نقد فیلم بردرلندز (Borderlands) | وقتی همه‌چیز اشتباه است

شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷
مطالعه 6 دقیقه
والپیپر فیلم Borderlands
فیلم Borderlands با انتخاب اشتباه تیم بازیگری، نویسنده و کارگردان به‌همراه درجه سنی نامناسب، یک اقتباس بسیار ناامید کننده از مجموعه بردرلندز است.
تبلیغات

این روزها بازار ساخت اقتباس از روی بازی‌های ویدیویی بسیار است و با نگاهی به موفقیت انیمیشن ماریو در گیشه یا اخیرا سریال Fallout می‌توان به این نتیجه رسید که این اقتباس‌ها طرفداران و علاقه‌مندان زیادی دارد. پس عجیب نیست که لاینزگیت به سراغ یکی از مجموعه‌های محبوب ویدیو گیم به‌نام بردرلندز رفته باشد. فیلم Borderlands داستان لیلیث را دنبال می‌کند که با تیمی قانون شکن همراه می‌شود تا ضمن یافتن دختر گمشده قدرتمندترین مرد جهان، در یافتن گنج بزرگ سیاره پاندورا با آن‌ها همکاری کند.

از همان ابتدا می‌توانیم شاهد مواردی باشیم که باعث نگرانی ما شود که از جمله آن می‌توان به تیم سازندگان فیلم، بازیگران و حتی درجه سنی فیلم اشاره کرد و این فیلم خیلی زود ثابت می‌کند که چقدر نگرانی ما به جا و درست است. در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که فیلم در طراحی دنیای فیلم و سیاره پاندورا حتی گریم بازیگران عملکرد خوبی دارد و حتی می‌توان گفت جلوه‌های ویژه فیلم قابل قبول است. فیلم دقیقا شبیه به دنیای یک بازی Borderlands است و می‌توان گفت که فیلم میخ اول را محکم به زمین زده است، اما در ادامه فراموش کرده است که باید فیلم خوبی هم باشد.

شخصیت‌های تیم در بالای مخزن در فیلم Borderlands

فیلم داستان سر راستی دارد و کل هدف و مسیر داستانی فیلم تقریبا مشابه بازی‌های آن است. اما داستان فیلم چندان پرداخت عمیقی ندارد و با هر شخصیت و گذشته آن بسیار سطحی برخورد شده است. به‌جز شخصیت لیلیث و تا حدی تینا مابقی شخصیت‌ها چندان پرداخت و شخصیت پردازی خاصی ندارند و حضور آن‌ها بیشتر در نقش کمک به دو شخصیت دیگر برای جلو بردن داستان است. این موضوع باتوجه‌به حضور هر یک از اعضا در تیم یافتن گنج بزرگ کم کم آزار دهنده می‌شود و فیلم واقعا در این مورد ناامید کننده عمل کرده است.

فیلم Borderlands در ظاهر اقتباس وفادارانه‌ای از بازی‌های آن است، اما در باطن بر خلاف این موضوع عمل کرده است

مشکلات فیلم کم کم در دقایق فیلم رشد می‌کند و داستان و فیلمنامه پرداخت مناسبی ندارند. فیلم از ابتدا تا انتها تقریبا قابل پیش‌بینی است و حتی پلات تویست‌های کوچک فیلم هم نمی‌تواند کمکی به این موضوع بکند. مشکل اینجا است که شخصیتی در طول فیلم قرار نیست شکل بگیرد و هر شخصیت درواقع تنها ظاهری مثل نسخه بازی آن دارند و فراتر از آن شخصیت پردازی خوبی را شاهد نیستیم. حتی لیلیث با اینکه گذشته آن نقش مهمی در روند داستان فیلم دارد هم درنهایت قرار نیست آن پرداختی که سزاوار آن است داشته باشد که این موضوع بسیار ناامید کننده است.

درواقع در طول فیلم نباید منتظر شکل گرفتن شخصیت خاصی باشیم. زمان فیلم کم است اما در مقابل تعداد شخصیت‌ها زیاد هستند. حتی با اینکه عمده تمرکز فیلم روی چند شخصیت خاص است، اما باز هم قرار نیست فیلم به شکلی که انتظارش را داریم، به خوبی از پس کار بر بیاید و درنهایت فیلم قرار است حسابی طرفدارن مجموعه بردرلندز را ناامید کند. آن‌ها برای اینکه مشکلات شخصیت پردازی و فیلمنامه را پوشش دهند به سراغ نام‌های بزرگی رفته‌اند که صد البته کمکی هم به فیلم نکرده است.

اعضای تیم در برابر یک هیولا در فیلم Borderlands

استفاده از بازیگرانی مثل کیت بلانشت تا کوین هارت روی کاغذ می‌توانند انتخاب‌های جذاب و جالبی باشند، اما این انتخاب‌ها نه تنها به فیلم کمکی نکرده‌اند، بلکه باعث مشکلاتی هم شده‌اند. نکته اول انتخاب بازیگران چندان مناسب نیستند. اول از همه سن بازیگران واقعا به نقش‌های انتخاب شده نمی‌خورد و با اینکه هدف فیلم به‌طور کلی نمایش نسخه مسن لیلیث است، اما این موضوع اصلا جواب نداده است. همین موضوع در مورد دیگر شخصیت‌های فیلم هم صدق می‌کند و انتخاب بازیگران جوان‌تر به مراتب ایده بهتری می‌توانست باشد.

