نقد سریال جنتلمن (The Gentlemen) | فصل اول

پنج‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹
مطالعه 6 دقیقه
پوستر فصل اول سریال The Gentlemen
گای ریچی با فصل اول سریال The Gentlemen نشان می‌دهد که این دنیای خلافکاری همچنان داستان‌های جذابی برای گفتن دارد.
تبلیغات

گای ریچی با فیلم The Gentlemen در سال ۲۰۱۹ بازگشت درخشانی داشت و توانست یکی از بهترین آثار خود را تا به امروز تولید و اکران کند. اما آیا ایده ساخت یک سریال براساس دنیای این فیلم ایده جذاب و درستی بوده است؟ سریال The Gentlemen داستان ادی هالستد را دنبال می‌کند. او ملک بزرگ پدرش را به ارث می‌برد و متوجه می‌شود که در آن یک مزرعه بزرگ علف قرار دارد. آیا او سربازی است که بتواند قدرت دنیای جرم و جنایت بریتانیا و کنترل کل عملیات را به‌دست بگیرد؟

اما از همان ابتدا نگرانی‌هایی وجود دارد. مثلا اینکه آیا سریال قرار است روندی مشابه فیلم را دنبال کند؟ به‌طور کلی فیلم روند و روایت خاصی داشت و توانست با آن یک فیلم سرگرم کننده و جذاب را به بیننده ارائه کند. اما چنین روایتی در قالب یک سریال هشت قسمت می‌تواند مشکل‌ساز شود. همچنین نوع داستان سریال هم اهمیت زیادی دارد و باعث می‌شود کنجکاو شویم که گای ریچی برای داستان سریال سراغ چه ایده یا ایده‌هایی رفته یا اینکه او صرفا داستان فیلم را تبدیل به یک سریال با شخصیت‌های جدید و متفاوتی کرده است.

تئو جیمز به‌همراه خدمتکارش در سریال The Gentlemen

اما سریال از همان ابتدا خیال ما را راحت می‌کند و نشان می‌دهد که قرار است یک داستان جدید را روایت کند. داستان سریال در همان دنیای فیلم جریان دارد، با این تفاوت که بخش دیگری از امپراطوری فروش علف را نمایش می‌دهد که در آن حالا تمرکز روی شخصیت‌های جدیدی است که در یک طرف ادی هالستد تلاش می‌کند تا خانواده خود را از تجارت علف خارج کند و در طرف مقابل خانواده‌ای را شاهد هستیم که تلاش می‌کنند تا جای پای خود را در دنیای خلافکاری محکم کنند.

کمدی، قدرتمندترین و بهترین سلاح گای ریچی در سریال The Gentlemen است

از نظر داستانی سریال پیچش داستانی یا روایت پیچیده‌ای ندارد و روایت ساده اما سرگرم‌کننده‌ای را دارد. در عوض گای ریچی تصمیم گرفته است تا تمرکز خود را روی شخصیت‌های سریال قرار دهد. شخصیت ادی درواقع شخصیتی متناقض در سریال است. ازطرفی تلاش می‌کند تا حساب خانواده خود را پاک و مزرعه علف را از ملک خود خارج کند و ازطرفی انواع و اقسام خلاف‌ها را انجام می‌دهد و ثابت می‌کند که توانایی و استعداد بالایی در این حرفه دارد.

ازطرفی ما شخصیت سوزی گلس را داریم که درواقع تلاش می‌کند تا تجارت پدر خود را گسترش دهد و او درواقع کسی است که هر از گاهی باید اشتباهات ادی را پاک کند یا با او وارد انجام یک خلاف جدید شود. شیمی و رابطه سوزی گلس و ادی به نقطه قوت سریال در طول روند داستان تبدیل شده است و آن‌ها همان‌طور که زوج موفقی در دنیای خلافکاری هستند، اما اختلافات آن‌ها باعث شده است تا هر یک هر از گاهی خلاف نظر یا پنهان از دید آن عمل کند و شاهد شکل گرفتن اختلافاتی باشیم.

 تئو جیمز در نقش ادی هالستد در سریال The Gentlemen

اگرچه احساس می‌کنیم این نوع رابطه و روند داستانی می‌تواند تکراری شود، اما بیشتر شکل دهنده کلیت داستانی برای بخش پایانی آن است و گای ریچی به‌خوبی از زمان و تعداد قسمت‌های سریال بهره برده است تا داستان خود را به شکلی که می‌خواهد روایت کند. در طول داستان البته شخصیت‌های دیگری هم معرفی می‌شوند که هر یک جایگاه خود را دارند. از یک طرف شخصیت استنلی جانستون را داریم که تلاش می‌کند عمارت ادی را بخرد و صاحب آن شود و ازطرفی دیگر شخصیت فردی، برادر ادی به‌همراه بابی، پدر سوزی و جک، برادر سوزی را داریم.

شخصیت‌های فرعی به‌طور کلی کمک زیادی به بهتر شدن سریال کرده‌اند. شخصیت‌های شرور با اینکه بیشتر در پس زمینه داستان قرار دارند، اما هر زمان که لازم باشد حضور پیدا می‌کنند و کار خود را انجام می‌دهند. البته در اینجا ما شخصیت شرور کلاسیکی نداریم و درواقع همه خلافکار و به‌دنبال تجارت خود هستند و این رقابت درواقع روی تصمیمات آن‌ها تاثیر گذاشته است. بدین ترتیب سریال به‌طور کلی دارای شخصیت خوب یا بد نیست و همه شخصیت‌ها به‌جز برخی از اعضای خانواده ادی در سریال خاکستری هستند.

ورود هر شخصیت به معنای اضافه شدن دردسرهای جدید است و سریال با اینکه درنهایت زبان طنز و کمدی دارد، اما به‌خوبی دنیای جرم و جنایت و خشونت و کثیف بودن این تجارت را نمایش می‌دهد. سریال درواقع هر زمانی‌که لازم باشد بخش تاریک هر شخصیت را نمایش می‌دهد و هر زمانی هم که نیاز باشد به دیگر بخش‌های شخصیت‌ها به‌خصوص بخش انسانی آن‌ها سر می‌زند. چنین موضوعی باعث شده است صرفا احساس نکنیم ادی یا سوزی یا حتی فردی صرفا یک شخصیت تک بعدی در سریال هستند.

2023-11-first-photos-guy-ritchie-the-gentlemen-series-netflix-03

درنهایت تمامی خطوط داستانی قرار است مرتبط به هم باشند و روی یکدیگر تاثیر خواهند گذاشت. سریال به‌خوبی از زمان خود برای شکل دادن داستان استفاده کرده است و همین موضوع باعث می‌شود تا پایان سریال بسیار رضایت بخش باشد. به‌صورت کلی با اینکه سریال آقایان روایت ساده‌ای دارد، اما دارای روایت مسنجمی است و هرگز از مسیر خود خارج نمی‌شود. بااینکه‌ پایان سریال The Gentlemen تا حد زیادی قابل پیش‌بینی است، اما چیزی است که در طول فصل برای آن برنامه چیده شده و سریال ما را قبل آماده کرده است.

سریال The Gentlemen بهترین کار گای ریچی از زمان اکران فیلم آقایان در سال ۲۰۱۹ است

سریال درواقع نمی‌خواهد صرفا بیننده را غافلگیر کند و بیشتر هدف آن لذت بردن بیننده از تماشا سریال است و این هدف را به بهترین شکل انجام می‌دهد. سریال درنهایت پیش‌زمینه مناسبی هم برای فصل دوم ایجاد کرده است و یجورایی می‌توان گفت داستان فصل دوم می‌توان به مراتب بزرگ‌تر و جذاب‌تر هم باشد و خوشبختانه نتفلیکس به ساخت آن چراغ سبز نشان داده است. اما سریال جنتلمن با اینکه روندی نسبتا کند در ابتدا دارد، چه مواردی باعث شده است تا این مشکلات کمتر دیده شوند؟

بخش طنز و کمدی بدون شک بهترین و قدرتمندترین بخش سریال است. البته زمانی‌که از یک کار گای ریچی صحبت می‌کنیم بدون شک انتظار داریم کمدی او را مشاهده کنیم و همین اتفاق هم افتاده است. شاید به جرات بتوان گفت که این سریال بهترین کمدی کارهای گای ریچی را از زمان پخش فیلم The Gentlemen در سال ۲۰۱۹ دارد و استفاده به‌جا و صحیح از آن در طول سریال به اسلحه قدرتمند و برتر آن تبدیل شده است.

2023-11-first-photos-guy-ritchie-the-gentlemen-series-netflix-02

بخش کمدی تا حدی روی دوش بازیگران مکمل مثل شخصیت فردی است که به‌خوبی از پس بخش کمدی سریال بر آمده است. به‌طور کلی بخش کمدی کمک زیادی به سریال کرده است تا داستان آن به مراتب جذاب‌تر هم شود. در هر حال داستان سریال روی کاغذ چیز جدیدی ندارد، اما بخش کمدی آن باعث جذابیت بیشتر آن شده است. با اینکه سریال سعی می‌کند به‌طور کلی جدی بودن ادی را حفظ کند، اما ترکیب ادی با شخصیت‌های مکمل مثل فردی باعث ایجاد صحنه‌های کمدی جذابی شده است.

بخش زیادی از این موضوع را باید به‌خاطر انتخاب خوب بازیگران سریال هم دانست. تیم بازیگری سریال از تئو جیمز تا کایا اسکودلاریو، دنیل اینگز، ری وینستون و جانکارلو اسپوزیتو انتخاب‌های جذابی برای شخصیت‌های آن‌ها است و درواقع بازیگران مناسبی برای بیشتر شخصیت‌های سریال انتخاب شده است. گای ریچی به‌خوبی درک کرده است که هر نقش نیاز به چه بازیگری دارد و او احتمالا حساسیت خوبی را برای این موضوع هم خرج کرده است.

اگرچه سریال بخش کمدی قدرتمندی دارد، اما در بخش اکشن ممکن است ناامید شوید. برخلاف فیلم اصلی سریال آقایان دارای صحنه اکشن خیلی زیاد یا به یادماندنی نیست و در طول فیلم شاهد صحنه‌های اکشن کمی هستیم. البته باتوجه‌به‌ ساختار و نوع روایت سریال این موضوع کاملا منطقی است و نباید درواقع منتظر اکشن زیادی باشیم، اما در مقایسه با فیلم می‌توان گفت در اینجا شاهد یک تفاوت بزرگ هستیم؛ اگرچه خود فیلم اصلی هم روایتی متفاوت‌تر داشته است و صرفا هر دو اثر در یک دنیای مشترک جریان دارند.

2023-11-first-photos-guy-ritchie-the-gentlemen-series-netflix-05

البته کمبود صحنه‌های اکشن به معنای کمبود خشونت نیست و صحنه‌های خشن بخش مهمی از اتفاقات سریال را تشکیل می‌دهد. صحنه‌های خشن سریال درواقع تا حدی جای نبود صحنه‌های اکشن را پر کرده است و سریال هیچ ابایی از استفاده از این صحنه‌ها ندارد. صد البته این موضوع می‌تواند در فصل دوم تغییر کند، اما سریال نه در استفاده از صحنه‌های کمدی زیاده‌روی کرده است و نه به شکلی بوده است که احساس کنیم کمبود صحنه‌های اکشن دارد.

فصل اول سریال The Gentlemen با اینکه ایده و داستانی ساده و کلیشه‌ای دارد، اما با روایت سرگرم کننده و جذابی که دارد باعث شده است تا یکی از بهترین سریال‌های سال ۲۰۲۴ باشد. سریال همان کمدی همیشگی کارهای گای ریچی را دارد و با داشتن شخصیت‌ها و بازیگران خوب خود توانسته است کاری درخشان باشد. سریال آقایان بدون شک بهترین کار گای ریچی از زمان اکران فیلم The Gentlemen است و می‌توان گفت با اینکه سریال مشکلاتی دارد، اما فصل دوم آن می‌تواند یکی از موردانتظارترین سریال‌های آینده نتفلیکس باشد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات