بررسی بنچمارک های کارت گرافیک RTX 3060 Ti انویدیا
GeForce RTX 3060 Ti از انویدیا، کارت گرافیکی میان رده از نسل آمپر است که چندی پیش و بر خلاف مدلهای قبلی بدون تشریفات راهی بازار شد. این کارت به خاطر قیمت نسبتا مناسب و مشخصاتی که دارد، میتواند مطلوب نظر بسیاری از گیمرها برای استفاده در پیسیهای مخصوصِ بازی باشد. اما نکتهای که پس از عرضهی این محصول جلب توجه کرد، اشتیاق زیاد استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال یا همان ماینرها برای خرید و استفاده از این کارتهای جدید بود که گویا به عنوان محصولی ارزشمند و پربازده در کار آنها به سرعت مشهور شد و به عنوان عاملی تشدید کننده در افزایش تقاضا، باعث شد که موجودی بازار از این مدل در همان ابتدای عرضه به سرعت به اتمام برسد.
قیمت رسمی RTX 3060 Ti در همان حدودِ قیمت RTX 2060 Superاز نسل قبلیِ تورینگ و ۳۹۹ دلار تعیین شده، اما بنا بر ادعای انویدیا راندمانی در ردهی RTX 2080 Super را ارائه میکند، کارتی که در زمان عرضهی خود با قیمتِ پایهی ۷۰۰ دلار به فروش میرسید.
مشخصههای فنی RTX 3060 Ti بسیار نزدیک به RTX 3070 است و از همین ابتدا میتوان حدس زد که راندمان نهایی آن هم به راندمان RTX 3070 نزدیک باشد. ۸ گیگابایت حافظه از نوعِ GDDR6در کنار تراشهی گرافیکی بر مبنای معماری آمپر با ۳۸ واحد SMقرار گرفته که هر یک از این واحدهای SM (اختصاری از Streaming Multiprocessors) با مبنای جدید، دارای ۱۲۸ هستهی CUDA هستند و در نتیجه مجموعا ۴۸۶۴ هستهی CUDA را تشکیل میدهند. در مقایسه، RTX 2060 Super دارای ۲۱۷۶ هستهی CUDA با معماری تورینگ بود.
میزان مصرفِ توان مانند دیگر کارتهای گرافیکِ این سری در هر ردهی قیمتی افزایش داشته و از ۱۷۵ وات برای RTX 2060 Super به ۲۰۰ وات برای RTX 3060 Ti افزایش یافته است. این افزایش به اندازهای نیست که برای ارتقا از نسل قبلی نیاز به ارتقای منبع تغذیه هم داشته باشید.
تراشه گرافیکی | RTX 3090 | RTX 3080 | RTX 3070 | RTX 3060 Ti |
---|---|---|---|---|
واحدهای پردازشی SM | 82 | 68 | 46 | 38 |
هستههای CUDA | 10496 | 8704 | 5888 | 4864 |
هستههای Tensor | 328 | 272 | 184 | 152 |
هستههای RT | 82 | 68 | 46 | 38 |
واحدهای بافت | 328 | 272 | 184 | 152 |
واحدهای ROP | 112 | 96 | 96 | 80 |
توان محاسباتی | 35.7TFLOPs | 29.7TFLOPs | 20.45TFLOPs | 16.20TFLOPs |
توان رهگیری پرتو | 69TFLOPs | 58TFLOPs | 40TFLOPs | 32.4TFLOPS |
فرکانس بوست | 1695MHz | 1710MHz | 1725MHz | 1665MHz |
فرکانس حافظه | 19.5Gbps | 19Gbps | 14Gbps | 14Gbps |
ظرفیت حافظه | 24GB GDDR6X | 10GB GDDR6X | 8GB GDDR6 | 8GB GDDR6 |
گذرگاه حافظه | 384bit | 320bit | 256bit | 256bit |
پهنای باند حافظه | 936GB/Sec | 760GB/Sec | 448GB/Sec | 448GB/sec |
توان مصرفی | 350W | 320W | 220W | 200W |
مقایسه مشخصاتِ فنی کارتهای گرافیک رده بالای نسل آمپر که تاکنون عرضه شدهاند
بیرون از هستههای CUDA برای پردازشهای مبتنی بر ترسیمهای سنتی Rasterization، هر واحد SM هم از هستههای Tensor برای عملیات هوش مصنوعی مثل DLSS و هم از واحدهای اختصاصیِ RT برای شتابدهی تکنیک رهگیری پرتو بهرهمند است. در معماری آمپر هر SMبه یک هستهی RT و ۴ هستهی Tensorمجهز است. تعداد هستههای Tensorبه ازای هر SMنسبت به معماری تورینگ نصف شده است که دلیل موجهی دارد و آن هم افزایش راندمان هستههای Tensor نسل جدید به میزان بیش از دو برابر نسبت به نسل قبلی عنوان شده است.
حتما میدانید که اطلاعات مربوط به پرتوهای نوری بکار گرفته شده در بازی برای پردازش با تکنیکِ ray tracing، به واحدهای RT ارسال میشوند تا محل تقاطع و انعکاس آنها در محیط محاسبه و گزارش آن به SM بازگردانده شود تا بتواند تصویر را به شکل کامل پردازش کند. البته بکارگیریِ این روش پردازشهای رهگیریِ پرتو را بدون هزینه نمیکند و استفاده از این تکنیک حتی در معماری نسل جدید هم با افت راندمان قابل توجهی در بازیها همراه خواهد بود. با این حال، افت راندمان ناشی از عدم استفاده از شتابدهندهی اختصاصی RT هم بازی را به یک اسلایدشو تبدیل خواهد کرد.
کارت گرافیک GeForce RTX 3060 Ti ساخت گیگابایت
خوشبختانه نوع دیگری از هستههای اختصاصی یعنی هستههای Tensor، بخش دیگری از معادله هستند که استفاده از ray tracing در بازیهای درجهی یک پیسی را معقول میکنند. با استفاده از این هستهها، توسعهدهندگان میتوانند DLSS را در بازیهای خود تعبیه کنند که لزوما یک فناوری ارتقای وضوح تصویر با بکارگیری هوش مصنوعی یا همان AI محسوب میشود. این روش با وادار کردن SM به پردازشِ صحنه در رزولوشن پایینتر و سپس ارتقای کیفیت تصویر به رزولوشن ذاتی نمایشگر با استفاده از هستههای Tensor، به افزایش قابل توجه نرخِ فریم در بازی منجر خواهد شد. در این روند دادههای پردازش شده در سوپرکامپیوترهای انویدیا برای ارتقای هوشمندانهی سطح کیفی و جزئیات تصاویر به سطح رزولوشن کامل مورد استفاده قرار میگیرند.
در واقع با استفاده از DLSSقادر خواهید بود که بیشتر راندمان از دست رفته توسط پردازش RTرا مجددا بدست آورید و در عین بهرهمندی از کیفیت بصری پردازشهای رهگیری پرتو در بازی، تا حد زیادی راندمان را هم فدای استفاده از آن نکنید. در یک کلام بدون DLSS، استفاده از ray tracing در بسیاری بازیها و کارتهای گرافیکی ارزشش را نخواهد داشت.
از نظر طراحی هم تقریبا تمام مدلهای اختصاصی RTX 3060 Tiکاملا شبیه به مدلهای GeForce RTX 3070 خواهند بود و ابعاد خنککننده، تعداد فنها و اتصالات مخصوص برق از طریق کابلهای ۸ پین PCIe متصل به منبع تغذیه یکسان خواهند بود.
بنچمارک بازیها
3DMark
این آزمون مختص سنجش راندمان گرافیکی تحت API مدرن دایرکت ایکس 12 تولید شده است. در اینجا RTX 3060 Ti با امتیاز ۶۱۳۴ توانسته RTX 2080 Super از نسل قبلی با امتیاز ۵۷۰۶ را با فاصلهی محسوسی شکست دهد. همچنین این کارت ۱۳ درصد کندتر از RTX 3070 عمل کرده است.
Fire Strike در دایرکت ایکس 11 اجرا میشود و الگویی از کیفیت عملکرد کارت گرافیک در بازیهای مبتنی بر این API قدیمی است. RTX 3060 Ti باز هم بالاتر از RTX 2080 Super قرار گرفته و ۶ درصد از آن سریعتر است. اما در عوض ۱۴ درصد کندتر از RTX 3070 عمل کرده است. راندمان مدلهای RX 6000 در این آزمون در سطحی بالاتر از کارتهای انویدیا قرار دارد.
سنجش راندمان واحدهای شتابدهندهی RT در تخصص این دموی گرافیکی است. در اینجا RTX 3060 Ti با اندکی امتیاز بهتر توانسته در نمودار بالاتر از RTX 2080 Super قرار بگیرد، اما در اصل عملکردی یکسان را نشان داده است. کارت RTX 3070 هم با امتیاز ۸۰۷۶ و بیش از ۱۰۰۰ امتیاز بالاتر از RTX 3060 Ti، به میزان ۱۶ درصد از آن سریعتر است.
Metro Exodus
در تنظیمات Ultra و دقت 1080p، اجرای بازی گرافیکی Metro Exodus ثابت کرد که RTX 3060 Ti را باید بازیگر قدرتمند در عرصهی گیمینگ 1080pمحسوب کرد. در اینجا این کارت با میانگین ۸۶ فریم در ثانیه و کمینهی ۴۸ فریم بر ثانیه، دوباره همردهی RTX 2080 Super ظاهر شده و راندمان رده حرفهایِ کارت نسل تورینگ را به راندمان رده میانی نسل جدید ارتقا داده است. همچنین RTX 3070 هم ۱۵ درصد سریعتر از این کارت پردازش داشته است و اختلاف آن با کارت رده حرفهایِ RTX 3080 هم حدود ۴۳ درصد است.
در دقت 1440p شرایط تغییر چندانی نمیکند. RTX 3060 Ti باز هم با اختلاف تنها یک فریم بالاتر از RTX 2080 Superقرار گرفته، اما کمینهی فریم یکسانی تولید کرده است. در این تست راندمان RTX 2080 Ti حتی از RTX 3070 هم کمی بهتر ثبت شده است که احتمالا به خاطر پهنای باند حافظهی گرافیکی است.
اگر بخواهیم Metro Exodus را با تمام زرق و برقهای اضافی ناشی از ray tracing در دقت 1080p اجرا کنیم، کارت RTX 3060 Ti باز هم ما را ناامید نمیکند و با متوسط ۷۳ فریم در ثانیه نشان میدهد که راندمان واحدهای RT به قدری هست که کفاف اجرای بازی با آخرین تنظیمات و با فعال بودن RT را هم بدهد و همچنان بالاتر از مرزِ ایدهآل ۶۰ فریم در ثانیه ردهبندی شود. اما اجرا با همین تنظیمات، ولی در رزولوشن 1440p، راندمان RTX 3060 Ti را به میانگین ۵۴ فریم در ثانیه کاهش میدهد که هنوز هم راندمان مطلوبی به حساب میآید.
Horizon Zero Dawn
اجرای آخرین تنظیمات گرافیکی بازی تحسین شدهی Horizon Zero Dawn روی پیسی هم کار دشواری برای RTX 3060 Ti محسوب نمیشود. در 1080p عدد ۱۰۸ برای میانگین نرخ فریم ثبت شده است که کارت گرافیکیِ ما را گزینهای مناسب برای اجرا روی نمایشگرهای ۱۴۴ هرتزی میکند. مدل RTX 3070 هم تنها با ۷ فریم سریعتر ظاهر شده و در عین حال RTX 2080 Super هم با میانگین ۹ فریم بر ثانیه کمتر، در ردهی پایینتر قرار گرفته است.
راندمان RTX 3060 Ti در دقت 1440p به مقدار ۲۱ درصد نسبت به دقت 1080p افت میکند و به ۸۶ فریم در ثانیه میرسد. در اینجا کارت مورد بررسی ما مجددا بین RTX 2080 Super و RTX 2080 Tiقرار گرفته و از RTX 3070 هم ۸ درصد کندتر است.
Assassins Creed Odyssey
بازی قبلی از سری بازیهای AC هم از جمله عناوین سنگین و با جلوههای بصری باکیفیت است که اجرای آن را روی هر سختافزاری به چالش تبدیل میکند. در دقت 1080p کارت ما توانسته متوسط ۷۷ فریم در ثانیه را در بالاترین تنظیمات گرافیکی ثبت کند که باز هم چند فریم سریعتر از RTX 2080 Super است، اما در کمال تعجب با RTX 2080 Ti و RTX 3070 هم تفاوت آنچنانی ندارد.
راندمان RTX 3060 Ti در 1440p هنوز هم بالاتر از ایدهآل ۶۰ فریم در ثانیه است و به راحتی میتواند تجربهی خوبی را به گیمرها هدیه کند. در این دقت فاصله راندمانی بین کارتهای سری آمپر بارزتر شده و توان استفاده از هستههای پردازشیِ بیشتر، به راندمان بالاتر ختم شده است.
Red Dead Redemption 2
از سنگینترین و خیرهکنندهترین بازیهای گرافیکی پورت شده برای پیسی محسوب میشود و هر کارتی که از پس اجرای بی کم و کاست این بازی برآید، به احتمال قوی در بازیهای دیگر هم با مشکلی مواجه نخواهد شد. میانگین ۶۷ فریم بر ثانیه نتیجهای است که از اجرای RTX 3060 Ti ثبت شده است.
اما در دقت 1440p راندمان به زیر مرز استاندارد برای پیسی گیمینگ نزول کرده و به ۵۵ فریم در ثانیه رسیده است. این خروجی ۱۲ درصد پایینتر از راندمان RTX 3070 و ۳۲ درصد ضعیفتر از راندمان RTX 3080 محسوب میشود.
جمع بندی
آنچه که در مورد کارتهای گرافیکی رده میانی مانند RTX 3060 Ti بسیار مورد پسند ما واقع میشود، این واقعیت است که آنها سطحِ پایهی راندمان برای پیسی گیمینگ را به جهت این که با سهولت بیشتر در دسترس همگان قرار میگیرند، ارتقا میدهند. کارت RTX 3060 Ti کاملا RTX 2060 Super را مغلوب میکند، درست مانند مدلهای دیگر آمپر که رقبای خود از تورینگ را پشت سر گذاشتند.
به عنوان نمونه در تست Time Spy Extreme در ابزار 3DMark که در دایرکت ایکس 12 اجرا میشود و بسیاری از بازیهای مدرن امروزی از این API استفاده میکنند، RTX 3060 Ti به میزان ۳۸ درصد سریعتر از RTX 2060 Super عمل میکند. در آزمونِ Port Royal هم که مخصوص سنجش راندمان پردازش خام با واحدهای سختافزاریِ RT ساخته شده هم تراشهی گرافیکیِ جدید انویدیا قادر است همردهی تورینگِ خود را با فاصلهی ۳۹ درصد راندمان بیشتر پشت سر بگذارد.
اما آنچه که در مورد RTX 3060 Ti چشمگیرتر است، نحوهی قرارگیری آن در برابر RTX 2080 Super است. انویدیا مدعی شده که RTX 3060 Ti سریعتر از RTX 2080 Superاست، اما حالا میدانیم که در این ادعا کمی اغراق شده و این برتری در تمام عناوین و مطلق نیست. با این حال RTX 3060 Tiکمابیش راندمانی در محدودهی RTX 2080 Super را عرضه میکند که نسبت به قیمت آن کاملا قابل توجه و چشمگیر است. مثلا در بنچمارکهای ذکر شده، RTX 3060 Tiبه ترتیب ۷ درصد و ۰.۵ درصد سریعتر از RTX 2080 Super در آزمونهای Time Spy Extreme و Port Royal ظاهر شده است.
در بازیهای واقعی هم کماکان همین صفآرایی مصداق دارد. در Metro Exodus بدون استفاده از RT و تنظیمات پیشفرض Ultra Quality در دقت 1440p، این کارت گرافیکی میتواند ۶۹ فریم در ثانیه را در برابر ۶۸ فریم در ثانیهی کارت RTX 2080 Super به رخ بکشد. اما وقتی RT را در بازی فعال کنید، این تفاوت افزایش مییابد و نسل سوم هستههای RT کمک میکنند که برتری راندمان نسبت به RTX 2080 Superبه ۸ درصد افزایش پیدا کند.
در بیشتر بازیهای تست شده با GeForce RTX 3060 Ti، این کارت گرافیک توانست قدرت خود را در بازی با رزولوشن 1440p نمایان کند، به استثنای بازیهای Red Dead Redemption 2 و Total War: Three Kingdoms که نرخ فریمهایی پایینتر از ۶۰ فریم را در آخرین تنظیمات گرافیکی نشان دادند. با توجه به این که میدانیم دو بازی مذکور تا چه حد سنگین هستند، نرخ فریم میانگین بدست آمدهی ۵۵ فریم در ثانیه و ۵۹ فریم در ثانیه برای آنها قابلِ ستایش است.
در پایان باید گفت که اکنون و در این زمان، کارت گرافیک RTX 3060 Tiدر رزولوشن 1080p با نمایشگرهای مخصوص بازی با نرخ بازسازی تصویر ۱۴۴ هرتز یا بالاتر و رزولوشن 1440p با ۶۰ هرتز معمولی کاملا درخشان عمل میکند و راندمان ابتدایی و رده پایینی را هم در دقت 4K به نمایش میگذارد. این کارت قادر خواهد بود برای سالیان متمادی نرخ فریم بالایی را برای بازیها در دقت معمولیِ 1080p فرآهم کند.
برداشت شما در مورد کارت گرافیک RTX 3060 Ti و ارزش خرید این مدل نسبت به قیمتش چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.