درست است که انتخاب نام‌های بزرگ می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد، اما وقتی حتی بهترین بازیگر سینما را هم برای یک فیلم انتخاب کنیم ولی به نقش نخورد، درنهایت صرفا منابع زیادی را هدر داده‌یم. چنین اتفاقی در فیلم Borderlands هم رخ داده است و فیلم می‌توانست حداقل با انتخاب هوشمندانه چند بازیگر جلوی اتفاقات زیادی را بگیرد. حتی می‌توان این موضوع را برای آریانا گرینبلت هم اشاره کرد که با اینکه از نظر سنی مناسب به‌نظر می‌رسد، اما باز هم انتخاب‌های به مراتب بهتری می‌توانست برای نقش تینا گرفته شود.

البته در فیلم‌های بسیاری از گرینبلت برای نقش دختر کم سن و سال و با ویژگی‌های مشابه استفاده می‌شود که نشان می‌دهد تهیه‌کنندگان چندان خلاقیتی هم در انتخاب‌های خود ندارند. متاسفانه این موضوع بسیار شایع است و نمی‌توان کتمان کرد که حتی اگر گرینبلت استعداد بالایی داشته باشد، اما این موضوع می‌تواند برای آینده کار او خطرناک هم باشد. البته صرفا مشکلات انتخاب بازیگران و نامنساب بودن آن‌ها برای نقش‌های خود تنها مشکل فیلم نیست و بسیاری از مشکلات به فیلمنامه و دیالوگ‌های آن‌ها نیز باز می‌گردد.

آریانا گرینبلت در نقش تاینی تینا در فیلم Borderlands

مشکلات فیلم به حدی درشت است که حتی یک بیننده عادی هم می‌تواند متوجه آن شود. دیالوگ‌های فیلم به‌طور مثال به حدی سطحی و ضعیف هستند که باور آن سخت است که در طول فیلم بارها شاهد گفتن آن از زبان بازیگرانی مثل کیت بلانشت هستیم. اوضاع زمانی بدتر می‌شود که بخش کمدی فیلم تبدیل به یک فاجعه شده است و حتی فیلم نمی‌تواند با یکی از المان‌های معروف مجموعه بردرلندز خود را نجات دهد. شوخی‌های فیلم شباهتی به شوخی‌های بازی‌های آن ندارد و همین به یک مشکل بزرگ شده است.

انتخاب بازیگران و درجه سنی نامناسب، ضربه بسیار بدی به فیلم Borderlands زده است

سازندگان فیلم درک درستی از مجموعه ندارند و صرفا شاهد شوخی‌های کلیشه و درجه چندمی هالیوودی در طول فیلم هستیم. درواقع فیلم صرفا از نظر ظاهری به بازی‌های آن شباهت دارد و در باطن خبری از این موضوع نیست و فیلم فرسنگ‌ها با کیفیت و هویت واقعی بازی‌های آن فاصله معناداری دارد. در مورد بخش اکشن فیلم هم این موضوع صدق می‌کند و با اینکه چند صحنه اکشن نسبتا مناسب را شاهد هستیم، اما ظاهرا چیزی در آن کم است و این چیزی جز خشونت و صحنه‌های اکشن دیوانه‌وار نیست.

درواقع اولین خیانتی که به فیلم Borderlands شده، درجه سنی آن است. انتخاب PG-13 یک اشتباه مرگبار بوده است که باعث شد تا نه تنها خبری از صحنه‌های اکشن جذاب، دیوانه‌وار و خشن مشابه بازی‌های آن باشیم، بلکه تاثیر مستقیمی هم روی شوخی‌های فیلم بگذارد. درواقع برای پیاده‌سازی بهتر طنز مجموعه باید درجه سنی بزرگسال استفاده می‌شد تا بتوان از شوخی‌ها و طنز مجموعه به درستی در فیلم آن استفاده کرد، اما ظاهرا سازندگان فیلم تنها به‌دنبال فتح گیشه‌ها بوده‌اند که البته در این راه هم کاملا شکست خورده‌اند.

کیت بلانشت در نقش لیلیث در فیلم Borderlands

صد البته درجه سنی بزرگسال به‌تنهایی نمی‌تواند کیفیت را به یک فیلم اضافه کند، اما چنین فیلمی به چنین درجه سنی نیاز دارد و صرفا سازندگان با یک تصمیم غلط اولین تیر را به پای فیلم زده‌اند. در مجموع می‌توان گفت که فیلم مجموعه‌ای از اشتباهات عجیب و غریب است که به‌راحتی می‌توانستند با انتخاب‌های بهتر و صحیح‌تر جلوی آن را بگیرند. اما درنهایت موارد دیگر بیشتر مدنظر آن‌ها بوده است که درنهایت باعث شد تا یک اقتباس سینمایی ضعیف از روی بازی‌های ویدیویی را شاهد باشیم.

فیلم Borderlands شاید بدترین فیلم سال یا حتی بدترین فیلم اقتباس شده از روی بازی‌های ویدیویی نباشد، اما بدون شک یکی از ناامیدکننده‌ترین آن‌ها است. بسیاری انتظار داشتند تا این فیلم تبدیل به فیلمی مشابه فیلم Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves شود، اما درنهایت فیلم نه در ارائه یک داستان جذاب و سرگرم کننده موفق است و نه می‌تواند طرفداران بردرلندز را راضی کند. در هر حال فیلمی که می‌توانست اثری موفق باشد، درنهایت با اشتباهات سازندگان آن به درون چاهی بدون انتها سقوط کرد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات