۲۵۶ بیتی و حافظههای GDDR6 معمولی اکتفا کرده است. استفاده از چنین ترکیبی بهطور معمول با طراحی رده بالا تناقض دارد و AMD این مشکل را با روشی بدیع و درنظرگرفتن یک حافظهی کش بسیار بزرگ در سطح تراشه در تمام مدلهای سری RX 6000 مرتفع کرده است. این حافظه Infinity Cache نامگذاری شده است.
درست مانند پردازندهها، تراشههای گرافیکی هم مقادیر کوچکی از حافظههای کش در سطح L1 و L2 برای نگهداری و بافر دستورالعملها دارند که خطوط پردازش را تغذیه میکنند. Infinity Cache نام تجاریِ حافظهی کش سطح سوم یا L3 در طراحیِ جدید است. درواقع RDNA 2 میزان ۱۲۸ مگابایت از این نوع حافظه را در خود جای داده است که میتوان آن را مشابهی Game Cache در پردازندههای Ryzen دانست. کارِ این حافظه، نگهداری بار پردازشی تا جای ممکن در داخل تراشه است تا نیاز به ارجاع به حافظهی گرافیکی در روی برد و خارج از تراشه را که سرعت بسیار پایینتر و تأخیر بیشتری دارد، تا حد ممکن کم کند.
بهگفتهی AMD، این روش میتواند پهنای باند موثر حافظه را تا سطح دو برابر بالاتر از گذرگاهی ۳۸۴ بیتی و متصل به تراشههای GDDR6 افزایش دهد و در عین حال از توان مصرفی هم مقداری بکاهد. البته جنبهی منفی این طراحی، افزایش ترانزیستورها و ابعادِ سیلیکون و اختلاف راندمانِ نهایی در فعالیتهای متفاوت است، به نحوی که تاثیرِ آن در تمامِ پردازشهای مربوطبه بازیها هم یکسان نخواهد بود.
با درکنار هم قرار گرفتن تمام قابلیتهای جدید و بهبودهای صورت گرفته در افزایشِ بهرهوری معماری جدید، AMD ادعا میکند که توانسته از هدفِ در نظر گرفته شده هم پیشی گرفته و تا سقف ۵۴ درصد نسبت به اولین نسل RDNA، نسبت راندمان به ازای هر وات (Performance per Watt) را افزایش دهد.
همچنین از معرفی کنسولهای نسل بعدی هم میدانستیم که ray tracing بخشی از معماری RDNA 2 بوده و هست، اما در مراسم معرفیِ کارتهای گرافیکی نسل RX 6000، اطلاعات کمی از آن داده شد و هیچ نمودار آماری و مقایسهی راندمانی هم از آن ارائه نشد. اما گفته شد که Infinity Cache میتواند با نگهداری ساختار الگوریتم BVH (مخففی از bounding Volume Hierarchy) در سطح تراشه، به افزایش راندمان تکنیک رهگیری پرتو هم کمک شایانی کند.
Radeon RX 6800 XT
معماری تراشه درواقع تصویری کلی از قابلیتهای بالقوهی آن ترسیم میکند، اما این بردهای واقعی هستند که راندمان را تعیین میکنند. محور اصلی خانوادهی جدید هم RX 6800 XT است که تمرکز AMD در مراسم معرفی هم بهعنوان رقیبی برای RTX 3080 روی آن استوار بود. شاید به خاطر داشته باشید که RX 5700 XT تنها به ۴۰ واحد پردازشی یا CU با فرکانس بوست ۱۹۸۰ مگاهرتز محدود بود. با درنظرگرفتن اینکه در معماری جدید هر واحد CU، هنوز هم شامل ۶۴ واحد سایهزن یا Shader میشود، کارت گرافیک رادئون RX 6800 XT با بهرهگیری از ۷۲ واحد CU میتواند تعداد ۴۶۰۸ سایهزن را در فرکانس بالاترِ ۲۲۵۰ مگاهرتز در حالت بوست در دل خود جای دهد. از طرفی ۱۶ گیگابایت حافظهی گرافیکی GDDR6 هم سخاوتمندانهتر از میزانی است که انویدیا ارائه کرده و مصرف توانِ برد هم در ۳۰۰ وات، مقداری کمتر از میزان مصرف RTX 3080 در ۳۲۰ وات است.
براساس نتایج مقایسات اختصاصی انجام شده، AMD کارت گرافیک Radeon RX 6800 XT را اندکی سریعتر از رقیبش در کارتهای جیفورس در هر دو رزولوشن 1440p و 4K قلمداد میکند. بهعلاوه، AMD یک قابلیت اورکلاک تک کلیکی به نام Rage Mode را هم در بخش نرمافزاری این کارت مهیا کرده است. اگر اتفاقا یک پردازندهی رایزن سری ۵۰۰۰ را درکنار یک کارت گرافیکی سری RX 6000 در سیستم خود داشته باشید، یک قابلیت به نام Smart Access Memory یا به اختصار SAM نیز در دسترس است که به پردازندهی شما اجازه میدهد که به تمام حافظهی کارتِ گرافیکی شما دسترسی مستقیم داشته باشد. در سیستمهای دیگر میزان دسترسی پردازنده به حافظهی گرافیکی تنها حداکثر ۲۵۶ مگابایت است. گفته میشود که این قابلیت نیز خود بهتنهایی در صحنههای پیچیده، افزایش نرخ فریم را به همراه خواهد داشت.
در برخی نمودارها به نظر میرسد که ادعای AMD در مورد سریعتر بودن RX 6800 XT نسبت به GeForce RTX 3080، براساس شرایطی است که در حالت روشن بودن قابلیتهای Rage Mode و SAM بهصورت همزمان مطرح شده، درحالیکه کارتهای انویدیا را هم طبیعتا میتوان اورکلاک کرد و بنابراین شاید از جهاتی نتوان این شیوهی مقایسات را منصفانه محسوب کرد.
Radeon RX 6800
مدل میانی بین سه مدل معرفی شده هم RX 6800 معمولی است که مشخصا فرکانس بوست پایینتر، اما حافظهی یکسان ۱۶ گیگابایتی دارد که دو برابر بیشتر از رقیبش RTX 3070 است. برای مصرف این برد، برچسب توانِ ۲۵۰ واتی تعیین شده و بنا به ادعای AMD میتواند RTX 2080 Ti را مغلوب کند، کارتی که خود راندمانش کمابیش در سطح RTX 3070 سنجیده شده است.
Radeon RX 6900 XT
سرانجام هم Big Navi را در پُر زرق و برقترین حالت خود داریم که در قلب Radeon RX 6900 XT جای میگیرد. این مدل ۸۰ واحدِ پردازشی کامل را با فرکانسهای مشابه با RX 6800 XT در خود جای میدهد. حتی توان مصرفی هم با آن مشابه است که ما را به این نتیجهی منطقی میرساند که AMD پربازدهترین سیلیکونهای خود را برای این قطعهی غولآسا کنار میگذارد. در اینجا هم AMD با اضافه کردن گزینههای Rage Mode و SAM به نمودار مقایسه، بهترین راندمان ممکن بهدست آمده از کارت خود را با GeForce RTX 3090 مقایسه میکند.
مقایسه مشخصات فنی
تراشه گرافیکی | Radeon RX 6900 XT | Radeon RX 6800 XT | Radeon RX 6800 | Radeon RX 5700 XT | Radeon RX 5700 |
---|---|---|---|---|---|
واحدهای پردازشی CU | 80 | 72 | 60 | 40 | 36 |
هستههای سایهزن | 5120 | 4608 | 3840 | 2560 | 2034 |
معماری | RDNA2 | RDNA2 | RDNA2 | RDNA | RDNA |
Infinity Cache | دارد | دارد | دارد | ندارد | ندارد |
واحدهای بافت | 320 | 288 | 240 | 160 | 144 |
واحدهای ROP | ? | ? | ? | 64 | 64 |
توان محاسباتی | 23.04TFLOPs | 20.73TFLOPs | 16.16TFLOPs | 9.75TFLOPs | 7.95TFLOPs |
رهگیری پرتو - RT | دارد | دارد | دارد | ندارد | ندارد |
فرکانس بوست | 2250MHz | 2250MHz | 2105MHz | 1905MHz | 1725MHz |
فرکانس حافظه | ? | ? | ? | 14Gbps | 14Gbps |
ظرفیت حافظه | 16GB GDDR6 | 16GB GDDR6 | 16GB GDDR6 | 8GB GDDR6 | 8GB GDDR6 |
گذرگاه حافظه | 256bit | 256bit | 256bit | 256bit | 256bit |
پهنای باند حافظه | ? | ? | ? | 448GB/sec | 448GB/sec |
توان مصرفی | 300W | 300W | 250W | 225W | 180W |
در این جدول میتوانیم تفاوت مشخصات و پیشرفت Big Navi نسبت به نسل قبلی را که دیگر باید آن را Small Navi بخوانیم مشاهده کنیم. همچنین میدانیم که کارت مرجع AMD، ۲۶۶ میلیمتر طول دارد و ۲.۵ اسلات را اشغال میکند. همچنین برای تأمین توان به جز اسلات گرافیکی هم از دو کانکتور ۸ پینی توان استفاده میکند. انتظار داریم که شرکای سازنده هم روشی مشابه را برای طراحی کارتهای سفارشی خود انتخاب کرده و از AMD تبعیت کنند.
قیمت
در اینجا قیمت یک معیار کلیدی برای کاربران است و RX 6800 XT تقریبا با قیمت پایهی RTX 3080 برابری میکند. از سوی دیگر RX 6800 قرار است با قیمت ۵۷۹ دلار عرضه شود که به نظر در مقایسه با قیمت ۴۹۹ دلاری RTX 3070 قیمتی تند به نظر میرسد. البته RX 6800 دو برابر حافظهی بیشتری دارد و احتمالا در بسیار از بازیها سریعتر عمل خواهد کرد، اما AMD بهعنوان یک تازه وارد به رقابت کارتهای گرافیک رده حرفهای دربرابر انویدیا که برتری خود را در سالهای گذشته تثبیت کرده، باید قیمتگذاری تهاجمیتری برای محصول خود در نظر بگیرد.
اما برادر بزرگتر Radeon RX 6900XT به قیمت ۹۹۹ دلار عرضه خواهد شد که هر دو محصول RTX 3080 و RTX 3090 از انویدیا را مورد تهدید قرار میدهد. دو محصول ارزانتر در تاریخ ۱۸ نوامبر و محصول قویتر و احتمالا کمیابتر در تاریخ ۸ دسامبر (۱۸ آذر ۹۹) عرضه خواهند شد.
ابزار مقایسهی راندمان
چند روز پس از معرفی رسمی کارتهای گرافیک سری RX 6000، تیم رسانهایِ AMD اعلام کرد که مقایسات و بنچمارکهای بیشتری از Radeon RX 6000 را با جزئیات مربوطه به اشتراک گذاشته است. این کار برای ارائهی تصویر کاملتر به طرفداران است تا از نحوهی کارکرد و جایگاه آنها در مقایسه با محصولات رقیب بیشتر مطلع شوند. در سایت رسمی AMDابزار تعاملی مخصوصی برای این کار تهیه شده که در آن اجرای ۱۰ بازی روی هر سه مدل کارت معرفی شده از سری ۶۰۰۰، دربرابر کارتهای RTX 3090، RTX 3080 و نسل قبلی RTX 2080 Ti در رزولوشنهای مختلف قابل گزینش و مقایسه است.
از منوی کشویی مربوطه ابتدا نام بازی و سپس رزولوشن مربوطه (شامل 1440p و 4K) را انتخاب میکنید و در آخر هم تنظیمات گرافیکیِ مربوطه به همراه نوع API (در صورت دارا بودن DX11 و DX12 و Vulkan) قابل انتخاب است. به این ترتیب نمودار گرافیکی از مقایسهی راندمان کارتهای گرافیکیِ جدید با سری آمپر در بازیِ مربوطه نمایش داده خواهد شد. این بازیها شامل Battlefield V ،Borderland 3 ،CoD: Modern Warfare ،The Division 2 ،Doom Eternal ،Forza Horizon 4 ،Gears 5 ،Resident Evil 3 ،Shadow of the Tomb Raider ،Wolfenstein Youngblood هستند. به خاطر داشته باشید که اینها بنچمارکهای رسمی هستند و بنچمارکهای مستقل و دقیقتر با بازیهای بیشتر از روز ۱۸ نوامبر (۲۸ آبان ۹۹) مجوز انتشار دریافت خواهند کرد.
نظر شما در مورد کارتهای گرافیک جدید RX 6000 AMD و قدرتنمایی آنها دربرابر سری آمپرِ انویدیا چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.